• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Hej. Lurar på att montera en begagnad Dieselvärmare på min husbil. Som komplement till min gasolkamin. Någon som provat detta förut? Alternativ ett är att hitta en endast för luft och koppla in på gasolkaminens fläktsystem. alt två är att montera en vattenburen (lättare att hitta) och montera ett kupéelement med fläkt och mata via ordinarie luftsystem. Tacksam om någon provat och har några tips. Tycker det är jobbigt att hela tiden fylla gasolflaskor på höst, vinter, när man ändå har en massa diesel med sig.

Åke Nilsson
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

Har läst någonstans att vissa vattenburna motorvärmare typ webasto och eberspächer är gjorda för att gå korta tider. Det är speciella värmare som är gjord för att gå i timmar. Så enligt vad jag läste måste man se till att köpa rätt värmare. Det är inte bara att gå in på skroten och köpa en. Trist att man aldrig kommer ihåg var man läste det
Lycka till
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

hela europa vet vad en diesel värmare är för något och använder det som ett självklart alternativ men det är bara vi i sverige som vanligt som kliar oss i huvudet, en diesel värmare kostar en tredjedel att driva och ger bättre värme mot en gasol värmare,

man driver lastbilar med diesel av den enkla orsaken att det ger mest kraft, det skulle vara helt värdelöst att drive en lasbil med gasol tex, finns ingen effekt och skulle dra ett antal gånger så mycke gas och vara kraftlös,

även en diesel värmare får detta fenomen max värme mot minimal förbrukning,

webasto är nog en av dom största tillverkarna av diesel värmare av alla slag till yrkes maskiner .gräv, lastbilar, bussar, tåg, färgor, stationära värmare på 25 kw till hus,

låter otroligt att en webasto inte skulle kunna gå mer än någon timme ! vad grundar man det på ?

webasto har en uppsjö av olika värmare vatten som luft, men man får kolla i tyskland eller holland där har dom mer koll,

har själv slängt ut gasolen i min husbil, totalt värdelöst !
monterat in webastos rha-102 dieselvärmare med 1 till 2 kw el patron och 6 kw diesel brännare, med inbygd varmvattenberedare på 11 liter, smidig 530*350*250, tyst, mycket bättre värme änn tidigare 6 kw gasolen som satt i,

bra inställnings möjligheter... bara värme i bilen utan varmvatten, bara varmvatten, eller både värma och vatten, med diesel eller el eller båda = 8 kw, med frostvakt kan du välja att den startar vid frostrisk eller tömmer beredaren,
går att programera..
värme- bara bil, bara vatten, båda
när - när du vill hur du vill hela veckan
värmekälla- - diesel, el eller båda

köp en med el patron för det är billigast att driva med

jag rekomenderar en diesel värmare starkt.
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

jag köpte diesel spis, värmaren, kompressor kylskåp, allt i holland för 37 000 motsvarande 62 000 i sverige ! men det räcker att åka till typ hamburg det är mycke bättre priser där.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

Jag hör också till dieselvärmarnas fanclub. På förra husbilen kompletterade vi den befintliga gasolvärmaren med en webasto för luftburen värme. Inga problem att länka in värmen från webaston i Trumans "ormbo".
Däremot tror jag kanske inte på trådskaparens ide att köpa något begagnat objekt. Dagens generetion av dieselvärmare är oerhört mycket snålare på el o diesel och samtidigt betydligt tystare. Iden att köpa ute på kontinenten alt ebay borde vara ett betydligt bättre alternativ.
Behöver jag poängtera att vår nuvarande bil naturligtvis har dieselvärmare originalmonterad :))).
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

a nä begagnat är ju och undvika om man kan, tror inte det är lönsamt i längden,
har en hymer vanlig hus bil men ska nog byta till en skåpis nästa framöver, det ser ut som ni har det ? fantasktisk smidig och bra, kollat på knaus många sitter kompletta diesel system i också
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

Jag har monterat diselvärmare i vår husbil, jag använde samma kanaler som till gasolpannan fast avig väg, funkar perfekt.:mh4:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

Läste på nätet. Men har inte kunskaperna själv.
Värmaren i sig är ingen skillnad mellan båt och bil men däremot styrningen och kontrollen.

Tar man en värmare från en bil behövs en ny regler enhet samt extern temperatur sensor om man inte vill återcirculera luften. Regler enheterna till bilar har alltid en begränsning på värmarens drift tid per gång, normalt max en timme sedan måste den vara av en timme innan den går att återstarta.

Eftersom jag håller på med dessa värmare kan jag säga att ta en bil värmare för några tusen lappar och tro att man kan fixa ihop det själv och komma billigt undan är fel. Det blir ganska så mycket pengar ändå, värmare ca 4-5 tusen om de skall vara i bra skick, regler enhet 700:- temp sensor 450:-, nytt kablage 500:- bränsle rör och klammer ca 500:-.
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

VAd köpte du för dieselvärmare?
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

Okej!
HAr inte kollat så noga vad en värmare till husbil kostar. Men förmodar att den ligger på en bra bit över tiotusen?
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

Jag monterade en Webasto Air Top 2000 före resan till Spanien. När gasolen tar slut, naturligtvis på natten, är det bara att slå på Webaston. När jag vill ha lite extra värme fram i bilen kommer värmaren till sin rätt. För mig en bra investering.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Någon som provat att montera en dieselvärmare för bil som värmekälla?

jag har köpt min värmare via Importlagret.com. Priset strax över 6000 tusen. Alla tillbehör och kopplingschema följer.
 
Toppen