• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

NDS SC320M + NDS 155Wattspanel

Aviano 727I

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Falkenberg
Hej! Alla
Har läst över dom forum som verkar relevant för vårat bekymmer, Men inte blivit klok ändå :).
Går det att koppla in vår regulator på EBL99, Dvs. att vi laddar bodelsbatterierna via 1-3 och startbatteriet via 1-2
in kopplat på block 6 där 1 är gemensam minus på ingång. Det utan att det stör någon annan funktion eller
"ställer till det" för ELB.
Må väl
Raimo o Eva
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.003
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vet inte om du missat att ge lite info om din regulator eller inte, men du måste ha en solcellsregulator med två utgångar, en för förbrukningsbatteriet och en för startbatteriet som oftast/alltid bara ger en reducerad underhållsladdning till startbatteriet om det skall funka ok. Annars så kopplar du på sätt och vis samman start och bobatterierna om du kopplar samma plus från regulatorn till båda plusingångarna i elblocket (byglar dom).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.003
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Typ en sådan här, eller annat fabrikat :).

Solpaneler in ---- bobatterier ut (minus till både bo och start, I-II) ---- Och sedan lilla plus ut till startbatteriet som benämns, II Start+.
Votronic1.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Aviano 727I

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Falkenberg
Hej! Enligt manualen så har vår regulator en separat reducerad utgång för startbatteriet, Men om man läser i
forumen här så kan man skada med en regulator som inte är orginal till EBL99 ? Och det är där jag inte
förstår skillnaden.
Tack för svar
Raimo
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.003
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaha. Har tyvärr inget fullt svar till den frågan. Det har länge hävdats att en del elblock skall ha en solregulator som hör till elblocket och dess fabrikat. Det är mycket möjligt att det krävs i vissa fall och att då elblock och regulator samarbetar med elektroniken och laddningen, samt kanske det då inte är regulatorn ensam som fördelar laddningen mellan bo och start batterier utan elblocket. Eller kanske bara för att få sälja regulatorer av samma fabrikat.
Så tyvärr törs jag inte ge något absolut svar på den frågan, men finns det två ingångar så borde det bara vara solregulatorn som bestämmer. Går möjligtvis att mäta sig till om de ingångarna går direkt till respektive batteri eller inte.
Kanske någon dyker upp som har kopplat tidigare till samma sorts elblock och vet om/att det går.
Finns det ingen info i elblockets manual vilken sorts solregulatorer som kan kopplas in på solcellsigångarna.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.003
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen........... Ordet var rekommenderar och inte måste.
Om man bortser från det rätt diffusa uttrycket som bara kanske säger att man skall använda deras så man inte kopplar in något billigt skräp och de får sälja sina tillbehör, men det står inget om att koppla in något bra fabrikat som troligen är bättre deras eget.
Men som sagt, eftersom man inte vet med lagom :( diffus info, även om det inte finns någon mer ingång typ "info styrning" mellan regulatorn och elblocket utan bara två rena laddfunktioner som ingång och som dessutom finns ut från laddaren så vet jag vad jag skulle göra, kanske efter lite mätningar, men kan inte tala om vad någon annan skall göra. Vi får se om någon annan kan tala om vad de redan har gjort och hur det gick i så fall.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2025
Man kan ha en sån här, funkar perfekt för en femhundring och slipper då ev. bekymmer med EBL

VOTRONIC Standby-laddare: används för automatisk laddning och underhåll av startbatteriet eller ett extra batteri – om nätladdaren, solcellsregulatorn eller generatorn endast är utrustad med en laddströmsutgång. Installationen av enheten är mycket enkel, endast en kabel behöver dras mellan startbatteriet och bodelsbatteriet.

Funktion:
Om nätsladdaren är ansluten och laddar bodelsbatteriet så laddas en liten del av laddningsströmmen – beroende på laddnivå – till det andra batteriet (startbatteri eller extrabatteri). Denna underhållsladdning sköts automatiskt och kan rekogniseras igenom en ökad spänning på det andra batteriet. Överladdning av det andra batteriet är uteslutet, eftersom laddningsspänningen minskar med minst 0,6 V och laddningsströmmen är begränsad för 12V till 3A
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2026
Typ en sådan här, eller annat fabrikat :).

