• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Några råd till en nybörjare inför säsongen?

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Hej alla HBK:are!
Måste säga att detta forum är fantastiskt och ger mig inspiration och idéer! Familjen, fru och 2 barn på 6 och 10 år har köpt en beg. Adria Vision I 707SL vilken vi längtar efter att åka med.
Jag undrar över om det är något speciellt, tips och råd, inför säsongen?
Min tanke är att lära mig husbilen för att mer övergå till att njuta av resandet. Tanken är att göra några små resor för att se vilka behov vi har och vad vi behöver, annars så verkar det som att man kan drunkna i alla "bra och ha saker". Tänker vi rätt?

Snart så är foten på pedalen och så kan äventyren börja och jag hoppas att få träffa er HBK:are på vägen.

Greger med familj i Örebro

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Några råd till en nybörjare inför säsongen?

Hej och välkommen till ett fantastiskt liv med husbil.
Ett bra tips är väl att göra små avstickare i början och börja använda sakerna i husbilen.
Det är då man upptäcker saker som man gillar och kommer att trivas med samt saker som man "behöver" inför kommande säsonger.
Ta också en titt på den förnämliga ställplatslistan i forumet, där finns många guldklimpar att prova på.
Besiktning inkl gaskontroll är en annan ack så viktig säkerhetsaspekt.

Ta det lugnt i trafiken och låt andra anpassa sig efter din egen trafikrytm, stressa inte utan tänke efter före ;)

//Jonas & Cina , Örebro

Leif Edström

HBK ordförande
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2025

Välkommen till klubben och ett husbilsliv. Ta det lugnt ibörjan med några korta tripper så ser ni vad ni behöver, skriv gärna en checklista och fyll på eftersom ni kommer på saker.

Kul också att ni åker hela familjen, våra barn har mer eller mindre växt upp i husbilen det är ett fantastiskt sätt att resa med hela familjen.

/Leif

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025

Tack för svaren! Första turen blir i helgen och vi får se vart vi landar??

F

F.d. 10098

Guest

Ett tips är att undvika de stora genomfartslederna och i stället köra vackra småvägar. Då slipper man lastbilar och bussar som ligger och trycker på med några få meters avstånd och man kan istället njuta av omgivningarna. Både norr och söder om Örebro finns mängder av små asfalterade vägar som slingrar sig fram genom kulturlandskapet. Var inte rädd för att köra även de allra smalaste vägarna - tänk på att lastbilar med bredden 2,5 m tar sig fram överallt och att mötande personbilar oftast stannar vid någon mötesplats när det ser en mötande husbil. Kan rekommendera Libers MC-karta där det framgår vilka vägar som är asfalterade och som även rekommenderar trevliga mc-vägar. Dessa är oftast natursköna och lite kurviga men inte så det stör. Det är faktiskt lika roligt att köra husbil som att köra mc på dessa vägar. Man sitter högt och ser bra ut genom den stora vindrutan.

F

F.d. 53012

Guest

Kanonliv vår 21 säsong med egen bil sen 4 år dess förinnan men ett tips läs inte om allt elände här på forumet helt så jävligt är det inte om man är normalt försiktig och håller sig till skysta ställen allra helst med små barn. Bäst är bilen att använda för besök hos goda vänner eftersom man har allt med sig och sköter sig själv. Behöver bara fråga efter någon stans att parkera och ev. lite ström.

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Välkomna till Husbilsklubben! Hoppas att ni hittar massor av bra information!
Med vänlig hälsning Birgittha

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025

Hej och tack för era tankar!!!!
Bra tanke med småvägar eftersom vi ej har bråttom och önskar se saker då själva resan är viktig! Vi reser ej mer än 25-30 mil/dag då barnen "lackar ur" för det ska vara en resa för alla. Detta med säkerhet vid parkering och ställ platser verkar vara en stor grej för många med special anordningar för lås larm, ja rena borgen att ta sig in i. Är det många som fått besök av tjuvar???? Vi har larm med rörelsesensorer och "kontakt larm" vid alla dörrar. Sen har många spännband mellan dörrar och stålrör för fönstren. Jag säger inte att det är fel på något sätt för trygghet är ju en viktig faktor, men är inbrott vanligt?????

Greger....i morgon åker pärlan ut från vinterförvaringen och jag hoppas att den startar!!!

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Inbrott är inte vanligt tack och lov har inte varit med om det under 20 år med husbil men den dagen kanske är i morgon..man ska inte nonchalera/överdriv det heller...man ska skydda sig så att mann känner sig tryck.

F

Floryd

Guest

Välkommen till husbilsvärlden!
Vi blev med husbil i fjol och hela vintern har vi suckat och längtat efter den.
Nu har vi hämtat den från vinteridet och ibland tar vi bara en tur och äter kvällsmat och ser på solnedgången. Bara för att vi kan.
Det viktigaste tycker jag är att puttra fram på små vägar och inte stressa.
Vackra ställen finns ofta runt hörnet. En resa till Vätterns kant, där man kan stanna och ta ett glas vin och veta att man inte behöver köra bil förrän nästa dag, det är en underskattad frihetskänsla.

F

F.d. 25112

Guest

:cool:Håller med när det gäller checklista. Skriv upp efterhand vad som saknas. Noja inte in för mycket på inbrottsrisken. Sund försiktighet som med vanlig bil . Tar de sig in i vår lär de inte hitta värdesakerna. Sett de dom bommar in sig så man undrar om de ställt brandrisk mot inbrottsrisk. Glöm inte njuta av resan och se till att planeringen tillåter att stanna till om ni hittar en plats ni gillar. Lycka till,,,

Cizzie69

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
14143
Medlemskap
2025

Vi är också nybörjare med husbil och en 8 åring. Kom ner till barnträffen så kan vi träffas och kanske få mer bra och ha tips av de mer vana.

Vi kommer hålla oss i Sverige i sommar mest för att lära oss bilen och det nya livet.

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025

Efter 2 timmar fick vi igång husbilen då batteriet var urladdat under vinterförvaringen. Nu vet jag vad som skall göras innan vinterförvaringen! Motorn spann som en katt och nu är det bara småpyssel kvar och listan är påbörjad med vad som ska införskaffas! Startkablar på 4,5 m är införskaffade!
Med vänlig hälsning, Greger med familj som har uppskattat alla råd från ER som varit med en stund

F

F.d. 53701

Guest

Var o när är denna barnträffen?

Toppen