• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nej till mobilförbud bakom ratten.

F

F.d. 29910

Guest
Sv: Nej till mobilförbud bakom ratten.

Håller verkligen med!
Helt vansinnigt med folk som SMS:ar samtidigt som dom kör som krattor!
Dom är en trafikfara för andra, och sig själva!!! Oavsett vad undersökningar säger! :aja:

/Malbeck

F

F.d. 29925

Guest

Orsaken till att det ej blev något förbud är troligen att man inte har kommit på några "fiskala system" för att avslöja brottslingarna och och driva in ev bötesbelopp.:rolleyes:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Orsaken till att det ej blev något förbud är troligen att man inte har kommit på några "fiskala system" för att avslöja brottslingarna och och driva in ev bötesbelopp.:rolleyes:

Nej tror inte det beror på det.
Går det utomlands så går det här också.
Precis som man mäter avstånden här och där, dvs med civilmålad bil med video och mätinstrument så gör man så ock när det gäller koll av mobiltelefon och andra "arbeten" och företeelser bakom ratten.
Längs autobahn bland annat, dryga böter och prick i kk. Inte mer än rätt!

mvh
Fincan

F

F.d. 55456

Guest

Man blir betänkt när man är ute och kör. Det är en massa förare som har ont i örat , så verkar det i alla fall, dom är mer koncentrerade på örat än på trafiken.
Bjarne.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Stämer in i kören här ... fattar inte varför det kan bli ett förbud på detta att sitta sms:a ,leta tel nr under färd. En liten tanke slog mig att beslutsfattarna lever i en stressad situation .. lämna på dagis ,,, vad till middag?? okay 2 liter mjölk ... lite välling ,,, osv.. Deras tanke är inte på vägen utan i periforin ... tycker det e dax att skaka om och få ett förbjud att tala i mob under färd..

F

F.d. 6270

Guest

Nu försvarar jag inte de mobilpratande vingelpellarna, men ett eventuellt förbud, borde inte det gälla i andra situationer också, en intensiv diskussion med respektive, bebisen i barnstolen har kräkts, barnen i baksätet bråkar, fipplande med bilstereon, applicera läppstift under färd, tappade pennan vid golvmattan, är man inte en lika okoncentrerad förare då?

För det kan väl inte vara tidsrymden som är faran, tillåt mobilsamtal på max 20 sek, ungefär lika lång tid det tar att skälla ut ungarna som bråkar med varandra.

Bara en tanke. :wub:

F

F.d. 29910

Guest

Nu försvarar jag inte de mobilpratande vingelpellarna, men ett eventuellt förbud, borde inte det gälla i andra situationer också, en intensiv diskussion med respektive, bebisen i barnstolen har kräkts, barnen i baksätet bråkar, fipplande med bilstereon, applicera läppstift under färd, tappade pennan vid golvmattan, är man inte en lika okoncentrerad förare då?

För det kan väl inte vara tidsrymden som är faran, tillåt mobilsamtal på max 20 sek, ungefär lika lång tid det tar att skälla ut ungarna som bråkar med varandra.

Bara en tanke. :wub:

Kan hålla med till viss del, men det är skillnad på saker man väljer sjäv att göra och störande moment omkring en! Mobilsamtal i all ära, men Just SMSandet är ju helt jävla vansinigt! Om ungarna skriker m.m kan man ju fortfarande se vad som händer runt omkring en!

/Malbeck

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Visst försvarar du indirekt en trafikfara med förklaringen att annat kan vara lika farligt? Vi fostras till att vara ansvarskännande i trafiken. Alla får lära sig att sådant som stör koncentrationen kan innebära en fara. Det är dock inte möjligt eller ens intressant att speca och förbjuda allt som kan störa koncentrationen. Man kan ex inte gärna förbjuda småbarn i bilen. Men föraren måste ta ansvar för de situationer som påverkar trafiksäkerheten.

