• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Negativa Ölänningar

F

F.d. 924

Guest
Enligt dagens Barometern har det framkommit klagomål från Byalaget i Sandvik och anonyma privatpersoner i Grönhögen som tycker att det kommer allt för många husbilar till ställplatserna där. Man menar att både säkerheten och trivseln i hamnarna är åsidosatt.

Hamnchefen i Mörbylånga Kommun är av en annat uppfattning och menar att ställplatserna fungerar utmärkt men ser sig ändå tvingad att låta kommunen se över situationen.

Trist läsning tycker vi som uppskattat båda dessa fina ställplatser.

Benny & Ingrid &:dog::dog::dog:

Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Negativa Ölänningar

Fattar de inte att turisternas pengar bidrar till att de kan behålla service som handel och bensinmackar i trakten!

F

F.d. 50064

Guest

:mcride:
Jag tror ju inte att det är Ölänningarna som klagar utan dit flyttade fastlands bor.Dom blir gärna ordningsvakter som tycker att allt är för.....t.Det luktar å det är för mycket trafik å grannen bygger fel och vägen behöver rustas upp(bilen kan ju bli dammig) o.s.v

Sedan har jag aldrig förstått varför man skall klumpa ihop sig som man gör på ett och samma ställe.2-3 Hb kan va OK Jag tycker att man skall satsa på fler parkeringar på ön med 2-10 p-platser avsedda för HB vid badplatser,hamnar,båtklubbar,köpcentrar ev.vid kyrkor föreningslokaler,där man betalar en 5:a i tim.Sedan 2-3 ställen där man kan fylla vatten 100 l en 5:a och tömma det man skall tömma.Det behöver inte vara jätte investeringar man gör för detta.Skulle även skapa sommarjobb åt ungdomen (flakmoppe+kylbag=liten kiosk verksamhet):rolleyes:

F

F.d. 924

Guest

De flesta som klagar är sommarboende ofta storstadsbor som tror att de äger ön under den korta tid de är där.

Jag är född i Borgholm och bodde mina första 20 år på ön och kan vittna om hur vintrarna var och är ÖDE....

Vi som infödda såg fram emot turisterna det gav arbetstillfällen och klirr i kassan, fast nu är det ju många sommarbutiker som ägs av fastlandsbor. Det är inte ovanligt att året runt butiker överlåter sina lokaler till annan verksamhet sommartid då lokalhyrorna höjs enormt.

Vi åker sällan till Öland under juli månad utan föredrar vår och höst då det är fantastiskt vackert och ofta bättre service.

Ingrid

F

F.d. 50069

Guest

Vi har gästat Grönhögen´s fina ställplats i hamnen många gånger och pratat en hel del med folk som är året runt boende i området.
Inte ett ont ord om oss husbilsfolk utan det verkar som om de bofasta mest verkar reta sig på var de sommarboende som är på plats några veckor och skall styra allt i "byn".

Så på Grönhögen´s ställplats så verkar vi husbilister vara välkomna iaf.
Det är egentligen samma trend på de flesta av de ställen som vi har varit på!

De fast boende gillar oss och försöker så klart göra en peng på oss (och det skall de göra :))

Men sen att några sketstorstadsbor tycker att de äger en byggd bara för de har plånbok att köpa nåt ställe med strandnära läge får vi väl skita i.

Anders som är en typisk småstadsgubbe;)

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021

De flesta som klagar är sommarboende ofta storstadsbor som tror att de äger ön under den korta tid de är där.

Jag är född i Borgholm och bodde mina första 20 år på ön och kan vittna om hur vintrarna var och är ÖDE....

Vi som infödda såg fram emot turisterna det gav arbetstillfällen och klirr i kassan, fast nu är det ju många sommarbutiker som ägs av fastlandsbor. Det är inte ovanligt att året runt butiker överlåter sina lokaler till annan verksamhet sommartid då lokalhyrorna höjs enormt.

Vi åker sällan till Öland under juli månad utan föredrar vår och höst då det är fantastiskt vackert och ofta bättre service.

Ingrid

TACK INGRID!
Som de flesta vet jobbar jag på camping och får min lön av besökare på Öland och på campingen där jag jobbar.
Vi som bor på Ö:n även i februari hör inte något gnäll denna tid på året om turister eller husbilar, då är det fan i mig tyst men så fort det grönskar på Ö:n eller det ska byggas vindkraftverk eller en krog eller större camping eller husbilsplats så blir det ett J.....la liv som om Ö:n var helig.
Men alla gråpappers butiker som dyker upp när turisterna kommer får vi leva med, så är det på alla turistorter.
Vad det gäller butiker och bensinmackar utaför tätorterna så stängde dom innan husbilarna kom till Öland.
Har åkt snart en vecka utmed kusten i Bretagne i Frankrike dom vet hur man skyltar och lockar turister.
Ha d bra hemma.
"linkan" o Kamilla:D:D:D
solen och vindarnas ö

Toppen