Sv: Nån som har importerat husbil med års-
Hej,
jag kan hjälpa till med köp av husbil i Tyskland. Jag pratar tyska (f.d. tysk) och jag kan (tror jag i alla fall) allt om vilka regler som gäller samt vilka kostnader som anfaller. Dessutom är jag bra på att pruta. Jag var nere för ett par dagar sedan med en (efter denna affär) numera kompis som inte heller hade en aning om saker och ting och han är nöjt med resultatet, bl. a. för att jag lyckades pruta 1 400 € (ca 7%) trots att säljaren i början sa att priserna var fasta!
Vad man bör tänka på är: när tog du kk? Före -96 så får du köra bilar upp till 7 500 kg. Detta gäller inom hela EU även om en del obildade poliser utomlands inte har en aning därom. Det finns dock ett papper på tyska och franska (kanske på flera språk) som talar om våra svenska regler (liknande finns även i Tyskland) och som man bör ha med sig i husbilen.
Om inte så är gränsen 3 500 kg. I så fall bör du kolla skillnaden mellan tomvikt (i Tyskland anger man inte tjänstevikt) och totalvikt. Denna tomvikt utökas med detta enligt Transportstyrelsen:
Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med
- det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
- verktyg och
- reservhjul som hör till fordonet
- bränsle
- smörjolja
- vatten
- föraren.
Innebörden är att köper du en bil med en tomvikt på kanske 3 185 kg ska du lägga till 75 kg för föraren, bränsle med kanske 80 liter (ca 75kg), vatten som ryms i vattentanken (ofta 120 - 150 liter) och då är du uppe i 3 455 - 3 485 kg. Inte mycket plats för frugan såvida hon inte bantar, eller för barnen eller sådant som man vill ta med sig.
Har du däremot kk från före -96 ligger saken bättre till som jag påpekade ovan. Många bilar har av olika anledningar registrerats med en totalvikt på 3 500 kg men många kan utan några åtgärder uppgraderas till högre vikt. Vilka dessa är beror på chassi-tillverkarens uppgifter (t.ex. Alko) som man kan hitta på en skylt i motorrummet. Ofta kan man se det på modellbeteckningen redan om det är möjligt och/eller vilken hjulstorlek bilen har.
Kostnader förutom resorna är: exportskylt inkl. försäkring för minst 15 dagar ca 700 kr (köps i Tykskland), ursprungskontroll 700 kr (Transportstyrelsen), reg.-besiktning 1 880 kr, vägning ca 500 kr samt kontroll-besiktning 480 kr (SBP).
Vill du veta något mer?
Mvh
Franz
franz.braun@telia.com