• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nackdelar att använda startbatteri som bodelsbatteri?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nackdelar att använda startbatteri som bodelsbatteri?

Detta ämne har intresserat mig länge och jag har under flera år försökt jämföra de båda batterityperna. Ett startbatteri fungerar utmärkt just som startbatteri, därom råder inga tvivel.

Jag vill hävda, efter egna praktiska jämförelser, att startbatterier fungerar mycket bättre som bodelsbatterier än s.k. fritidsbatterier. Av någon anledning skiljer man på dessa batterityper och bakgrunden till detta måste vara kommersiell! Det är inte lika mycket bly i fritidsbatterier som det är i startbatterier! Det, tror jag, är den avgörande skillnaden!

Startbatterier i bodelen håller längre än fritidsbatterier, enligt min mening!

Svaret på frågan i rubriken blir då: inga nackdelar alls, snarare tvärtom!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jappe du har helt rett, forskjellen på start og fritidbatterier var vekten.
Fritidbatterier bruker tynnere blyplater, klarer å den måten å lagre flere Ah på samme mengde bly. Ulempen er at trekker en for høy strøm så bøyer blyplatene seg og kan kortslutte, samme skjer med for sterk ladestrøm.

Sammen med en inverter kan et fritidsbatteri bli svært kortvarig.

Et kompromis finnes i dag: AGM kan bruke de tynne platene og mindre avstand samtidig som glassmattene hindrer kortslutt. Viktigste parameter for bruk som startsbatteri er CCA verdien, mens for bobatteri er C20 Ah viktigere.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En fördel med startbatterier i stället för fritidsbatterier i bodelen är att det går utmärkt att använda dem om motorns startbatteri skulle krångla!

Detta hände några gånger i min första husbil och då var det lätt att ta strömmen från bodelsbatterierna med hjälp av startkablage.

Jappe

Toppen