• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som sett nåt liknande i ett Alde system?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kollade igenom nätet och hittade detta:
Aufbau; Heizung

Kolla mängden "grejer" i värmerören.
Han fick byta hela värmesystemet.

Någon som sett något liknande?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Måste säga att jag missat detta helt Visst inte ens skillnaden på billig glykol o Longlife glykol, stod som en fågelholk då han frågade vad jag fyllt på med på verkstaden. Tydligen är det heller inget som åtgärdas vid servicen heller. Men nu vet jag Longlife glykol skall det vara bytes med 5 års intervall. Tråkigt bara att jag inte hittar detta in instruktionerna.

Avsnitt 12 "Skötsel och Underhåll", första punkten i min manual till Alde 3000 :)

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tydligen skiljer det sig på ett öppet värmesystem till ett hus och en HB.
I ett öppet värmesystem till ett hus så blir ju vattnet "dött" (inget syre) efter att man har värmt upp det ett par ggr.....
Varför är det inte så med ett öppet system till en HB.?
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Vi bokade tid hos ALDE`s servicecentrum förra hösten. (Compact 3020 HE) Blev mycket trevligt bemötta av Magnus som tog hand om vår Frankia i ca 2,5 timmar. 25 liter gammal glykol tog ur och 25 liter ny glykol blev påfyllt. Dessutom var pumpen som snurrar runt glykolen i systemet, för högt ställd från fabrik (4) Numera står den på (2) som ska enligt ALDE den mest ekonomiska inställningen. Efter denna justering har vi fått en underbar värme och mycket mindre bubblande i expansionskärlet. ALDE har en speciell apparat som tömmer och fyller på glykolen utan att det blir luft i systemet som är det som ställer till mycket problem för cirkulationen. Vi satt under tiden i deras kundsoffa och surfade på deras gäst-WIFI
Vad kostade ett byte?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tydligen skiljer det sig på ett öppet värmesystem till ett hus och en HB.
I ett öppet värmesystem till ett hus så blir ju vattnet "dött" (inget syre) efter att man har värmt upp det ett par ggr.....
Varför är det inte så med ett öppet system till en HB.?

Beror nog på att i ett hus har man inte någon glykol som kan pajja kemiskt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Beror nog på att i ett hus har man inte någon glykol som kan pajja kemiskt.

Okej.... Men om jag läser inlägg no 5.... Så står där bla.... . Adle är ett öppet system där syre har fritt tillträde hela tiden...... Min tidigare fundering var inte tydlig nog så här försöker jag igen....... Varför drar Adle system till sig luft... När ett öppet värmesystem i ett hus inte gör det.?..... Hoppas detta blev bättre.....
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Vad kostade ett byte?
Har sett avlagringar liknande dem i inledningen av denna tråd i en Alde 2000 anläggning i en Carthago M-liner 2004. Har sedan dess bytt Long-life glykol var tredje år i senare bilar. Har hittat på en metod att byta själv utan att tömma systemet. Ungefär som Aldes tömnings/påfyllningsstation gör. Går ut på att fylla på systemet med ny glykolblandning samtidigt som den gamla rinner ut (utan att använda pumpar, som Aldes station gör). Går att arrangera vid expansionstanken: Stäng av och ta ut cirkulationspumpen. Stäng av ev ytterligare cirkulationspump (vid Aldepannan t ex). Töm expansionstanken för att inte stänka ut glykol i omgivande utrymme. Sug t ex ut det med en liten handpump. Lossa inloppsslangen (den som sitter under pumpen) och vik ner den så långt det går och led ner den i ett kärl som kan rymma hela mängden i systemet. Skarva vid behov med en slang. Plugga hålet. Nu kan man hälla i ny glykol i expansionstanken och därmed trycka ut den gamla genom slangen ner i kärlet. Ju större nivåskillnaden är mellan expansionskärlet och översta nivåen på den nervikta slangen desto fortare går det. Första gången vet man antagligen inte hur mycket glykol systemet rymmer men normalt är det nog litet färgskillnad mellan den gamla och den nya glykolen och det gör att man kan avgöra när det är ny glykol som kommer ut genom slangen. Är man osäker fyller man bara på litet till. Nu är det nog inte så farligt om det blir litet av den gamla kvar, det mesta blir ju bytt i alla fall. I mitt fall brukar det trots allt gå ganska fort, ung 20 minuter. Sätt tillbaka slangen och pumpen och fyll upp expansionskärlet till rätt nivå. Starta expansionspumpen. Efterfyll när den gått ett tag. Luftvolymen i slangen måste ju kompenseras. Skriv datum och använd glykolvolym på en lapp och fäst den på eller i närheten av tanken. Klart! Obs! Systemet kan ha backventiler insatta i slangarna. Normalt skall dom ju inte hindra proceduren eftersom flödesriktningen är den normala men dom kan strypa flödet mycket eftersom ingen pump matar på. Om det rinner väldigt långsamt får man fundera på att ta bort en backventil(-er) om man kan hitta den eller ev starta en cirkulationspump om det finns någon. Tyvärr kan man då få problem med att hinna fylla på ny i glykol i expansionskärlet i takt med det pumpade flödet. Om pumpen tillåts tömma expansionskärlet får man ju luft i systemet och det var det vi ville undvika! Allt beror på hur trångt det är kring expansionskärlet. Är man två personer kan ju den ena manövrera ev pump och den andra fylla ny glykol. Om man inte kan fylla från annat än literflaskor får man ta det försiktigt annars kan det lätt bli kladdigt.
Den beskrivna metoden kanske inte går att använda i alla system beroende på expansionskärlets placering mm Men med litet fantasi borde det gå att lösa.
25 liter som nämns i inlägget ovan låter mycket, min Concorde Charisma 2007 rymmer 16 liter. Det går åt litet mer beroende på hur väl man kan se när den nya glykolen börjar komma fram. Om man har möjlighet kan man ju medvetet välja glykolsorter med olika färger!
Lycka till!
Claes
 
F

F.d. 940

Guest
Okej.... Men om jag läser inlägg no 5.... Så står där bla.... . Adle är ett öppet system där syre har fritt tillträde hela tiden...... Min tidigare fundering var inte tydlig nog så här försöker jag igen....... Varför drar Adle system till sig luft... När ett öppet värmesystem i ett hus inte gör det.?..... Hoppas detta blev bättre.....
Då har du expansionskärlet mycket högre upp, annars är det vanligare med slutet system.
Arne
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I ett öppet system utan glykol, bara vatten, gör det ingen större skada att det kommer in syre.
(Uppenbarligen, vilket bevisas av alla 50+ år gamla hus som fortfarande har ett fungerande värmesystem)

I ett öppet system MED glykol, kan glykolen ta skada av att oxideras, vilket framgår av Aldes skötselanvisningar.
Se även min länk i trådstarten vad som kan hända, inte teoretriskt, utan detta har hänt.
 

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
Vi var hos Alde i Färlöv i okt -19 och bytte 32 liter glykol i vår Hymer-14 till en kostnad av 2592:-. Mycket trevligt bemötande och en justering av hastigheten på cirkulationspumpen samt genomgång av alla inställningsmöjligheter.
 

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Påsken 2019 gjorde vi service på värme systemet hos Alde,bilen besiktigas före och efter servicen för att se om det blivit några skador . Några fel upptäcktes som fixades till 22liter glykol byttes ut , 6721 kr blev priset men då ingick två Alde kepsar och påskgodis..
 
Toppen