• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej!

Vi var på vår första tur med husbilen för två veckor sedan. Resan gick från Kungsbacka till Puttgarden via Helsingborg-Helsingör. Vi turades om att köra, och när man suttit en längre stund i dinett-soffan där bak, fick man minst sagt träsmak där bak och blev stel i ryggen. Detta beror på att dynorna är ganska hårda, och inte direkt anatomiskt utformade som det är att sitta i baksätet på en personbil. Sen är ryggstödet väldigt rakt, så man vilar inte ryggen direkt när man sitter där. Dynorna är troligen så platta och helt raka för att de ska kunna användas att bädda upp dinetten till en säng, och då skulle ju pusslet av alla dynor inte funka som en plan madrass om de inte såg ut som de gör.
Men nu kommer vi antagligen aldrig att bädda upp dinetten, eftersom de sängplatser vi har i alkoven + bak räcker för vår familj.
Så jag funderar på en idé att sy nya överdrag till dynorna, och köpa skumplast att stoppa dynorna lite extra med, så de blir bekvämare. Är det nån annan som gjort nåt liknande eller?
Tänkte att lägga en extra bit skumplast under knäna när man sitter, så man får lite mer bakåtlutning på kroppen. Tänkte också lägga en bit på nedre delen av ryggstödet, så ryggen inte blir så rak.
Tips och idéer mottages tacksamt
Annette
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Detta problem har varit uppe tidigare i någon tråd.
Någon fiffig hade gjort en kilformat stöd som placerades bakom ryggdynan för att få bättre vinkel på den.
Skall leta, kanske med hjälp av någon med bra minne ;)
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Kilen att sätta in bakom ryggdynan fanns med som tips i Husvagn & Camping förra året vill jag minnas.

//Kicki
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Hej nu har jag varit å köpt en massa tyg å skumplast! Har en idé på hur jag ska göra, så jag börjar väl med en dyna och ser hur det blir!
Ser framför mig en lyxig soffa i det snygga tyget jag köpt! Husbilen kommer att se ny ut efter detta!
Jag ska lägga in en bild på slutresultatet (om det nu blir så bra som jag tänkt mig) så småningom!
Nä nu väntar symaskinen, men har ni tips så kom gärna med dom ändå
Annette
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Kicki, så rätt du har.
Hittade artikeln i H&C nr 8 2007, sidan 79 "Så blir sittplatsen mer bekväm".

Jag som trodde att alla bra tips som jag läst har jag läst på vår hemsida;)
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

hej
för oss som inte har tidningen skulle du kunna lägga in det här på forumet.
margaretha
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Jag skannar gärna in den artikeln men jag tror inte jag får lägga in den här för det bryter förmodligen mot copyright.
Skicka mig ett meddelande och skriv in din mail-adress.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Äntligen! Efter mycket slit vid symaskinen är det äntligen klart! Såklart blev det en del pysslande innan det blev färdigt, först en prototyp, sen skära skumplast, tvättstugan (där syhörnan är belägen), såg ut som ett bombnedslag med skumplastbitar, sytråd, tygbitar m.m. och så sy och sy, sprätta ibland (såklart gör man ju fel då och då), lite svordomar och sen Äntligen, kul att sätta dit dynorna!
Det blev så bra som jag hade tänkt mig faktiskt, nu sitter man kungligt bekvämt i dinetten!
Bifogar lite bilder både före och efter. Fast det syns inte så mycket av min anatomiska utformning på sätena, men känns desto mer när man placearar ändalyckten där!
Tack för alla tips
hälsar Annette
 

Bilagor

  • DSC_0021w.jpg
    DSC_0021w.jpg
    162,2 KB · Visningar: 39
  • DSC_0086.jpg
    DSC_0086.jpg
    372,1 KB · Visningar: 31
  • DSC_0089.jpg
    DSC_0089.jpg
    263,7 KB · Visningar: 27
  • DSC_0094.jpg
    DSC_0094.jpg
    262,6 KB · Visningar: 30
  • DSC_0096.jpg
    DSC_0096.jpg
    278,8 KB · Visningar: 32
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Hej svejs! Hur gör du när du bäddar ner dinetten?Det blir ju inte direkt plant ????? Mvh Tore.....:swoon::swoon::swoon::swoon:
 
F

F.d. 9802

Guest
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Hej, tycker faktiskt att det såg snyggare ut innan, men det kanske är skönare nu.Mvh
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån mer som har hårda dynor i dinetten...

Vi använder aldrig dinettens sovplats. Skulle det behövas, är det bara att "klä av" överdragen, eftersom de gamla dynorna är inuti.
 
Toppen