F
F.d. 29620
Guest
Vad exakt behöver man till ett solcellspaket? Som jag förstått det så skiljer det sig lite från ett vanlgt agm eller gel setup. nåt med BPM och laddare? Ctek funkar inte?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.Trevligt, har du möjlighet att länka till exakt vilka komponenter ni har, samt priset?
Okej nu har jag pratat med Tommy i Norge på Skanbatt, på det hela som jag skrev men så här sa han och jagJag bryter laddning vid 95% SOC eller 14,2V vilket innebär att jag kanske aldrig hamnar på 14,6V. Jag kan ändra gränsdragning ett par gånger per år till 14,6V då det är väldigt enkelt att göra det med iPad mot BMV-702. Tror det är bättre hålla sig lägre (14,2V) under resten av året.
Solpaneler: Köp! Bra värden nedan... Har du plats på taket?
Monocrystalline solar cell efficiency: 18.4%; MPPT charge controller peak efficiency: 97%
LiFePO4: Köp!
MAKSPOWER 100 AH 12 VOLT LIFEPO4 är inte sämre på något sätt än våra egna Li-batterier. Ett Li batteri är att jämföra med 2 AGM/GEL/Pb batterier. Mycket bra början!
Inverter: 110 V AC Vänta med den här och läs mer!
Vad har du tänkt att använda denna till? Till en rakapparat som går på 110V?
Övrigt:
- Du behöver en (Li) laddare när du står uppkopplad på 230V. Kolla med Maxpower!
- Nu kommer frågan om (Li) laddning under färd, men det kan du vänta med för stunden. Läs mer och spara slantarna!
- Börja med att använda en Voltmeter (en man stoppar i cigg-uttaget med - Bruenech AS) för att ha koll på batteriet. Du får inte tömma batteriet under 20%, helst inte under 50% om du vill ha den till pensionen ( jag kan tyvärr inte se hur gammal du är eftersom du inte är medlem i klubben... hehe... ; )
Hmm, VCC 1212-25 är väl en laddare och Victron ARGOFET låter som ett kiselrelä(FET = Fält Effekt Transistor) dvs helt olika saker.VICTRON ARGOFET vet jag inte mycket om eftersom jag använder Votronic's minsta VCC 1212-25 Li, anpassad för Euro 6 och Li batterier! Fungerar klockrent.
Som Ranko skriver LiIon batterier liker ikke kontinuerlig vedlikeholdsladning. Hadde i jobben vedlikehold av noen hundre laptopper av diverse fabrikater, en produsent hadde nesten ubegrenset levetid på batteriene. De andre var si og så, en bruker som flyttet sin pc mellom docking på kontoret og tilsvarende hjemme klarte å bruke opp batteriet på under ett år! Da var batteritiden nede i minutter, mens en IBM Thinkpad som ble misshandlet på samme måte fortsatt hadde timer etter flere år!
Har nå selv en Lenovo Yoga og ser at i perioder lader den ikke opp lengre enn til 95% selv om ladekablene står i. Acer Iconia som jeg fortsatt har mistet ikke batteritid selv om den stod mye med ladekabel tilkoblet i lange perioder.
Tesla lader normalt ikke over 95% av hva de tillater, en må velge spesiellt for å få inn de siste 5%.