• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nödvändiga Papper på Semester Söderut ??

alve.n

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
5593
Medlemskap
2025
:) Hej! Vi tänkte åka söderut i sommar, Tyskland ,Österrike, Italien.
Vad behöver man för nödvändiga papper, tillstånd för bilen på en sådan resa.
Är det någon som har koll på detta, vore jag tacksam för svar.
m.v.h
medl. 5593
Alve.N

G

Göran & Carola

Guest
Sv: Nödvändiga Papper på Semester Söderut ??

:) Hej! Vi tänkte åka söderut i sommar, Tyskland ,Österrike, Italien.
Vad behöver man för nödvändiga papper, tillstånd för bilen på en sådan resa.
Är det någon som har koll på detta, vore jag tacksam för svar.
m.v.h
medl. 5593
Alve.N

För bilen har vi bara med oss registreringsbeviset del 1, som lär vara nödvändigt.
Dessutom tar vi alltid ut ett grönt kort från försäkringsbolaget, men det är inget krav i de länder du nämner.

F

F.d. 53498

Guest

Registreringsbeviset obligatoriskt.

Gröna kortet rekommenderas.
Europeiska sjukvårdskortet rekommenderas, beställs hos försäkringskassan.
Assistansförsäkring rekommenderas, inget kul med punktering på motorväg.
Ställplatsförteckning eller inlagt på GPS. Gärna Bordatlas.

F

F.d. 52994

Guest

Glöm inte passet, det krävs som Id handling. Internationellt Campingkort är oxå ett måste om man tar in på campingar

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Förlåt en fråga Curtan, men sedan hur länge är internationellt campingkort ett måste för att ta in på en camping utomlands? Att det kan vara bra att ha ett kan jag förstå, men ett måste.... ? Själv har jag rest de senaste 20 åren utan ett sådant över hela Europa och det har gått bra.

mvh
Staffan

F

F.d. 52994

Guest

Förlåt en fråga Curtan, men sedan hur länge är internationellt campingkort ett måste för att ta in på en camping utomlands? Att det kan vara bra att ha ett kan jag förstå, men ett måste.... ? Själv har jag rest de senaste 20 åren utan ett sådant över hela Europa och det har gått bra.

mvh
Staffan
Jag har alltid fått visa det när jag har tagit in på en camping, men jag kan naturligtvis ha fel. Men att ta det med sig kan inte vara helt fel, eller?

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej Curtan!

Jag vill inte verka som besserwisser på något sätt, men jag/vi (min fru och jag) har alltid visat upp en fotostatkopia av våra pass och det har räckt i alla sammanhang. Att det sedan kan vara smidigt att ha ett internationellt campingpass eftersom detta även innehåller en form av "drulleförsäkring" - det är en helt annan sak.

Glad påsk!

Staffan

F

F.d. 52994

Guest

Hej Staffan
Det brukar räcka med en fotostatkopia, och jag ber om ursäkt att jag sa "ett måste" Ha en fortsatt trevlig Påskhelg
Mvh Curtan :)

F

F.d. 53498

Guest

Jag glömde tidigare att säga att ett miljömärke är bra att ha i många städer i Tyskland. Kan beställas hos Dekra. Utan det är det fler och fler Tyska städer som förbjuder infart.

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Själv har jag skannat in en kopia på körkort, pass, reg bevis och allt annat som är viktiga handlingar. jag har sedan mailat dom till en hotmail address. Skulle jag råka ut för ett inbrott eller tappa plånboken så kan man via endator på polisstation få fram kopior på alla viktiga papper.
Jan

alve.n

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
5593
Medlemskap
2025

Hej!
icon14.gif
Tack för alla tips. Jätteroligt att så många hört av sig, vi kanske ses på vår tripp söderut, vi åker inte förrän i början av Juli.
Glad fortsättning på Påsken
Hälsning
Alve o Anne:)

Toppen