• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Några problem med hjälpluftfjädring?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Fundering är det några problem med att ha hjälpluftfjädring, i det här fallet på en Ford Transit mk2. Alla trådar som jag har läst hittills har bara talat om hur bra det fungerat.
Finns det inga problem med sådana installationer ?
Göran i Björnarbo
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Fundering är det några problem med att ha hjälpluftfjädring, i det här fallet på en Ford Transit mk2. Alla trådar som jag har läst hittills har bara talat om hur bra det fungerat.
Finns det inga problem med sådana installationer ?
Göran i Björnarbo
Om man nu verkligen letar efter problem så kan jag väl nämna att med den hjälpluftfjädring jag har, från Alko, så går det inte att montera hydraliska stödben. Går gör det naturligtvis men skall man använda dem så måste man släppa ur luften ur bälgarna först. Annars bara positiva erfarenheter. Bilen blir mycket stabil vid sidovind och vid omkörningar.
 

alemax

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
25869
Medlemskap
2025
Fundering är det några problem med att ha hjälpluftfjädring, i det här fallet på en Ford Transit mk2. Alla trådar som jag har läst hittills har bara talat om hur bra det fungerat.
Finns det inga problem med sådana installationer ?
Göran i Björnarbo
Vi har satt in luftfjädring i båda våra husbilar. Innan vi satte in dem i våran första vägrade jag köra bilen då det blev sjukt skrämmande vid omkörning.

Vi valde att köpa dessa direkt från Italien. Easy top. www.sospensionieasytop.it
mindre än halva priset jämfört med i Sverige.

Vi är väldigt nöjda.. :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vi valde att köpa dessa direkt från Italien. Easy top. www.sospensionieasytop.it
mindre än halva priset jämfört med i Sverige.

Även vi har köpt där, både till vår förra husbil (Ducato platttformschassi) och vår nuvarande (Transit framhjulsdriven).

Bra priser, bra service (Transit med framhjulsdrift fanns inte på hemsidan, men de plockade ihop en sats) och lättmonterat.

Kan rekommenderas.

Pålle
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Vi har satt in luftfjädring i båda våra husbilar. Innan vi satte in dem i våran första vägrade jag köra bilen då det blev sjukt skrämmande vid omkörning.

Vi valde att köpa dessa direkt från Italien. Easy top. www.sospensionieasytop.it
mindre än halva priset jämfört med i Sverige.

Vi är väldigt nöjda.. :)
Vet du om att det är SKILLNAD på luftfjädring och hjälpluftfjädring (tillsatsluftfjädring)?
Jag har seglat en fullriggare med 4-Ch luftfjädring (Goldscmitt) och vet skillnaden!
Vilken knapp trycker du på för att nivillera bilen med gummibollar bak?

Gummibollar bak har inget med helluftfjädring att göra!

 
Senast ändrad:

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Trådens rubrik är hjälpluftfjädering (om än särskrivet), så låt oss hålla oss till den produkten utan att blanda in andra typer av fjädring!

"Vi har satt in luftfjädring i båda våra husbilar. Innan vi satte in dem i våran första vägrade jag köra bilen då det blev sjukt skrämmande vid omkörning." Så vem vet inte vad vilken fjädring det egentligen är?

Skriver man att vi har satt in luftfjädring kan man ju fundera en stund på vem som springer iväg från isärskrivningsrubriken?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Efter att ha studerat ämnet på andra områden . Så påstår jag att skillnaden mellan heluftfjädring och hjälpluftfjädring är att på hjälpluftfjädring behåller man ordinarie fjädring och monterar någon form av luftbälgar. På en luftfjädrad bil har man bara luftbälgarna som fjädrar och en massa ventiler och avkännare och någon form av styrning till detta. Men man har i stortsett samma bälgar. Det man får med ett luftfjädrat fordon är två saker en himmelsk komfort och väldigt många komponenter som kan krångla. Har jag hjälpluftfjädring och den går sönder är jag tillbaka på fordonets standard fjädring.
Hittar inga färdiga kit till Transit mk2 kan bero på att den försvann från marknaden på -87.
Angående mina brister i det svenska språket, jag slutade grundskolan 1978 nu drygt 40 år senare tror jag att förklaringen till mitt avgångsbetyg var att jag var väldigt duktig på att närvara , samt att mina språkkunskaper inte har blivit bättre med tiden.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vet du om att det är SKILLNAD på luftfjädring och hjälpluftfjädring (tillsatsluftfjädring)?
Jag har seglat en fullriggare med 4-Ch luftfjädring (Goldscmitt) och vet skillnaden!
Vilken knapp trycker du på för att nivillera bilen med gummibollar bak?

Gummibollar bak har inget med helluftfjädring att göra!


