• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigering iPad med Google Map

Göran o Karin

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
15093
Medlemskap
2024
Vet att det i klubben finns mycket kunskap och erfarenheter av alla de slag Har en gammal padda som är dags byta ut.Den har aldrig använts som navigator ,saknar 4g. Min undran är om det i nyare IPad visar körfältsanvisningar på samma sätt som tex Garmin gps gör,
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om man vill testa navigering med iPad utan avgift finns HereWeGo vars utmärkta kartor är gratis och nedladdningsbara. För detta krävs en iPad med plats för simkort eftersom enbart den har inbyggd GPS.
Google Maps kräver simkort med full täckning vid varje tillfälle och lämpar sig dåligt som navigator, bättre som kartapp.
 
R

RobbeS

Guest
Mest Sygic men även IGO. Mer van med Sygic.
Kör också med Google som backup i telefonen i städer.
 
S

Sören-6830

Guest
Någon som har svaret på frågan om körfältsanvisningar? Jag tror att Apple Kartor har det, med betoning på tror. Någon som vet? Vilka övriga har bra körfältsanvisningar som poppar upp?
Använde Sygic (i iPhone) för första gången när vi nyligen besökte Florida. Fungerade väldigt bra med tydliga körfältsanvisningar mm.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Körfältsanvisningar hänger på vilken programvara (App) du använder. Vi använder mest CoPilot i vår IPad just för att körfältsanvisningarna är så tydliga när det tajtar till sig.

Förvånansvärt ofta använder vi Google Maps på vår IPad. Det är så bekvämt med direktkoppling från ”Husbilsplatser”. Där finns anvisningar för körriktning men man får ju det man betalat för...
 
R

RobbeS

Guest
Tack ska prova min när Bad elf 1008 anländer i postlådan beställde den igår

Jag är helnöjd med min Bad Elf. Snabbare uppdatering än den inbyggda GPS:en i min iphone. Lätt att installera och man kan ladda paddan genom dongeln samtidigt som man använder den. Sen är det fint att ha skärmen på en stor padda när man man ska följa anvisningarna.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag kör med IPad mini lagom storlek tycker jag. När det gäller körfältsanvisningar så är stationär gps bäst. Har nu kört två år med Garmin, TomTom och Ipad med diverse appar (4000mil). TomTom gillar jag bäst, Ipad med GoggleMaps har sina fördelar om man är uppkopplad hela tiden. En Ipad vill jag inte lämna synlig i bilen när man snabbt vill hoppa in på ett rastställe, det blir besvärligt i längden! Jag såg när en kille krossade sidorutan på en bil och tog en telefon, Det tog max fem sekunder så sprang han iväg!
 
S

Sören-6830

Guest
Det tar väl heller inte så många sekunder att plocka bort iPaden och gömma den. Det gör vi alltid när vi lämnar bilen. Förresten fungerar iPaden mycket bättre än den fasta datorn som är monterad i bilen (Kenwood). Har under alla år använt Navigon, eftersom den appen upphör att fungera kommer vi att byta till Sygic. Vill absolut inte köra online, t ex Google maps, när vi befinner oss utanför Sverige. Då räcker inte tilldelad datamängd långt.
 

Tomzaj

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Torshälla
HBK-Nr
29000
Medlemskap
2024
Det tar väl heller inte så många sekunder att plocka bort iPaden och gömma den. Det gör vi alltid när vi lämnar bilen. Förresten fungerar iPaden mycket bättre än den fasta datorn som är monterad i bilen (Kenwood). Har under alla år använt Navigon, eftersom den appen upphör att fungera kommer vi att byta till Sygic. Vill absolut inte köra online, t ex Google maps, när vi befinner oss utanför Sverige. Då räcker inte tilldelad datamängd långt.
Ladda ner kartor så kan du köra i offline mode med maps
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Kanske finns någon färskare tråd. Som lös gps använder jag en Garminpuck bluetooth till Ipad. Har faktiskt navigerat i mörker på sjön. Som planerande kartapp, vill ha översikt, använder jag Guru Maps Pro. Olika kartalternativ finns, men kör med Lantmäteriet. Har även Copilot, som jag inte gillar, så den använder jag inte.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har varit en trogen fan av Garmin navigatorer, men priset på de nya börjar dra iväg så jag funderar på att använda navigationsapp på en iPad som jag har liggande.
Började med att ladda ner Sygic, CoPilot och IGO
Det första gag konstaterar att det går inte att välja tung husbil på IGO och dessutom kan man bara ha appen på en enhet
Sygic och CoPilot har båda möjlighet att ställa in vikt, bredd och längd. Koordinater går också att använda
Hjälp mig med för och nackdelar och finns det fler appar att välja
 
Toppen