• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni med erfarenhet av Knaus Van TI på VW Crafter

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
311
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Ni med erfarenhet av Knaus Van TI 640 på VW Crafter.
Vad tycker ni om husbilen?
Vad anser ni om Volkswagen Crafter med automat, fungerar den bra till bilen?
Har den hög bränsleförbrukning?
Det vore intressant att höra både ris och ros om bilen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.699
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har en 650 på MAN. I princip samma bil. Crafter byggs i samma fabrik som MAN och de har utvecklats gemensamt.
En mycket trevlig bil att köra men kanske lite gungigare i sidled än de de jag ägt tidigare (Fiat, Renault) och automaten växlar mjukt och fint. Ingen av VW:s DSG-lådor utan en "riktig", nyutvecklad automat.
Svårt att hålla sig under 1 L/mil men då är vår bil 4-hjulsdriven med Haldex som nog tar lite extra soppa.

Bodelen är väl det egna behovet som avgör. Kan nämna att madrasserna hänger i luften i ena hörnet, speciellt gäller detta bädden på högersidan. Om jag satte mig där för att ta på sockarna så kasade jag ner. Förstår inte hur Knaus tänkt. Vi skar ned madrassen så att sängen blev smalare i fotändan och fick på så vis en konisk säng som fungerade bättre.

Finns mer att läsa i denna tråd: Hymer kontra Knaus-MAN reflektioner .
 

akejo

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Skövde
HBK-Nr
25070
Medlemskap
2027
Vi har en sådan bil som du frågar om. Är i stort sett nöjd, bilen är lite svajig eftersom den är smal och hög, upplever det inte som något stort problem rätt tryck i luftfjädringen minskar problemet. Automatlådan och fyrhjulsdriften fungerar utmärkt, körde många småvägar samt route de Napoleon på hemvägen från Spanien i våras, det hade jag inte velat göra med vår förra bil. Vi har litiumbatterier och laddaren som är/var standar funkade inte med det. Husbilslandet bytte till en Victronic laddare och sen funkar det utmärkt. Som alla nya bilar laddar inte generatorn tillräckligt, går att lösa med större dc/dc laddare men då måste även kablar bytas o det blir dyrt. Lättare/billigare köra kylen på gas när solen inte skiner då laddas batteret snabbt.
Lite meckigt att vända på stolarna, men man lär sig. Systemet för mörkläggning framruta är bökigt men fungerar, med utvändig täckning slipper man problemet.
Enda problemet som inte är löst är "dörrstoppet" bodelsdörren. Dämparen är fäst i dörrens plåt med träskruvar och det höll konstigt nog något mer än ett år. Har pratat med Husbilslandet om det och de ska kontakta Bergholms och är övertygad att det finns en lösning när jag besöker verkstaden i mitten av augusti.
Sammanfattning, vi är nöjda med bilen och den hjälp vi fått vid de få problem vi haft. Både via telefon från Spanien och vid verkstadsbesök, besök som orsakats av förarens misstag.
Detta är vår tredje nya husbil och den som vi haft minst problem med, hittills.
Bräsleförbrukningen ligger på 1 - 1,1 liter/mil beroende på hur man kör. Jag hade gärna haft större lastvikt, bilen med den transmissionen är tung och vi kommer vid långresor lätt upp till maxlast.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.699
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag har aldrig fått klart för mig vad som är rätt tryck på fjädringen, finns inga uppgifter eftersom det är eftermonterat. Antar det är generalagenten som gjort det. Vad tycker du är lagom tryck?

Appropå mörkläggningen så har två av magneterna som skall hålla fast gardinerna lossnat. Plasten de ligger bakom har slitits så de lossnade.
Såg en finsk bil med vanliga veckade gardiner. Den bilen var av årets modell och jag frågade BIÖ om det fanns sådana att eftermontera. Efter några dagar fick jag beskedet att det fanns men då måste jag ta bort den väldigt praktiska hyllan på instrumentbrädan och betala lite över 30000:- SEK +montering!!!!!!!
Har limmat fast magneterna, får se om det håller annars får jag hitta på något annat.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
311
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Det finns två saker som är mindre bra på den här bilen.
Dörrstoppen till bodelsdörren och mörkläggnings gardinen fram.
På en sådan fin och dyr bil borde detta vara bättre.
Reimo har jag sett har en bättre mörkläggnings gardin för framrutan.
Men vad är det för hylla man måste ta bort?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.699
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
En plan hylla, kanske 40 cm bred som går att lyfta upp så man kommer åt facken under den. Praktisk att lägga glasögonen på om man skiftar till solglasögon. Då vi står still kan jag lägga GPS:en i skuggan under. Vet inte om den suttit där sedan bilen var ny, årgammal då jag köpte den. Ser ut originaltillbehör. Vill inte vara utan den.
 
Toppen