Solpaneler in ---- bobatterier ut (minus till både bo och start, I-II) ---- Och sedan lilla plus ut till startbatteriet som benämns, II Start+.
Visa bilaga 209245

M.v.h. JANKRO.
@JANKRO, fråga från en lekman. Är det gemensam minus på l & ll? Sedan räcker det med start+ för att få laddning till start?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
@JANKRO, fråga från en lekman. Är det gemensam minus på l & ll? Sedan räcker det med start+ för att få laddning till start?
Det är som du gissar, 12v-minus är gemensam för start- och bodelsbatteri. Så utgången "start+" kan du koppla direkt till startbatteriets plus. Gärna en liten säkring i batteriänden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.003
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
@JANKRO, fråga från en lekman. Är det gemensam minus på l & ll? Sedan räcker det med start+ för att få laddning till start?
Hejsan MonKen, ja du har ju redan fått svaret att det är gemensam minus till de två laddfunktionerna.

Jag ville bara tillägga en förklaring som kanske kan ge förståelse för minus på en husbil eller bil.
Gamla vanliga personbilar innan canbussystem m.m. var ju grunden för likström i bilar. Man "jordade" ju hela chassit genom att ansluta minuspolen till hela bilens plåtchassi. Sedan drog man bara fram pluskablar till lampor och funktioner.

((Dock inte engelsmännen och Lucassytemets el, för de tog naturligtvis plus som ledare på bilchassit och minus i kablarna... men, men....))

Sedan så anslöt man pluskablarna till sina lampor och andra funktioner samt bara en kort gemensam minuskabel från ex. baklyktan och direkt till chassit, eller bara skruven som fäste baklyktan till bilen funkade som jord/minuskontakt. Funkade jättebra tills det blev oxid och rost på minusanslutningen och inget funkade som det skulle längre, typ när man slog på blinkers så började bakljuset att flämta i stället för att blinkerslamporna började blinka.

En husbil är ju en blandning av plåt, metall, trä och andra icke ledande material. Men det gäller ju ändå att som på en plåtbil få med minus till alla funktioner. Då drar man i stället minuskablar tillsammans med pluskablarna till olika ställen och funktioner. Vilket i sin tur gör att det är helt onödigt att dra en minuskabel till varje pluskabel, bara minus finns med, för det är ju fortfarande om det finns plusström i pluskabeln som gör att en lampa lyser... eller att en laddare laddar.

Ett litet problem som man ofta kan se i en kabelhärva med kanske fem st. plusledare och en minusledare är att minuskabeln oftast har samma grovlek som de fem plusledarna har, fast den skall vara minusledare till alla fem pluskablar. Om minuskabeln hade lite större grovlek än pluskablarna skulle inte direkt skada funktionen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2026
Hejsan MonKen, ja du har ju redan fått svaret att det är gemensam minus till de två laddfunktionerna.

Jag ville bara tillägga en förklaring som kanske kan ge förståelse för minus på en husbil eller bil.
Gamla vanliga personbilar innan canbussystem m.m. var ju grunden för likström i bilar. Man "jordade" ju hela chassit genom att ansluta minuspolen till hela bilens plåtchassi. Sedan drog man bara fram pluskablar till lampor och funktioner.

((Dock inte engelsmännen och Lucassytemets el, för de tog naturligtvis plus som ledare på bilchassit och minus i kablarna... men, men....))

Sedan så anslöt man pluskablarna till sina lampor och andra funktioner samt bara en kort gemensam minuskabel från ex. baklyktan och direkt till chassit, eller bara skruven som fäste baklyktan till bilen funkade som jord/minuskontakt. Funkade jättebra tills det blev oxid och rost på minusanslutningen och inget funkade som det skulle längre, typ när man slog på blinkers så började bakljuset att flämta i stället för att blinkerslamporna började blinka.

En husbil är ju en blandning av plåt, metall trä och andra icke ledande material. Men det gäller ju ändå att som på en plåtbil få med minus till alla funktioner. Då drar man i stället minuskablar tillsammans med pluskablarna till olika ställen och funktioner. Vilket i sin tur gör att det är helt onödigt att dra en minuskabel till varje pluskabel, bara minus finns med, för det är ju fortfarande om det finns plusström i pluskabeln som gör att en lampa lyser... eller att en laddare laddar.

Ett litet problem som man ofta kan se i en kabelhärva med kanske fem st. plusledare och en minusledare är att minuskabeln oftast har samma grovlek som de fem plusledarna har, fast den skall vara minusledare till alla fem pluskablar. Om minuskabeln hade lite större grovlek än pluskablarna skulle inte direkt skada funktionen.

M.v.h. JANKRO.
Världsklass på informationen. Ja, det var "lättare" att få till ett par extraljus på Rally Kadetten att lysa...Lucas uppfann väl mörkret? Jag känner mig alltid förvirrad när jag skall hålla på med husbilen, då är Ni som kan saker och ting ovärderliga. Tack!
 
Toppen