• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ni som bor i husbil istället för hus

F

F.d. 21431

Guest
Skulle vilja veta hur det fungerar? Klarar ni er utan det extra utrymme som ett hus ger? Vilka saker saknar ni när ni bor i husbil? Och vilken sorts husbil lämpar sig att bosätta sig i på heltid?

/Kim

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ni som bor i husbil istället för hus

Hej!
Det finns en hel del trådar på forumet om detta ämne!
Mvh
Pilot

Monaco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025

Helt klart om vi får säga så ska man bo Amerikanskt och med slidouts. Saknar absolut ingenting efter 1 år i husvagn och sen 17 månader i husbuss. //Karin och Erik

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Har bott 18 månader i husbil och tycker det funkar bra. Hyr ett förråd där mina prylar förvaras. Har varken slideouts eller amerikansk husbil men modell större...
Häggen i Umeå

F

F.d. 52945

Guest

Har bott 18 månader i husbil och tycker det funkar bra. Hyr ett förråd där mina prylar förvaras. Har varken slideouts eller amerikansk husbil men modell större...
Häggen i Umeå

Alldeles riktigt...skall man bo permanent i husbil så skall den vara av eran modell alltså typ större, jag har skrivit om detta innan, vi bodde i våra husbil i 7 månader (mellanstor husbil Burstner Ixeo 664) och visste att det bara blev denna tid...skulle inte annars välja detta lilla boende permanent i vårt land p.g.a vårt klimat bl.a!

/Pilot

M

mikkis

Guest

hej !
Så här har vi gjort :

Då vi beslöt oss att bo permanent i vår husbil så hade vi ett par krav som vi såg till att uppfylla innan vi flyttade ut i husbilen!

Vi skulle ha en permanent plats att stå med husbilen. Där skulle vi ha cityvatten,uppkopplade till avlopp samt tillräckligt med ström
Jag tog kontakt med en bekant till mig som har industrifastigheter och hyrde en bra plats till husbilen med hyfsad utsikt. Jag gjorde ordning tomten, Grävde vatten, avlopp samt elektricitet. Vi har även ett förråd på området där vi förvarar de få saker vi har kvar efter vi sålt vårat hem april 2010. Vi har även i iordningställt ett litet utrymme där vi kan duscha och ha tvättmaskiner och torktumlare så vi slipper vara beroende av någon av barnen. Vi har även skrivit oss på adressen så vi har posten hit oxå.
Här på området vi står ( bor ) har vi ca 5 minuters bilfärd in till centrala Göteborg, nära till affärer och banker, etc,,,

Vi hade som krav att vi skulle ha en FAST punkt vi kunde utgå ifrån då vi åker husbil samt komma "hem" till och känna oss trygga.

Har du/ni frågor angående flytta ut permanent i husbilen så får ni gärna höra av er!

Jag kan även tala om att vi bott i husbilen nu i ca 1½ år och saknar INTE vårat tidigare boende.. V har ALLT i husbilen. Dator uppkoppling,2 personbild parkeringar och ett härligt liv!!!!

Mikkis & Solen samt "brudarna"

F

F.d. 50160

Guest

Hejsan! Vi har sålt hus o prylar. En del magasinerade prylar finns förståss. Men vi tänkerbo i husbilen framöver, hur länge får vi se. Just nu "bor" vi i Portugal/Tavira. Och än så länge fungerar det utmärkt, efter ca 3 veckor..:)

Men testa om ni känner för det. Annars kanske ni ångrar er senare.
Och man behöver ingen "värsting" till husbil för att ha den som bostad.

Ha de

F

F.d. 52945

Guest

Hejsan! Vi har sålt hus o prylar. En del magasinerade prylar finns förståss. Men vi tänkerbo i husbilen framöver, hur länge får vi se. Just nu "bor" vi i Portugal/Tavira. Och än så länge fungerar det utmärkt, efter ca 3 veckor..:)

Men testa om ni känner för det. Annars kanske ni ångrar er senare.
Och man behöver ingen "värsting" till husbil för att ha den som bostad.

Ha de

Hej!
Nej men skall man bo i Skandinavien året om krävs en modell större husbil typ er!
//Pilot

F

F.d. 52940

Guest

Man behöver inta ha så stor husbil för o bo i den året om..
inte ens här i Sverige
Men den behöver vara vinter bonad.. så man har varmt o gott o det är vår..
det beror på vad man har för krav.
Vi har inga stora krav på stort utrymme
inga krav på en massa prylar har allt vad vi behöver här
det finns hur mycke utrymme som helst ute i fria naturen..
man behöver inte sitta inne alltid..
vi bor i vår husbil o har gjort så i 10 månader alltså även vinter månaderna
har förråd till våra saker som vi inte vill göra av med ännu
:yes:

Toppen