• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som har beställt Hobby Van Exclusive L

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Som ni kanske vet så har vi beställt en ny Hobby Van Exclusive L.
Men inte fått den än.

Jag undrar:

Hur många är det i klubben som har beställt Hobby Van Exclusive L och fått sin bil?

Och hur många väntar på leverans?

F

F.d. 4454

Guest
Sv: Ni som har beställt Hobby Van Exclusive L

Hej!
Vi hämtade vår i torsdags i Stockholm.

F

F.d. 16416

Guest

Hej,
Vi hämtade vår från Tumbo i fredags (06-27)
Owe Och Mona-Lisa

Maria Englund

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2025

Hej!
Vi har inte fått vår ännu. Men enligt säljaren så kommer den till Sverige denna helg. Så förhoppningsvis får vi den i slutet av veckan.
Men glädjen grusades lite av att vi läste här på forumet att inte lastvikten stämmer. Pratade med vår försäljare och han hade ett samtal med importören. Denne sa att vägverkets uppgifter stämmer. Detta innebär i så fall att vi bara får lasta 330 kg. Enligt brochyren så skulle vi kunna lasta 705 kg. ( Har jag för mig att det var) Det blir lite lite då vi hade tänkt utrusta bilen med lite extra tillbehör. Roadglider ska väga sin bil inom det närmaste så vi hoppas att det blir lite positivare siffror. (se annat inlägg från Roadglider). Vi vill köra lagligt
Hoppas i alla fall att vi syns ute på vägarna med våra bilar i sommar.
Hälsningar
Maria och Göran

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Hur räknas det då, om vikten överstiger 3500.
Är det C-Kort som gäller då. eller måste man typa om.

Maria Englund

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2025

Hej!
Vi är inte så insatta i regelverket. Men försäljaren sa att det gick inte att "typa" om den.
Detta är vår första husbil och vi har varit så förväntansfulla. Nu borde vi vara glada för att den är på G men det känns lite oroligt. Vi förstår inte riktigt att man kan skriva en sak och så gäller något annat. Har importören och försäljaren inte något ansvar att kolla sådana viktiga saker.
Hade inte Roadglider skrivit om det här på forumet så hade vi inte fått veta det. Då hade vi stått där med en husbil med överlast utan att veta om det. Naturligtvis så hade vi lusläst registreringsbeviset när det hade kommit men det är ju så dags då.

Vi bor nära hamnen i Ystad. Där brukar det stå husbilar. (som ni kanske redan vet)
Just igår stod det en dansk där med den korta vanen 2007 . Jag bad att få se hans registreringsbevis. Hans lastvikt var 340 kg. Han blev lite förvånad över detta faktum.

Hur vi ska lösa det vet vi inte. Men helt klart är att vi måste få reda på vad den väger på "rikigt" innan vi utrustar den mera.
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Maria och Göran

F

F.d. 24290

Guest

Men är det inte ford chassit på Er bil? Alltså den med tvillinghjul bak och 140 hästars motorn?

Den går absolut att typa om till 3850kg vilket var exakt vad jag begärde att säljaren skulle göra om jag skulle köpa bilen!

Lycka till!

Mvh Niklas

Maria Englund

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2025

Hej!
Vilken motor det blir vet säljaren inte. När vi beställde så fanns det bara en variant. Läste här på forumet att någon hade fått en större motor. Han hade inte hört talas om det. Om bilden stämmer med den bilen som vi har beställt så har den inga tvillinghjul. Men man vet ju aldrig........
Bifogar en bild på hur vi tror att den ser ut.
Trevlig kväll!
Maria och Göran

ZZP151-1001.jpg

F

F.d. 24290

Guest

Hej igen, när jag menar tvillinghjul så menar jag inte dubbla hjul bredvid varandra utan två hjul efter varandra innåt så att säga!

Vad jag har förstått så ska det även gå att väga upp den med 130 hästars motorn. Men det handlar ju främst om chassit och vad det klarar för vikter!

Jag hade en lång diskussion med vår säljare eftersom jag har svårt att förstå varför de bygger bilar som har sex sovplatser men man får endast färdas 3 eller max 4 personer i den inklusive förrare och passagerare. Samt att man bygger bilar med jättegarage som våran där det får rum mopeder och cyklar när lastvikten som är kvar efter vi alla (6 st) plus all packning är max 25 kilo som alla papper stämmer.

Just därför blev valet en bil som gick att vikta upp till 3850 kg hade helst velat ha 4000kg men det gick inte på forden.

Jag hoppas verkligen att det går bra för er och jag skulle ha begärt en ansenlig kompensation av säljaren! Tyvärr vet ju dem att ni är jättesugna på att hämta bilen inför sommaren så förhandlingsläget är ju inte det bästa!

