• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Några frågor om import

F

F.d. 7195

Guest
Hej
Vi ska just köpa våran första husbil och vi tittar npå att importera från Tyskland.
Kommer att ha en hel del frågor , men det verkar vara här man kan få svar.

1) Vad det gäller import måste modellen finnas i Sverige för att komma undan med endast Reg besiktning?

2) Om det det blir en typ besiktning vad kostar det och hur jävligt är det?

3) Det flesta av de bilar som vi tittat på ligger på en total vikt på 3850 Vad gäller då vid Skatt/ Försäkring/ Reg besiktning?

4) Till slut, dessa bilar funderar vi på är det nån som vet om modellerna finns regade i Sverige redan och om det är nått specielt att tänka på om de modellena?
Chausson Welcome 28 GA -05 137 PS 3850 KG Ford
Challenger Genesis 31 -07 131PS 3500KG Ford
Roller Team Granduca Garage -05 145PS 3800KG Fiat
Rimor Katamarano 8 -07 131PS 3500KG Ford

Många frågor blir det och fler kommer det att bli,
hoppas att nån fårstår vad jag menar och kanske har nått svar.

MVH

Pivo09

F

F.d. 3847

Guest
Sv: Några frågor om import

Besiktning ska räcka nu för tiden för det speciella kravet på ventilationsbesiktning som fanns förr har upphört.
Är det inte bättre du sparar pengar en tid till och väljer en bil mer avsedd för vår breddgrad.
En importerad bil har oftast ej s.k. vinterpaket som värmning av luft för vevhusventilation.
Står nog en del om detta här på forumet där en del råkat ut för haveri på turbo.

F

F.d. 18508

Guest
Sv: Några frågor om import

det går att eftermont och uppvärmd vevhusventilation saknar även en del svensksålda bilar,som ex vissa adria..

Toppen