• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

NATIONALDAGEN

L

Lennart Olovsson

Guest
i dag!

Det bestämdes för ett antal år sedan att Annandag PIngst skulle bort och 6 Juni skulle in som helgdag!

Det blev ingen större hit!

Det är skillnad i Norge, finns en helt annan historia bakom!

Om ni firar över huvud taget vad gör ni då en dag som denna!

Här blir det väl ingen större skillnad förutom att det inte kom någon morgontidning!

Lennarts tankar

:rolleyes:

Gert och Helen

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2025
Sv: NATIONALDAGEN

Håller med dig, var trevligare när vi hade pingsthelg, det blev liksom lite mer helg av det.
I dag blir det bl a trädgårdsarbete. Men visst är det skönt med en ledig dag mitt i veckan. Trevlig nationaldag!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Norge firar att de blev fria från svenskarna. Det gör vi med men det kan ju knappast svenskarna fira.

Däremot firar svenskarna alla nya svenskar genom att dela ut flaggor till nya svenskar. Idag är Kungen i Almedalen, Visby och delar ut flaggor kl 15 till gotlänningar i hopp om att de ska bli riktiga svenskar.

Idag ska här firas. Äldst är den skånska flaggen (från tyskland) men den såg inte ut som idag. Sen kom Dannebrogen (danska), svenska kyrkan, svenska flaggan och yngst i norden är den finska. Hur gammal Gotlands flagga är vet jag inte men den har också stark knytning till kyrkan. Lammet har en såndär kyrkflagga med kyrkspira.

Här hemma flaggar vi med allt vi har:

Bilagor

• flaggspel.jpg
    flaggspel.jpg
    79,8 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
H

hianders

Guest

Vi har i alla fall hissat vår flagga!!

Som någon sa på radion imorse så är det bättre att hissa flaggan (även om man reser bort någon/några dar) än att inte hissa alls. Numera är det ju ingen "synd" att glömma att ta ner flaggan kl 21. Vi brukar hissa flaggan vid födelsedagar också.

I Sverige firar vi väl egentligen Nationaldagen vid midsommarhelgen, eller hur?!!

fru hianders/Inger
;):):wink::)

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

Här firar vi allt som går att fira. Flaggan hissad kl 8.00 halas kl 21.00. Jag håller på dom gamla traditionerna. Gillar inte att man hissar flaggan vid valborg och sedan sitter den uppe hela sommaren. ( det finns dom som gör så i vår kommun).
Firar dagen med lunch på Waxholms hotell och tittar på TV i kväll från Skansen.
Jag håller med Mark L , riktig svensk blir jag aldrig, i hjärtat förblir jag Finlandssvensk.

Gunilla

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

I Strömstad firas den i "Stadsparken". Man börjar med underhållning för barnen kl 11,30 och fortsätter kl 12,00 med tal och "Skönsång" av kören "Tontämjarna" samt tal av prästen och medlemmar ur kommitén. Vi skall själva gå dit och titta och lyssna samt träffa folk. Jag hörde på morgonen att på Klädesholmen firar dom "Sillens dag".
I em så skall vi äta sill och potatis.Och naturligtvis en kall öl och nubbe till! Det tycker vi är Svenskt!
MVH Bobo&Ami:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 24320

Guest

Blir inte så mycket firande idag. Men eftersom vi är lediga passade vi på att ha en grillkväll med lite mys igår, Idag flaggar vi och njuter av vädret som än sålänge är ganska ok.

Tycker det är lite synd att vi inte firar och uppmärksammar den svenska nationaldagen lite mer, tror det vore bra för oss svenskar, (nya som gamla) för sverige och vår nationalitetskänsla.
Och nog även en av de väldigt bra sakerna vi skulle kunna göra för att motverka rasismen i samhället.
MvH Benny & Camilla

F

F.d. 50024

Guest

Norge firar att de blev fria från svenskarna....

Kenth, där har du fel, fel, fel, fel!!

Norrmännen firar sin natsjonaldag sen den 17. maj 1814,
då skrev Kung Christian Fredrik under den norska grundlagen på Eidsvoll.
Och det har alltså inget med att vi blev fria från svenksarna.

Soliga hälsningar från Torill i Nora

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Håller med. Nationaldagen firas mest av nysvenskar, medan vi firar den 22 juni

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

Här firar vi allt som går att fira. Flaggan hissad kl 8.00 halas kl 21.00. Jag håller på dom gamla traditionerna. Gillar inte att man hissar flaggan vid valborg och sedan sitter den uppe hela sommaren. ( det finns dom som gör så i vår kommun).
Firar dagen med lunch på Waxholms hotell och tittar på TV i kväll från Skansen.
Jag håller med Mark L , riktig svensk blir jag aldrig, i hjärtat förblir jag Finlandssvensk.

Gunilla

Ja , flaggan är uthängd på husfasaden!

I Finland så får flaggan vara hissad hela midsommarnatten, enda undantaget från dom i övrigt lika flaggregler som i Sverige.

För övrigt, så skrev jag en insändare då, tror det var i Sörmlands nyheter, när detta med nationaldagen skulle realiseras, och var smått förbannad,när dom skulle förstöra pingsthelgen.
Skall man nu ta bort en helgdag,och ersätta den med en annan, så ta bort TRETTONDAGEN istället föreslog jag då.
Folk vill ju njuta i försommartid, och det vore väl härligt om pingsten fortfarande var lör, sön,mån.

För oss som fortfarande jobbar alltså.

Annars ,ha en fin nationaldag:music-icon:
KaMa1

F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det breror nog på var man bor,och vad man själv gör den till.
Vi har varit ut till DYBECKS GÅRDEN i Odensvi där skalden föddes och firat med en massa människor.
Om du bara sitter där och gnäller,vad blir det då av denna högtid dag.
Den blir vad du gör den till.
/Vidhem

annokjell

FD HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021

Hej

Givetvis sitter vi i Gropen (Leksand) och sjunger allsång som vi gjort i alla andra år. Tyvärr började det regna 1 minuten och slutade inte förens sista tonen på Nationalsången hade klingat ut. Hemma i Insjön (7 km bort) hade det inte regnat på hela tiden.

Kjelle

F

F.d. 53173

Guest

Blev dåligt för de som jobbar i vården!:( Annandag Pingst fick vi storhelgsers. men 6 juni bara vanlig helgers., röda dagar mitt i veckan gör ingen skillnad för oss som jobbar helger. Idag har jag jobbat hela dagen.

Ha en bra sommar därute på vägarna./GB

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

Vi ligger i Mossholmens Marina. Å varit över på klädesholmen där var det sillensdag med en massa jippo, nästan vindstilla o sol.Kanon SWEDEN Dag ..

F

F.d. 52943

Guest

Sitter på Hellners stadium halvvägs upp på Dundret. Rätt ensamma här - frånsett ett par befolkade långliggar-husvagnar nere på campingen.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Fotade den nyputsade Plastisen idag - med flaggan i topp. :)
Hustru ligger nu i husbilen å jag vaktar katten hemma - efter en trevlig kväll med goda vänner - som startade med fördrink i husbilen å sen en kort promenad till båten Båten å sen kaffe mtbh i husbilen. De åker till Turkland immorn å vi håller ställningarna i Umeå.

Bilagor

• Carthago 6 juni Mats Foto 012.JPG
    Carthago 6 juni Mats Foto 012.JPG
    1,4 MB · Visningar: 1
Toppen