• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ni som kan. Är det SÅ illa?

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025
Har blivit lite intresserad av husbilslivet så vi for givetvis iväg till Elmia för att se vad som fanns. Många bilar var det, ofta till förvillelse lika. Lite tejp här en lucka där annars ingen större skillnad. Två saker som jag reagerade på var dels att den utvändiga finishen
på påbyggnaden var så dålig men framförallt hur besvärade säljarna blev när man ville ha reda på hur väl utbyggt sevicenätet var för just deras märke. Sedan kändes det som man ville reducera fabriksgarantin på bilen till någon form av serviceavtal med just den
återförsäljare som sålt fordonet. För mig låter detta helsnurrigt, är det verkligen så illa? Det har aldrig hänt mig att man har frågat var personbilen är köpt när det har varit dags för service och ev. garantireparationer var jag än har lämnat in, så länge det har varit hos auktoriserad
verkstad.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Sv: Ni som kan. Är det SÅ illa?

Det är nog så .... i Sverige.
Vi har haft bilen inne på garant greijer lite varstans, men endast i Sverige får man redogöra var bilen är köpt.
Senaste gången i Uleåborg i Finland, ringde jag från övernattnings platsen till dem, och förklarade problemet. (Trög dörrlås vid öppning)
Fick komma in samma eftermiddag när vi passerade verkstaden/butiken i Kempele.
Dörren och låset justerades, samt något stag byttes, och det gick på Dethleffs garanti.

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025

Tack för svaret. Är det så, kan man fråga sig vad det är som gör att det ska vara så bökigt i Sverige? Kundförakt,okunskap om eftermaknadens betydelse eller flata kunder, någon som kan förklara?

F

F.d. 55256

Guest

En liten tanke om service. Bilen 8 år gammal Rapido med Fiat som bas. I Tyskland för tre veckor sen fladdrade tempmätaren mellan kokning och noll grader. Har haft problem tidigare så jag visste att motortempen var ok, endast fel på visningen. Kommer till en stor Fiatverkstad ute på landet nånstans nordöst om Berlin. En verkmästare, en mekaniker kollade med datorinkoppling, inget fel nånstans, som loggats. Verkarn påpekade att en slang till turbon nöter mot en plåtkant och lindar tejp samt putsar till kanten. efter ca 40 min säger de att felet kan bero på tre saker, instrumentet, givaren eller kabeln. Det var inte läge för att börja rota där och instrumentet visade rätt igen. Jag frågade var jag skulle betala? Kostar inget!!!! vi kunde ju inte hjälpa er blev svaret. Vi är ju till för Fiats kunder. Skulle inte tro att detta kunde hända i Sverige. Inte bara gratis utan omgående efter att ha kommit till verkstaden.
Ove.G

FritidsThomas

FD HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
6273
Medlemskap
2022

När det gäller bildelen är det fiats servicenät som åtgärdar oavsett inköpsställe, när det gäller bodelen är det den säljande åf som sköter det. det funkar inte som på personbilar.

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025

När det gäller bildelen är det fiats servicenät som åtgärdar oavsett inköpsställe, när det gäller bodelen är det den säljande åf som sköter det. det funkar inte som på personbilar.

Då sysslar man med falsk marknadsföring. Låsa fast kunden hos säljaren och sedan mer eller mindre tvinga denne att byta in/sälja tillbaka bilen för att nästa ägare ska få någon service låter för mig som ett fall för marknadsdomstolen.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Det är nog så .... i Sverige.
Vi har haft bilen inne på garant greijer lite varstans, men endast i Sverige får man redogöra var bilen är köpt.
Senaste gången i Uleåborg i Finland, ringde jag från övernattnings platsen till dem, och förklarade problemet. (Trög dörrlås vid öppning)
Fick komma in samma eftermiddag när vi passerade verkstaden/butiken i Kempele.
Dörren och låset justerades, samt något stag byttes, och det gick på Dethleffs garanti.

Det varierar nog även i Finland, är vår nyvunna erfarenhet.
På väg hem från skidåkning i Levi i Finland under vårvintern i år passerade vi Rovaniemi för genomförande av täthetskontroll. Firman som gjorde detta tyckte att det fanns en del skarvar både på taket och längs sidorna som behövde åtgärdas på vår då snart två år gamla Adria Coral 670 SL.
Det var ivriga att boka in en tid för detta så snart möjligt och de sa att denna åtgärd krävde att de hade bilen hos sig i minst två dygn. På min förfrågan om detta garantijobb fick jag direkt svaret att kostnaden för detta skulle jag få stå för själv, då ju bilen inte var inköpt i Finland utan i Sverige. Det skulle röra sig om två dagars verkstadskostnad.
Kontaktade Adria i Tenhult som undrade vad den firman, auktoriserad Adriaförsäljning och verkstad, egentligen sysslade med. De i sin tur kontaktade sin Adriarepresentant i Finland som sedan var i kontakt med Rovaniemiföretaget. Några dagar senare blev jag kontaktad av företaget som sa att det fick nu gå för denna gång men eventuella andra kommande garantiåtgärder kunde jag glömma.
För vår del blev beslutet enkelt, trots 50 mil längre åksträcka totalt, att låta firman i Umeå som vi köpte bilen av även även åtgärda felen som visade sig vara av mycket minimal karaktär.
(Sedan den 1 juli 2001 har Adria Caravan AB i Tenhult importrätten och försäljningen av Adria husvagnar, husbilar och villavagnar i Sverige, Norge och Finland.)
Det är tyvärr inte alltid så att gräset är grönare på andra sidan.
Hälsningar
Kjell

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025

Av det Mona och Kjell skriver drar jag slutsatsen att det är tänkt att fungera precis som på personbilssidan. Att sedan vissa/alla? handlare inte följer reglerna är nog att på sikt skjuta sig själv i foten. Trist.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Är det så stort problem egentligen, handla av en seriös handlare som ni har förtroende för, även om han inte är absolut billigast. Gärna i närheten där ni bor. Sedan finns ju serviceverkstäder för bildelen utspridda över landet, så att man kan få akuthjälp med bildelen, och det är ju oftast det viktigaste ändå när man är på resa. :)

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Kan vara ett stort problem om man far runt i Sverige och sedan köper en husbil av den trevlige handlaren 70mil hemifrån. Varje garantibesök blir då lite problematisk.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo., det var precis det jag menade, gärna nära där man bor?! Men man kan ju välja att göra livet besvärligt för sig också? :)

F

F.d. 50430

Guest

Ja du Ove jag blir inte förvånad det du skriver.Och dit åker man gärna fler gånger.

Toppen