• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nån som har importerat husbil med års-

F

F.d. 16418

Guest
modell ca 1997-2002 från Tyskland och som kan beratta hur de gick tillväga dvs kontakter, resa dit hem,kostnader mm......?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har importerat husbil med års-

Jag tog iofs hem en ädre (1990) men det var 10 årsedan och jag hittade en bil på mobile.de och kontaktade säljaren ,sen åkte vi bara ner och köpte den .
På den tiden så var det besvärligare med gas och ventilationstest som gick på 10000:- men kolla så den bilen du är intressead av finns även i Sverige som Svensksåld då skall det inte vara några problem samt att det itne är några ändringar i fahrzeugbreiefet / registreringsbeviset.

F

F.d. 25228

Guest

Hej,
jag kan hjälpa till med köp av husbil i Tyskland. Jag pratar tyska (f.d. tysk) och jag kan (tror jag i alla fall) allt om vilka regler som gäller samt vilka kostnader som anfaller. Dessutom är jag bra på att pruta. Jag var nere för ett par dagar sedan med en (efter denna affär) numera kompis som inte heller hade en aning om saker och ting och han är nöjt med resultatet, bl. a. för att jag lyckades pruta 1 400 € (ca 7%) trots att säljaren i början sa att priserna var fasta!
Vad man bör tänka på är: när tog du kk? Före -96 så får du köra bilar upp till 7 500 kg. Detta gäller inom hela EU även om en del obildade poliser utomlands inte har en aning därom. Det finns dock ett papper på tyska och franska (kanske på flera språk) som talar om våra svenska regler (liknande finns även i Tyskland) och som man bör ha med sig i husbilen.
Om inte så är gränsen 3 500 kg. I så fall bör du kolla skillnaden mellan tomvikt (i Tyskland anger man inte tjänstevikt) och totalvikt. Denna tomvikt utökas med detta enligt Transportstyrelsen:

Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med
  • det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
  • verktyg och
  • reservhjul som hör till fordonet
  • bränsle
  • smörjolja
  • vatten
  • föraren.
Innebörden är att köper du en bil med en tomvikt på kanske 3 185 kg ska du lägga till 75 kg för föraren, bränsle med kanske 80 liter (ca 75kg), vatten som ryms i vattentanken (ofta 120 - 150 liter) och då är du uppe i 3 455 - 3 485 kg. Inte mycket plats för frugan såvida hon inte bantar, eller för barnen eller sådant som man vill ta med sig.

Har du däremot kk från före -96 ligger saken bättre till som jag påpekade ovan. Många bilar har av olika anledningar registrerats med en totalvikt på 3 500 kg men många kan utan några åtgärder uppgraderas till högre vikt. Vilka dessa är beror på chassi-tillverkarens uppgifter (t.ex. Alko) som man kan hitta på en skylt i motorrummet. Ofta kan man se det på modellbeteckningen redan om det är möjligt och/eller vilken hjulstorlek bilen har.
Kostnader förutom resorna är: exportskylt inkl. försäkring för minst 15 dagar ca 700 kr (köps i Tykskland), ursprungskontroll 700 kr (Transportstyrelsen), reg.-besiktning 1 880 kr, vägning ca 500 kr samt kontroll-besiktning 480 kr (SBP).

Vill du veta något mer?

Mvh

Franz
franz.braun@telia.com

Senast redigerad av en moderator:

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har varit nere i Tyskland och köpt begagnad husbil två gånger. Vid det första tillfället (Juli 2000) lärde jag mig att tyska banker hållere stenhårt på tre bankdagar. Trots att mina pengar var flyttade från min bank till säljarens bank så vägrade den tyska banken att bekräfta transaktionen vilket innebar att vi blev tvungana att gå och vänta tre dagar.

Andra tillfället (Juni 2003) så hade jag förberett min bankman på att jag skulle komma att ringa honom angående överföring till någon bank i Tyskland och även be om ett fax så att jag kunde övertyga säljaren via ett fax från min bankman som visade att pengarna var överflyttade. När jag åkte ner hade jag fem olika intressanta bilar. Det blev den femte efter en del turer runt om i Tyskland.

Det blir smidigt om du i förväg har talat med din bank och förberett dom på att du kommer att ringa eller maila en order om överföring. Ta reda på vilka uppgifter som banken behöver.

Att åka ner med en massa kontanter har ju några olyckliga husbilsköpare provat med otäcka upplevelser och förlust av stora mängder pengar som följd.

Lycka till!

F

F.d. 16418

Guest

Om man köper en ca 20 år gammal husbil i Tyskland,måste då den modellen ha sålts ny i Sverige för att det ska gå att besiktiga den i Sverige?

Toppen