• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nedskräpande semesterfirare...

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Nedskräpande semesterfirare...

Dock så var omgivningen runt mina kvadratmeter lika fria från skräp som när jag kom dit, men jag gissar att det inte hörde till vanligheterna.
Med tanke på att nån av de inköpta matvarorna eller vattnet där gav mig magsjuka efter halva tiden så är jag glad att jag hade egen säng och toalett samt tv med 390Ah batteribank. Det lär ha varit värre för dem som campade i tält.
Mina 80 mil hem med två passagerare som festivalat "på riktigt" påminde mer om att köra likbil beroende på deras avsaknad av livstecken vid den tiden.

Festivalhelg -> magsjuka -> 80 mil hem -> jobba dagen efter var heller ingen lek, men antar att det skulle varit värre om man druckit annat än vatten där :)

Bilagor

• 2013-06-29 17.51.35.jpg
    2013-06-29 17.51.35.jpg
    3,3 MB · Visningar: 10
  • 2013-06-29 19.40.19.jpg
    2013-06-29 19.40.19.jpg
    3,7 MB · Visningar: 3
  • 2013-06-29 15.39.28.jpg
    2013-06-29 15.39.28.jpg
    3,3 MB · Visningar: 3
  • Bravalla_-4465.jpg
    Bravalla_-4465.jpg
    196,9 KB · Visningar: 4
  • Bravalla_-4413.jpg
    Bravalla_-4413.jpg
    212,1 KB · Visningar: 5
  • Bravalla_-4391.jpg
    Bravalla_-4391.jpg
    251,1 KB · Visningar: 2
  • Bravalla_-4354.jpg
    Bravalla_-4354.jpg
    244,8 KB · Visningar: 5

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag bor i Borlänge och har gjort samma reflexion i samband med de tidigare Peace&Love-festivalerna. Här ställde samhället upp, arrangerar och ordnade med service av olika slag. Campingområdet städades av frivilliga idrottsföreningar och alla, påstås det i alla fall, tjänade på det hela. Jag kan försäkra er om att nedskräpningen var omfattande, det värsta jag har sett.

Men när det gäller annan fritidsverksamhet, husbilsturism, är det ofta andra tongångar.( Dock inget som jag har märkt här i Borlänge skall tilläggas.) När man tror sig veta att husbilsåkare kan ha skräpat ned någonstans, så ska det skapas förbud av olika slag.

Man kan fråga sig hur det hela fungerar. Kan man ana sig till en agenda där aktörer helt enkelt beskyller husbilsfolket för nedskräpning för att kunna förbjuda fricampning och försöka komma tillrätta med "husbilsfusket"?

Johan K.

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Dock måste vi komma ihåg att i fallet med Bråvallafestivalen så finns det EN juridiskt ansvarig arrangör som hyrt ett helt flygfält för ändamålet. Arrangören har dessutom ekonomiska resurser att anlita folk som återställer området enligt avtalet med markägaren, vilket naturligtvis ska ske i detta fall.
Hur det ser ut på området under arrangemanget är helt en fråga mellan arrangören och dem som betalat biljett dit. Är de missnöjda med förhållandena som råder där så kan de välja att inte köpa biljett ett annat år. Hur området ser ut vid hyresavtalets utgång är även det en fråga endast mellan arrangören och markägaren.
Om det däremot skett nedskräpning och skadegörelse på andra platser i anslutning till evenemanget så är det naturligtvis inget som går att försvara, och i såna fall förutsätter jag att arrangören ställs till ansvar och givetvis tar detta ansvar till fullo.
Eftersom området i detta fall vad jag förstår låg ganska avsides (flygfält) och vi fick köra långa slingriga vägar dit så vet jag inte vad folk som eventuellt lämnat området kan ha ställt till med, men hoppas att det med tanke på mängden människor (50.590=mindre svensk stad) inte var några allvarligare saker.

Just denna festival drivs ju av ett bolag om inte kommer att gå i konkurs, och de måste ju för att få tillstånd till nästa år sköta sig och hålla sig väl med alla som kan drabbas av olägenheter på grund av deras verksamhet.

H

hianders

Guest

Jag bor i Borlänge och har gjort samma reflexion i samband med de tidigare Peace&Love-festivalerna. Här ställde samhället upp, arrangerar och ordnade med service av olika slag. Campingområdet städades av frivilliga idrottsföreningar och alla, påstås det i alla fall, tjänade på det hela. Jag kan försäkra er om att nedskräpningen var omfattande, det värsta jag har sett.

Men när det gäller annan fritidsverksamhet, husbilsturism, är det ofta andra tongångar.( Dock inget som jag har märkt här i Borlänge skall tilläggas.) När man tror sig veta att husbilsåkare kan ha skräpat ned någonstans, så ska det skapas förbud av olika slag.

Man kan fråga sig hur det hela fungerar. Kan man ana sig till en agenda där aktörer helt enkelt beskyller husbilsfolket för nedskräpning för att kunna förbjuda fricampning och försöka komma tillrätta med "husbilsfusket"?

Johan K.

Vi passerade Borlänge för ett par år sen då festivalen precis hade börjat och det var tält och folk överallt, speciellt på det inhägnade området för festivalen. När vi sen åkte hem på söndagen var det skräp överallt och stora bulldozrar makade ihop "skiten" och körde iväg tonvis med skräp. Såg hemskt ut! Tydligen är det så att tält m m är så billiga att man bara lämnar dessa kvar. Hörde också talas om att man använt ett tält med kylväskor i som en slags toalett. Blä!!

Varför måste man stöka till det och inte kunna tänka på att någon annan måste ta hand om allt skräp. Lämnar man inte en plats som när man kom till den - finns inte det idag?

Inger/fru hianders

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

... Hörde också talas om att man använt ett tält med kylväskor i som en slags toalett. Blä!!

Varför måste man stöka till det och inte kunna tänka på att någon annan måste ta hand om allt skräp. Lämnar man inte en plats som när man kom till den - finns inte det idag?

Inger/fru hianders

Jodå, historien om kylväskorna är med all säkerhet sann.

Att ta hand om sitt skräp och lämna platsen som man kom till den finns än idag, dock i andra kretsar. När vi i Borlänge hade nöjet att arrangera 5-dagars orientering för några år sedan, fanns det på samma ställe på Sportfältet en tillfällig campingen av liknande slag. När deltagarna i orienteringstävlingen hade lämnat campingen var den helt ren, inget skräp, ingen skadegörelse, inga kvarlämnade tält, inga "kylboxlatriner". Det enda som avslöjade att det varit en omfattande aktivitet på platsen, var gångstigarna som varit mellan tälten. Det är skillnad på folk och folk.

Johan K.

Toppen