Varför detta barnsliga sätt att beteckna hjälpluftfjädring på bakaxeln som "gummibollar" ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då tolkar jag svaren i tråden som att det inte är några problem att ha hjälpluftfjädring på en husbil.
Göran i Björnarbo
Hejsan, det man skall tänka lite på och kolla upp, är hur långt bakaxeln hänger ner sig innan den når max (många gånger så är det stötdämparna som blir max utsträckta) och stoppar nerhänget.
Det man bör kolla är om bakaxeln i stället hänger upp sig tidigare i luftbälgarna och deras infästning i sina plåtbeslag. Det är ingen katastrof men bör undvikas. Brukar ibland varnas för i instruktionerna.
Det kan vara trångt mellan bromstrumman/bromsskivan och husbilars skärmkant eller hjulhusbaljan när man skall ta bort hjulet så bakaxeln måste "hänga ner".
Enklaste lösningen som brukar funka är att vid hjulbyte pumpa max med luft i luftbäljen och stoppa in domkraften under bakaxeln och bara höja där för att ändå få utrymme att få bort hjulet, i stället för att lyfta i karossen och fresta på infästningarna till bäljarna.

M.v.h. JANKRO.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ett bra tips, något jag inte tänkt på, tack JANKRO.
Som det verkar just nu blir det lösa fästen som svetsas i ram och bakaxel . Ska kolla hur mycket utfjädrings väg som det finns.
Vore bra att kunna skifta däck utan att ha behöva höja trycket i bälgen. Tänkte se om vi klarar oss utan kompressor i bilen till att börja med.
En variant för att kunna lyfta i ramen är att använda ett spännband som tillfällig fjäder stopp , dra det över ramen och under bakaxeln och spänna.
Hur mycket tryck kan man få från en luft påfyllare på macken?
Fyller oftast hemma, verkstadskompressorn tror jag maxar 8bar.
Bälgarna som vi tänker använda är till ett fullluft system lyfter nästan 1400kg per bälg vid 7bar
Göran i Björnarbo
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ett bra tips, något jag inte tänkt på, tack JANKRO.
Som det verkar just nu blir det lösa fästen som svetsas i ram och bakaxel . Ska kolla hur mycket utfjädrings väg som det finns.
Vore bra att kunna skifta däck utan att ha behöva höja trycket i bälgen. Tänkte se om vi klarar oss utan kompressor i bilen till att börja med.
En variant för att kunna lyfta i ramen är att använda ett spännband som tillfällig fjäder stopp , dra det över ramen och under bakaxeln och spänna.
Hur mycket tryck kan man få från en luft påfyllare på macken?
Fyller oftast hemma, verkstadskompressorn tror jag maxar 8bar.
Bälgarna som vi tänker använda är till ett fullluft system lyfter nästan 1400kg per bälg vid 7bar
Göran i Björnarbo
Räcker gott och väl med en sån här Cykelpump. Klarar även att fylla på luft i däcken. Har en sådan med i bilen.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
En enkel lösning som klarar 11bar. hand pump har jag inte tänkt på att det skulle funka, när jag ser en sån där pump tänker jag på en cykel, inte en husbil .
Tar mig friheten att fransa ut lite i kanten. När vi hamnar på på ämnet handdrivna luftpumpar, dyker upp ett minne visst ingick det en fotpump i verktygs utrustningen på de ryska Vaz bilarna?
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ryobi har väldigt mycket smidiga verktyg till rimliga slantar. Har man deras system vore det inte så mycket att fundera på.
Finns system att köpa med tank kompressor och reglerventiler. I mitt fall är det överkurs de lux.
Göran i Björnarbo
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, fördelen med bälgarna är att de inte innehåller så mycket luft så om man är lite för lat för en handpump så duger en liten 12V pump jättebra, och den kan man ju även använda till ett däck om man råkar ut för någon liten pyspunka eller liknande så man kan hanka sig till närmsta däcksfirma.
Den lilla duger till bälgar, kanske den större behövs till däck.
Biltema.
Minikompressor.JPG
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som det verkar just nu blir det lösa fästen som svetsas i ram och bakaxel . Ska kolla hur mycket utfjädrings väg som det finns.
Vore bra att kunna skifta däck utan att ha behöva höja trycket i bälgen. Tänkte se om vi klarar oss utan kompressor i bilen till att börja med.
En variant för att kunna lyfta i ramen är att använda ett spännband som tillfällig fjäder stopp , dra det över ramen och under bakaxeln och spänna.
Göran i Björnarbo
--------------------------------------------------
Hejsan igen, eftersom du ändå skall svetsa fästen m.m. så skulle jag vilja föreslå en annan redan beprövad ;) variant för att ha full kontroll på nerhänget till max men inte för långt.
Om du svetsar dit en liten uppböjd "järnpinne" uppe i ramen på bilen, och sedan svetsar dit en liten nerbörjd "järnpinne" vid bakaxeln/nedre bälgplattan eller något..... Sedan tar du en koll på absolut max nerhäng med bälgarna monterade, och kapar av
en en lagom kraftig kedja/ketting till rätt längd......
Kätting.JPG
......som man kan sätta på "järnpinnarna"/ hakarna när det är dags att lyfta bilen i karossen och då veta att det blir max nerhäng men inte för mycket. Man kan ju minska nerhänget lätt om inte hela skulle behövas men använder man hela kedjans längd så vet man att det är absolut max.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen