• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

R

RobbeS

Guest
Har det stora bilen e 7.40 +cykelställ, ganska stort :)

Det där borde räcka. Det viktiga är ju att täcka bodelen. Om en bit av hytten står otäckt gör ju inte så mycket. Men som det ser ut på bilden borde man kunna klämma in en halvmeter husbil till.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I våras tog det halva dagen att få bort överdraget det hade frusit fast på flera ställen på taket samt centimetertjocka ispartier ovanpå överdraget. Jag vet hur is ser ut och hur is bildas. Att du påstår dig ha bättre kunskap än jag om isbildningen på min husbil som står uppställd 120 mil norr om Lysekil, står helt i paritet med kvaliteten på dina inlägg.
BBa
Ta bort det en dag när det inte är frost och håll rent från alltför mycket snö under vintern!
Att det kommer vatten igenom överdelen som är vattentätt är en omöjlighet.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
7B802535-3CFB-46D8-80CA-E9829CBFF5F0.jpeg B31033EC-3DDB-4B14-9428-378591DCB491.jpeg Vi har idag täckt med Julas stora överdrag, som Klarsson hade vänligheten att skänka oss i somras. Två gamla madrasser inrullade i plast, frigolit över solcellen, frigolit under plastlådan över tv-antennen.
För sex år sedan hade vårt gamla frusit fast och hade stora isflak ovanpå sig så det gick i strimlor när vi skulle ha av det i mars månad.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Vi kör med 2 stora och överlappar eftersom husbilen är nästan 11 meter. Funkar klockrent. Bor i Småland så inte mycke vinter här.
Alltid värme på och täcket isolerar och ventilerar på ett utmärkt sätt .
Rekommenderar deras täcken .
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Satt på mitt täcke i helgen, överdelen är vatten tät och läcker inte in, men sen har man frisk luft öppningar längs med sidan 3 st (längs upp) på varje sida i mitt täcke. Om det blåser och regnar så kommer det in vatten igenom frisk lufts öppningen, fryser det då på jag då blir det is. Men mängden vatten är ju inte så mycket som om man inte hade skydd, och blåser det och inte fryser fast så kommer vattnet att torka fort pga cirkulationen av luft i detta täcke , jag är hel nöjd med min.
 
R

RobbeS

Guest
Det jag kan tänka mig skiljer mellan de södra och norra delarna av landet är snödrev. Här kan snö blåsa in under täcket och ligga kvar där. I Mars/April börjar solen värma och snön under täcket tinar under dagen för att sedan på natten frysa till och bilda is. Får man däremot tätt mot snödrev borde det inte vara några problem.
 
S

Sara & Micke

Guest
Hej!
Jag undrar om det fungerar bra att använda överdrag även på sommaren?
Det borde skydda mot UV-strålning m.m.
Något jag ska tänka på?
 
Toppen