• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

NAVIGERING

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
HJÄLP !!
Jag har en Garmin camper 760 ml.
Har försökt att ladda in ny karta och ställplatser m.m.
Men jag klarar inte hur man gör.
Mitt huvud fattar inte detta med datorer och hopkopplingar med gps mm.
Det blir kaos i skallen,
Nu undrar jag om här finns någon som kan tänka sig att hjälpa mig?
Jag kan skicka gpsen till dig om du hjäper mig.
Jag betalar givetvis för hjälpen.

Hoppas på hjälp SNARKEN 2

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Du måste ladda ner Garmin Express appen till din dator. Koppla in GPSen i datorns USB ingång. Den går så småning om in i dataöverföringsmode. Garmin Express appen söker därefter efter GPSen och torde hitta den efter ett par minuter. Där kollar den ifall det finns kartuppdateringar m.m. att hämta. Börja med detta innan du börjar med HBKställplatserna.

redtop2

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2025
Kolla om den verkligen heter "Garmin camper 760 ml"
Det bör nog vara något i stil med Garmin Camper 760 LM eller LMT-D...
Har du ingen bruksanvisning/handbok?

redtop2

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2025
Hittade en bruksanvisning:
följ tipset i inlägg #2 från Seppo Honkanen
Enklast är att börja med att uppdatera kartorna. "Kanske lite svårare" med ställplatser mm

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Att ge tips om hur man uppdaterar kartor hjälper nog inte trådskaparen då han vill ha hjälp med ställplatser dvs egna POI i navigatorn och uppdatering av kartor behövs inget annat än wifie anslutning.
(Ställplatser m.m kan man ladda up via garming express eller direkt i minneskortet)
Enklast och snabbast går det med POI loader som finns här

Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Att ge tips om hur man uppdaterar kartor hjälper nog inte trådskaparen då han vill ha hjälp med ställplatser dvs egna POI i navigatorn och uppdatering av kartor behövs inget annat än wifie anslutning.
(Ställplatser m.m kan man ladda up via garming express eller direkt i minneskortet)
Efter att ha laddat hem och installerat programmet Garmin Express kan man uppdatera programvaran, fartkameror och kartor i GPS-en.
Jag upplever det klart bättre att ansluta GPS-en till datorn med USB-kabel.
Husbilsplatser i filformat .gpi kan man kopiera till GPS-ens POI-mapp eller till en mapp på ett extra minneskort. Ett extra minneskort är att föredra.
Har man en fil med husbilsplatser i filformat .gpx kan man uppdatera GPS-en med denna fil med hjälp av programmet POILoader.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Efter att ha laddat hem och installerat programmet Garmin Express kan man uppdatera programvaran, fartkameror och kartor i GPS-en.
Husbilsplatser i filformat .gpi kan man kopiera till GPS-ens POI-mapp eller till en mapp på ett extra minneskort. Ett extra minneskort är att föredra.
Har man en fil med husbilsplatser i filformat .gpx kan man uppdatera GPS-en med denna fil med hjälp av programmet POILoader.
Är väl medveten om hur det fungerar men det hjälper ju inte trådskaparen direkt.

Toppen