@JANKRO, fråga från en lekman. Är det gemensam minus på l & ll? Sedan räcker det med start+ för att få laddning till start?
Hejsan MonKen, ja du har ju redan fått svaret att det är gemensam minus till de två laddfunktionerna.
Jag ville bara tillägga en förklaring som kanske kan ge förståelse för minus på en husbil eller bil.
Gamla vanliga personbilar innan canbussystem m.m. var ju grunden för likström i bilar. Man "jordade" ju hela chassit genom att ansluta minuspolen till hela bilens plåtchassi. Sedan drog man bara fram pluskablar till lampor och funktioner.
((Dock inte engelsmännen och Lucassytemets el, för de tog naturligtvis plus som ledare på bilchassit och minus i kablarna... men, men....))
Sedan så anslöt man pluskablarna till sina lampor och andra funktioner samt bara en kort gemensam minuskabel från ex. baklyktan och direkt till chassit, eller bara skruven som fäste baklyktan till bilen funkade som jord/minuskontakt. Funkade jättebra tills det blev oxid och rost på minusanslutningen och inget funkade som det skulle längre, typ när man slog på blinkers så började bakljuset att flämta i stället för att blinkerslamporna började blinka.
En husbil är ju en blandning av plåt, metall, trä och andra icke ledande material. Men det gäller ju ändå att som på en plåtbil få med minus till alla funktioner. Då drar man i stället minuskablar tillsammans med pluskablarna till olika ställen och funktioner. Vilket i sin tur gör att det är helt onödigt att dra en minuskabel till varje pluskabel, bara minus finns med, för det är ju fortfarande om det finns plusström i pluskabeln som gör att en lampa lyser... eller att en laddare laddar.
Ett litet problem som man ofta kan se i en kabelhärva med kanske fem st. plusledare och en minusledare är att minuskabeln oftast har samma grovlek som de fem plusledarna har, fast den skall vara minusledare till alla fem pluskablar. Om minuskabeln hade lite större grovlek än pluskablarna skulle inte direkt skada funktionen.
M.v.h. JANKRO.