Mvh Niklas

F

F.d. 16416

Guest

Maria och Göran,

Alla beställda seriebilar av Hobby av denna modell har vad jag erfarit 140 hk och den 6-växlade lådan samt en ny lite lättare värmepanna. Finns tydligen någon tidig bil till salu av det äldre konceptet, så det gäller att se upp vid köp av icke beställda bilar. Vad gäller ökad totalvikt, är jag nog rätt säker på att detta ej är möjligt. Så vad som tillkommer i extra utrustning minskar möjligheterna att lasta. Det hjälper inte heller med körkort med högre behörighet. Övervikt är övervikt!!!

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

Ulla&Gunnar

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1337
Medlemskap
2025

Hej som ni redan vet har vi fått vår Hobby Van L Exclusive den 24 juni.
Efter 100 mils körning 0,91 L/ mil enligt färddatorn. I reg.beviset står
340kg lastvikt. (I brochyren 705kg) Till viss del kanske beroende på
annan drivlina - men resten??? Vi får kolla. För övrigt funkar bilen över
förväntan. Har ju läst i forumet om fel på nya bilar men har ej hittat
några ännu! Det enda negativa hitills är att info. displayen har små nuffror.
Måste ha lösögon för att se dem. En nöjd Hobby ägare.
Ulla&Gunnar.:wub::yes:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej !

Läste att det fanns färddator på er bil.
Är det extra insatt eller ingår det?

Jag har inte sett någon info om detta i brochyren!

F

F.d. 16416

Guest

Hej,
Denna funktion ingår tillsamman med andra som standard i Ford informationscentral, som styrs av en spak vid ratten.
Owe

F

F.d. 24290

Guest

Maria och Göran,

Alla beställda seriebilar av Hobby av denna modell har vad jag erfarit 140 hk och den 6-växlade lådan samt en ny lite lättare värmepanna. Finns tydligen någon tidig bil till salu av det äldre konceptet, så det gäller att se upp vid köp av icke beställda bilar. Vad gäller ökad totalvikt, är jag nog rätt säker på att detta ej är möjligt. Så vad som tillkommer i extra utrustning minskar möjligheterna att lasta. Det hjälper inte heller med körkort med högre behörighet. Övervikt är övervikt!!!

Roadglider

Hej Roadglider,

Vad är det för skillnad på chassit då mellan Hobbys sovalkol bil och eran? Det är samma motor och samma chassi enligt bild och specifikation. Hobbys sovalkol bil med 6 sovplatser är nämligen viktad till 3850kg redan vid leverans från hobby.

Och min bil med just det chassit och motorn gick som sagt va att välja på att registrera för 3500kg eller 3850kg. Det är ju chassit det hänger på och inte bodelen vad det gäller att vikta upp bilen?

Mvh Niklas

F

F.d. 16416

Guest

Hej Niklas,
Hoppas du ha rätt, men förmodligen har ert chassi teknisk dimensionering (fjädrar och bakhjulsdrift) för 3850 och således kan sänkas till 3500 utan problem mer än sänkt lastförmåga.
Alla med B-kort kan ju köra den med den lägre vikten.
MVH Owe

F

F.d. 24290

Guest

Hej igen,

Ja nu när jag tittar närmare så har vår bil något som kallas camping paket som verkar skilja sig, men å andra sidan så ska det bara innebära förstärkta däck.

Bilen har dock bakhjulsdrift men det har väl er med?

Mvh Niklas

F

F.d. 16416

Guest

Nej, Vanen är framhjulsdriven.....
Roadglider

B

Båtis

Guest

Hej NLundberg!

Är det säkert att det går att typa om en bil med fordchassit med 140hk och tvillinghjul? När vi köpte vår Rimor så var det just det vi bad om, säljaren sa först att det gick, sedan när vi hämtade bilen att det inte gick på ford bara på fiat. Likaså var det med lastvikten den skulle vara 420 kg men när vi nu har vägt bilen, se tråden "husbilsvikter", så visar det sig att bilen väger 3500kg utan packning eller passagerare !!??
Hur gör man för att typa om bilen och vad för intyg behövs?
MVH Ingemar och Maggan

F

F.d. 24290

Guest

Hej Ingemar och maggan,

Ja i det här fallet så är jag ganska säker, eftersom det i produktbladet från leverantören även står att man kan välja mellan 3500kg eller 3850kg. Däremot så är det intressant det du säger om Fiat för min leverantör sa däremot att det inte gick att göra det på några av de fiat moddelerna som de hade utan endast på forden.

Verkar som man får olika svar överallt. Vi har i alla fall en överenskommelse så om de kommer tillbaka och säger att det inte går så häver vi köpet.

Vi tittade på en Mc louis med fiat chassi en 2008 men den gick inte att typa om till 3850kg.

Och hos Hobby så används endast Ford chassit och för deras sovalkol bilar så använder de Fords nya chassi med bakhjulsdrift och tvillinghjul och det verkar vara den som går att typa om!

Jag tycker att det är konstigt att man bygger bilar med enorma garage så kan man knappt ställa en cykel där utan att man ligger på övervikt!

Mvh Niklas

Toppen