• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som kan tipsa om lås till sidolucka

B

bentor

Guest
Hej

Finns här någon som kan hjälpa mig med mina 2 lås till yttersidoluckorna?
Dom är ytterst svåra låsa. Inte att vrida om nyckeln utan att få "regeln" att hålla in vredet och luckan låst.

Vad göra?

Tips om andra låsmodeller.
 

Bilagor

  • IMG_1274mini.jpg
    IMG_1274mini.jpg
    104,7 KB · Visningar: 8

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Någon som kan tipsa om lås till sidolucka

När min Hymer var ny fick de justera flera av "spärrstängerna" mot infästningarna. De gjorde bland annat spetsarna rundare med hjälp av en fil. Annars är det väl egentligen bara att man trycker in luckan ordentligt, håller handtaget vertikalt, trycker in det mot luckan och vrider det till ett horisontellt läge. Jag har också alltid låst låset med nyckeln innan jag vrider handtaget. Nyckelhålet är alltså inte i det läge som du har på bilden utan horisontellt.

Staffan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Någon som kan tipsa om lås till sidolucka

Hvis håndtaket ikke er låst med nøkkel før det trykkes inn så låser ikke denne typen normalt. Dette er helt naturlig i og med at låsen fester håndtaket i inntrykkt stilling og at håndtaket spretter ut når det låses opp.

Har samme lås på luken til gasol kassen i Flair - der er det umulig å trykke inn håndtaket og så låse, KLåser jeg håndtaket først så klikker det i lås når jeg trykker det inn.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Någon som kan tipsa om lås till sidolucka

I vår bil har det hänt att grejer i förvaringsutrymmet innanför luckan har ramlat fram och hindrar den plåtbit som skall kunna vridas 180 grader då man öppnar med nyckeln. Har monterat vinkeljärn som skyddar och stoppar saker från att ramla fram. Vinkeljärn = de galvaniserade järn som man kan köpa på byggvaruhus ca 4 + 4 cm i 90 graders böj. Limmade dom med Casco Super Fix (PL 400 går också bra) och lät dom härda i 2 dygn. Låsen har sedan fungerat lätt och bra. Hälsningar Hasse
 
B

bentor

Guest
Sv: Någon som kan tipsa om lås till sidolucka

Hej

Jag vill tacka alla som tagit sig tid att svara. Underbart att ni finns.

Nu har jag lärt mig och låsningen fungerar perfekt.
Förut gjorde jag som det står i instruktionsboken.

Tack igen
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Någon som kan tipsa om lås till sidolucka

Vad gäller lås så finns det en firma i Jönköping som har allt i beslag o lås
det ligger till höger om Holmgrens bil (gult tegelhus):D



Aktuellt | Aero Materiel AB

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen