• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Naturfotograferna /N

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Naturfotograferna /N

Har du hört något om hur det gått för Terje och hans familj, Ludde?
Det verkar har blivit väldigt tyst och åtminstone mina tankar går åt det hållet ibland.
Som min fotograferande nattchef sa: Skrämmande att man hänger ut honom så hårt. En mördare och andra hårda brottslingar hängs aldrig ut!
Lite tänkvärt tycker jag.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Naturfotograferna /N

Det finns andra bakomliggande faktorer som inte framkommit i media.
Det enda jag kan säga är att det är en djup personlig tragedi och avsaknad av egen sjukdomsbild.
Vi är bl.a. en grupp på ca 20 fotografer som bildat en ekonomisk förening. I våras gav vi ut den första boken inklusive TH:s bilder och text om lodjursmöten, som senare visade sig vara fejkade bilder och uppdiktade historier som aldrig ägt rum.
Vi har varit i kontakt med SFF:s jurist (Svenska Fotografers Förbund), och där man direkt avrådde oss av fortsatt försäljning, eftersom det finns bilder som är stulna i boken. Det pågår f.n. rättsprocesser kring bildstölderna.
Boken har nu kasserats, och vi har lidit stor ekonomisk skada i föreningen, eftersom boken var nyutgiven och inte ens hade uppnått ekonomiskt nollresultat.
Föreningen har vid ett flertal tillfällen kontaktat TH och bett om en förklaring, samt ersättning för förlusten, men TH menar att han inte har någon som helst skuld i härvan.
Jag vill inte gå in på fler detaljer, men media har inte varit objektiva i sina framställningar av händelseförloppet och den f.d. naturfotografen. Man framhåller ett TH som ett offer utan att se vad konsekvenserna av hans manipulationer har varit.
TH har själv i alla år utgett sig för att vara den "renaste" naturfotografen av alla, som aldrig tagit in en enda bild i PS, och har genom åren gått till hårt angrepp mot de som har använt råkonvertingsprogram för att framkalla sina digitala bilder.
Han har fortfarande inte talat om hur länge manipulationerna pågått, samt vilka bilder det rör sig om. Ett sådant erkännande hade varit klädsamt redan dagen efter avslöjandet och "förskonat" honom från alla spekulationer.

/Ludde

Toppen