• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

NE350 + NE325 + litium = konstigheter

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Hej alla. Jag har byggt ett litiumbatteri. Bilen är en Adria -23. Nordelectronica elektroblock samt dc-dc. Båda går att ställa in i litium, och är så enligt mig. Elektroblocket laddar på 220 som det skall. Åkte iväg och noterade en röd ikon på bodelspanelen som ser ut som två batterier med en pil mellan. Enligt manualen betyder det att "batterierna är parallell-kopplade", utan närmare förklaring till varför.

Hur som helst drar det 6 ampere ur bodelsbatteriet, kylen på gasol, när motorn är igång. Med kyl igång runt 21A. När motorn stängs av slocknar röda ikonen och strömmen ur batteriet sjunker till rimliga värden (någon ampere). dcdc-laddaren blir varm, men det kanske är normalt.

Batteriet är anslutet till gamla blybatteriets befintliga kablage.

Drar jag ur D+ ur dc-dc-laddaren lyser fortfarande röda ikonen men det drar inte någon ström ur batteriet. Den vägrar dock köra kylen på 12V då, så något tipsar elektroblocket om det hela.
Manualen till dc-dc är minst sagt tunn. Försöker den ladda bilbatteriet från bodelen, eller vad?

Tankar?
 

HenrikP

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västerås
HBK-Nr
36769
Medlemskap
2024
Hej alla. Jag har byggt ett litiumbatteri. Bilen är en Adria -23. Nordelectronica elektroblock samt dc-dc. Båda går att ställa in i litium, och är så enligt mig. Elektroblocket laddar på 220 som det skall. Åkte iväg och noterade en röd ikon på bodelspanelen som ser ut som två batterier med en pil mellan. Enligt manualen betyder det att "batterierna är parallell-kopplade", utan närmare förklaring till varför.

Hur som helst drar det 6 ampere ur bodelsbatteriet, kylen på gasol, när motorn är igång. Med kyl igång runt 21A. När motorn stängs av slocknar röda ikonen och strömmen ur batteriet sjunker till rimliga värden (någon ampere). dcdc-laddaren blir varm, men det kanske är normalt.

Batteriet är anslutet till gamla blybatteriets befintliga kablage.

Drar jag ur D+ ur dc-dc-laddaren lyser fortfarande röda ikonen men det drar inte någon ström ur batteriet. Den vägrar dock köra kylen på 12V då, så något tipsar elektroblocket om det hela.
Manualen till dc-dc är minst sagt tunn. Försöker den ladda bilbatteriet från bodelen, eller vad?

Tankar?
Hej! Kan det vara så att du har en tredje aktör som kopplar ihop bilbatteriet med bodelsbatteriet, såsom man kunde göra innan det fanns intelligent laddning på generatorn? I så fall kommer det reläet att kortsluta dc-dc omvandlaren vilket bara ger en läckström, som i och försig borde vara det som dc-dc omvandlaren kan ge... Lösningen skulle i så fall vara att hitta och koppla bort det reläet. Du vet ju att det är draget när den röda ikonen är tänd.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det låter som att strömmen går åt fel håll i DC-DC laddaren. Skippa D+ och testa med att sätt On/off värdena manuellt t.ex. On 14.2V och Off 13.5V dvs generatorn laddar resp inte laddar. "Off-värdet" ska ligga över startbatteriets vilospänning annars ligger laddaren på.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Hej! Kan det vara så att du har en tredje aktör som kopplar ihop bilbatteriet med bodelsbatteriet, såsom man kunde göra innan det fanns intelligent laddning på generatorn? I så fall kommer det reläet att kortsluta dc-dc omvandlaren vilket bara ger en läckström, som i och försig borde vara det som dc-dc omvandlaren kan ge... Lösningen skulle i så fall vara att hitta och koppla bort det reläet. Du vet ju att det är draget när den röda ikonen är tänd.
Kanske, då är det något skrot i elektroblocket, dock tycker man ju att litium-inställningen borde förhindra detta. Får kolla exakt vars alla kablar går.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Det låter som att strömmen går åt fel håll i DC-DC laddaren. Skippa D+ och testa med att sätt On/off värdena manuellt t.ex. On 14.2V och Off 13.5V dvs generatorn laddar resp inte laddar. "Off-värdet" ska ligga över startbatteriets vilospänning annars ligger laddaren på.

Kan inte ställa något på den dc-dc som jag sett, är D+ som gäller. Utan denna som sagt försvinner strömmen, varnings-ikonen kvarstår.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Matrix 2022 - byte till Lithium - samma NE 350+325. Ställde om till Lithium på båda. Kollade batteriet när jag körde. Kraftig urladdning - kraftigt varierande. Körde typ 3 timmar - kom fram med 50% laddning - startat med 100%. Dc/dc laddaren mycket varm.
Byte till Votronic 1212-30 - laddar stabilt just 30 - allt funkar.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Matrix 2022 - byte till Lithium - samma NE 350+325. Ställde om till Lithium på båda. Kollade batteriet när jag körde. Kraftig urladdning - kraftigt varierande. Körde typ 3 timmar - kom fram med 50% laddning - startat med 100%. Dc/dc laddaren mycket varm.
Byte till Votronic 1212-30 - laddar stabilt just 30 - allt funkar.
Aha! Drog du den nya dc-dc direkt på batteriet och skippade elektroblockets kablar för dc-dc?
 

DrThomas

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
30740
Medlemskap
2024

togu

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
33543
Medlemskap
2024
Var tog du D+ ifrån till din 1212-30?

Var själv på väg att beställa ett Litiumbatteri i dag men avstod då jag läst denna tråd, har nu kollat el-schemat kan kanske orsaka kortslutning mellan startbatteri och bo-batteri om inte bygeln mellan J6-J7 ligger på, inget av reläerna RE1 eller RE9 får vara dragna om jag nu tolkar det rätt.
se bifogat el-schema
 

Bilagor

  • NE356.PDF
    1,1 MB · Visningar: 57

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Var själv på väg att beställa ett Litiumbatteri i dag men avstod då jag läst denna tråd, har nu kollat el-schemat kan kanske orsaka kortslutning mellan startbatteri och bo-batteri om inte bygeln mellan J6-J7 ligger på, inget av reläerna RE1 eller RE9 får vara dragna om jag nu tolkar det rätt.
se bifogat el-schema
Perfekt!
Jag har inte samma ebl. Inspirerad av ditt inlägg rotade jag upp schemat för min. Mycket riktigt finns en dip-switch som förhindrar att batterierna parallell-kopplas. Den var inte korrekt ställd från fabrik!

Detta borde lösa det. Kan testa först i helgen.

Tycker verkligen inte att du skall avstå ett litiumbatteri. Se bara till att du har jumper-kabeln på plats.

Tack för inspirationen.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Förb..... Den kopplar ihop med reläet i alla fall trots korrekta dip-switchar. Måste vara fel på blocket. Borde bli garanti men kommer ta evigheter. Får ta loss det och se om det är några 'garanti-tapes' på det, kanske får mörda reläet. En work around för helgen torde vara att lossa kabeln till startbatteriet till blocket.
 
Toppen