Hej!
Jag har en Pilote Galaxy G741, 2017 års modell.
Den är försedd med 2 bly/syra bodelsbatterier om 105Ah vardera.
Den har en solpanel på nominellt 150W.
El-centralen/Elektroblocket heter EBL 271 och kommer från Schaudt.
Jag har själv monterat en NASA BM 1C för att övervaka vad som går in och ut genom batteriet.
I min jakt på att lokalisera orsaken till att solpanelen inte verkar ladda batteriet har jag gjort en del observationer, och hoppas att någon kunnig person här kan hjälpa mig att förstå varför saker fungerar som de gör.
I går kväll drog jag ur 230V-kabeln och drog på en hel del lampor (LED) så att batteriet skulle kunna bli lite urladdat för vidare tester. (Jag drog ur ca 3A kontinuerligt).
Nu mitt på dagen hade spänningen sjunkit till 12,2V och enligt batterimätaren var det 60% kapacitet kvar i batterierna. (De är för övrigt parallell-kopplade på så vis att plus tas från det ena batteriet och minus från det andra. Tror att detta är normalt.)
Jag stänger nu av alla förbrukare (utom batteri-monitorn, gaslarmet och GPS-larmet) och ser att förbrukningen sjunker till 0,1A. Då kopplar jag in 230V kabeln igen för att se hur mycket laddning batterierna tar. De verkar ta 10A. Ur med 230V kabeln igen och startar motorn. Nu laddas batterierna med ca 13A. (Enligt vad jag hittat på nätet har motorn en generator som kan leverera 110A, så varför tar batteriet bara emot 13A?
I med 230V kabeln igen, samtidigt som motorn är igång. Nu tar batteriet emot 18A. Är detta normalt?
Så till solpanelen. Jag kopplar ur den från elektroblocket och mäter spänningen direkt från panelen. Det är soligt, men inte från en helt klar himmel. Den ger 14-15V. Är det normalt? Är det tillräckligt för att ladda?
Tillsammans med Sebastian på Skoklosters har vi hittills kommit fram till att regulatorn till solpanelen måste bytas (men det var innan jag kunde mäta spänningen). Är det enligt er åsikt regulatorn som är problemet, eller något annat?
Finns det något sätt att få batterierna att laddas snabbare än ca 13A?
Tack till alla som orkade läsa det här långa inlägget, och tack på förhand för alla upplysande svar. Jag är novis på bilelektronik (men har en civilingenjörsexamen i bagaget).
Jag har en Pilote Galaxy G741, 2017 års modell.
Den är försedd med 2 bly/syra bodelsbatterier om 105Ah vardera.
Den har en solpanel på nominellt 150W.
El-centralen/Elektroblocket heter EBL 271 och kommer från Schaudt.
Jag har själv monterat en NASA BM 1C för att övervaka vad som går in och ut genom batteriet.
I min jakt på att lokalisera orsaken till att solpanelen inte verkar ladda batteriet har jag gjort en del observationer, och hoppas att någon kunnig person här kan hjälpa mig att förstå varför saker fungerar som de gör.
I går kväll drog jag ur 230V-kabeln och drog på en hel del lampor (LED) så att batteriet skulle kunna bli lite urladdat för vidare tester. (Jag drog ur ca 3A kontinuerligt).
Nu mitt på dagen hade spänningen sjunkit till 12,2V och enligt batterimätaren var det 60% kapacitet kvar i batterierna. (De är för övrigt parallell-kopplade på så vis att plus tas från det ena batteriet och minus från det andra. Tror att detta är normalt.)
Jag stänger nu av alla förbrukare (utom batteri-monitorn, gaslarmet och GPS-larmet) och ser att förbrukningen sjunker till 0,1A. Då kopplar jag in 230V kabeln igen för att se hur mycket laddning batterierna tar. De verkar ta 10A. Ur med 230V kabeln igen och startar motorn. Nu laddas batterierna med ca 13A. (Enligt vad jag hittat på nätet har motorn en generator som kan leverera 110A, så varför tar batteriet bara emot 13A?
I med 230V kabeln igen, samtidigt som motorn är igång. Nu tar batteriet emot 18A. Är detta normalt?
Så till solpanelen. Jag kopplar ur den från elektroblocket och mäter spänningen direkt från panelen. Det är soligt, men inte från en helt klar himmel. Den ger 14-15V. Är det normalt? Är det tillräckligt för att ladda?
Tillsammans med Sebastian på Skoklosters har vi hittills kommit fram till att regulatorn till solpanelen måste bytas (men det var innan jag kunde mäta spänningen). Är det enligt er åsikt regulatorn som är problemet, eller något annat?
Finns det något sätt att få batterierna att laddas snabbare än ca 13A?
Tack till alla som orkade läsa det här långa inlägget, och tack på förhand för alla upplysande svar. Jag är novis på bilelektronik (men har en civilingenjörsexamen i bagaget).