• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigon på iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Hej anders nu har jag fått min experia arc en fundering om jag har navigatorn på ock det ringer i telefon tappar man navigeringen jag menar försvinner kartan på skärmen kanske inte så bra om man är mitt i rusninstrafiken. en som inte fattar men försöker förstå. Markko.:quest:

Utan att vara säker tror jag att navigeringen fortsätter i bakgrunden men man blir ju ordentligt störd av samtalet.

Jag råkade ut för detta för en del år sedan då jag "nekade samtal" med påföljd att uppringaren blev ännu ivrigare och ringde gång på gång. Det slutade med att jag körde vilse och min gamla mor undrade vad sådana nymodigheter (navigation i mobilen) var bra för.
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Är det någon som köpt tillägget till Navigon som heter "Navigation för lastbilar och husbilar" 749kr? Jag undrar vad det är för speciella PoI de har lagt in för husbil.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Har nu kört 350 mil med Navigon på iPad i Tyskland och i norra Frankrike.

Efter att ha böjt till en klädhängare (sån man får på kemtvätten) och lite fästkuddar har den stått riktigt bra i håligheten ovan handskfacket på Fiat 05. Med iPaden här såg jag bilden riktigt bra även vid solljus. Hon pratade högt och tydligt, men mycket mer än hon i Garminen. Till fördel.

Utan manual tar det cirka två veckor att komma på alla fiffigheter, men därefter blev det favoritnavigatorn. Framför allt genom den översikt man har som saknades i min gamla Garmin 660.

Panoramavyn var fin på Autobahn. Uttalet vid navigeringen i Tyskland var roligt och i Frankrike helt oförståbart. Nästa gång skall jag se om man kan ställa in tyska/franska som spåk på iPaden.

Vad jag också tyckte om var att beskrivningen inför svängar etc upprepades, sa att om man satt och sov så visste man att det snart skulle repeteras.

Ännu roligare hade det varit om man kunnat vara uppkopplad på nätet, men det går ju inte utomlands av kostnadsskäl.

Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Jag har under några dagar jämfört Navigon och nya iGo Primo på min iPad och tycker att iGo är väl så bra. Så här blev för- och nackdelar +/-

  • + 3D är mycket bättre i iGo
  • + färgerna är klarare i iGo
  • + man kan välja manlig eller kvinnlig röst i iGo
  • + 60- och 80vägar är inlagda i iGo
  • + det går att sätta fartgränsvarningen i procent (ex 70 +15%=80) i iGo
  • + fler inställningsmöjligheter i iGo
  • + ordinarie pris lägre på iGo
  • + fler uppdateringar i iGo (redan 2 st på iGo/ingen hittills på Navigon)
  • - inga fartkameror i iGo

iGo är alltså min favorit, åtminstone innan Navigon kommer i kapp.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Hej jag har använt igo på windows enheter förut och där kan man sätta in egna poi och farkameror. Man gör detta genom utforkaren och klistrar in filerna i rätt mappar.

Nu har jag skaffat Ipad och installerat Igo Primo. Det fungerar find men hur installerar man egna poi och fartkameror? Man kommer ju inte åt programmets fil struktur...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Idag har en uppgradering av Navigon Europa släppts med nya kartor (1,87 GB). Jag har inte hunnit kolla om 60- och 80-fartgränserna kommit med denna gången.
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Navigon på iPhone/iPad

För den som funderar på att köpa en iPad är det bra att veta att det är bara i 3G varianten som det finns inbyggd GPS.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Skrev til IGO här om dagen och fick först ett standard svar om att de ska titta på mina frågor. Men efter ett par dagar fick jag ett bättre svar och de har skickat mitt mail direkt till teknikerna för attse om det går att verkställa.

Mitt e-mail handlade om möjligeheten att importera Poi filer och fartkamera filer. Jag skrev att Ipad är en utmärkt GPS för stärre bilar som husbilar medan Iphone funkar bättre för vanliga bilar. Jag skrev lite fräckt att jag kan tala för de flesta husbilsägare när jag säger att för att vi ska köpa programvaran så krävs denna finess. Jag skrev att de flesta husbilsklubbar och caravanklubbar har samlat ihop fina databaser med POIs som man kan ladda in i sina GPS apparater. Dessutom vill många kunna uppdatera och ladda in egna fartkammerafiler. Jag skrev också att de nu har chansen att bli först med denna finess på Ipad/Iphone. Navigon och andra GPS program saknar ännu också den finessen på sina Ipad/Iphone verisioner.

På windows enheter så är detta inget problem för där kan man med utforskaren lägga till POI filer och fartkamera filer, men i Ipad/Iphone så kommer man inte filerna för de har ingen utforskre som kan bläddra bland systemfiler. (vad jag vet)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Nu har Navigon uppdaterat Europakartorna trots att man inte har köpt tillägget Freshmaps för 285 kr. Det verkar alltså som Garmin fortsätter att uppdatera i Navigons namn.
 
K

Kjellz

Guest
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Hej HBK!
Henrik! Bra, vi är några i HBK som tidigare försökt få IGO att just få till funktionen att ladda in egna POI filer men inget hänt. Nu har du oxå knuffat på IGO, känns riktigt uppiggande och jag hoppas att nåot händer nu. Tack!!!

Med vänlig hälsning,
Kjellz
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Hej HBK!
Henrik! Bra, vi är några i HBK som tidigare försökt få IGO att just få till funktionen att ladda in egna POI filer men inget hänt. Nu har du oxå knuffat på IGO, känns riktigt uppiggande och jag hoppas att nåot händer nu. Tack!!!
Med vänlig hälsning,
Kjellz

Här beskrivs hur man lägger till egna POI i iGO, lättare än det ser ut:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t60607-3/#post459733

Till Navigon finns en fil med stälplatser att ladda ned, visserligen från 2010:

image.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon på iPhone/iPad

Mobil Life + har även koppling till TomTom och förhoppningsvis snart också till Apple Maps för dem som saknar Navigon och TomTom.
Tyvärr går det ju inte att navigera med Google.

image.jpg
 
Toppen