Mobilitelefonsamtal, SMS och annan mobiltelefonihantering är dock av sådan omfattning att det påverkar enormt mycket mer. Ingen säger heller annat än att det påverkar trafiksäkerheten, men med ovanligt stor flathet vill man ändå inte lagstifta, med motiveringen att det eventuellt inte påverkar brukandet!? I stället riskerar vi att få en motsatt effekt. Ett uteblivet förbud kan ju upplevas som att det nästan är"trafiksäkert".

Tänk om man hade haft samma resonemang när man beslutade förbjuda rattfylleriet?

Jag förstår absolut inte resonemanget. Vi kan stå inför en av de största anledningarna till att trafikolyckerna blit fler och att antalet döda och skadade ökar, för första gången på många år, trots säkrare bilar.

:-/<rister

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Det är väl istort sett bara i Sverige vi tycker att spädbarn skall åka baklänges i bilbarnstolarna.......

Att hålla i telefonen o prata i den eller prata i handsfree torde väl gå på ett ut i de allra flesta situationer. (automatlåda)

Att däremot SMS:a och liknande är mer tveksamt och hur har vi husbilister det med GPS:en. hur många knappar inte på den under körning?

P.s. mitt barn satt ochså baklänges när hon var liten och jag skulle alldrig drömma om något annat.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Får göra som i England 11 miljoner kameror som ser allt vi gör då kanske en o annan smsare åker dit :rolleyes:

F

F.d. 53074

Guest

Man undrar om det någon gång görs en koll av mobiltelefoner i samband med att en allvarlig olycka har hänt..? Borde vara enkelt att konstatera om en telefon använts i olycksögonblicket, man använder ju mobilloggar för att fånga banditer och mördare till och med. Om ingen annan är intresserad så borde väl försäkringsbolagen vara det...

Kjell

F

F.d. 3337

Guest

Jag tycker inte det skall vara en massa fler förbud.

Om polisen vill kan dom sätta dit någon idag oxå om han vinglar eller gör något annat fel när han kör oavsett om vedebörande använder telefonen, byter kanal på radion, torkar ungen om nosen eller något annat.

Om man pratar i telefon är man inte mer ouppmärksam än vid en livlig diskussion med frugan som sitter i sätet bredvid.

OBS! Jag tycker inte heller att man ska skicka sms när man kör, men lagstiftningen räcker till som den är idag.

Hasse

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Hasse009;440336 OBS! Jag tycker inte heller att man ska skicka sms när man kör skrev:
Jag är inte ute efter fler regler tvärt om.

Sunt förnuft bör ju råda säger man, men alla har inte sunt förnuft.
Idag finns funktioner i både GPS och Mobiler med röststyrning och handsfree, men min uppfattning är att många inte använder dem.
Jag har visat bekanta att de har röst uppringning i mobilen och får ett förvånat svar att det är alldeles för krångligt att sätta sig in i
men de skall ha värsting telefoner som de inte kan hantera.....??? eller svaret
Vaa finns det röstyrda GPS:er ???
Det finns ju handsfree blåtand snäckor idag som är riktigt bra, använder själv en Plantronic Discovery. Inte ens taxi verkar använda handsfree,de sitter med luren i örat :confused:

/Bosse

F

F.d. 55451

Guest

mobilförbud bakom ratten - vi har haft många år i Danmark.
Det är förmodligen snart nya lagar.
Et är att prata i mobiltelefon under körning, en annan är att sitta med näsan nära den lilla skärmen som är monterad på instrumentpanelen.
Det är inte ett problem som endast jag tror - det illustreras på TV, etc.
För att läsa information som storleken på hastighetsmätaren kräver inte något annat än att vända blicken kort - det kan mycket väl accepteras.
De flesta mobiltelefoner kräver två händer - varför de ofta är monterade på instrumentpanelen.
Så jag hoppas att de nya reglerna kommer att möta en god läsbarhet från förarsätet motsvarande minst 7 tum gps.
Det är inte något jag vill bråka om - bara vidarebefordra information.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15177

Guest

minns jag helt fel när jag har för mig att det egentligen redan finns en lag som säger att man inte får göra annat som tar uppmärksamhet från trafiken? den ska vara väldigt gammal!? typ dackefejden.....

Toppen