• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som kan Burstner T 610? Är den bra?

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Någon som kan Burstner T 610? Är den bra?

Har en från 1993. Gillar den skarpt. Men har en annorlunda planlösning. Bilen är lättkörd men bullrar ganska mycket när man kör. Gör en noggrann fuktmätning. Det finns några platser som är svåra om inte omöjliga att fukttesta. Där bildelen går ihop med bodelen (den böjda glasfiberdelen) mellan den böjda delen o husvagnsplåten sitter en list på utsidan. Bakom denna list finns en träregel som är inplastad. Så den är nog svår att fuktmäta. Det finns en likadan konstruktion baktill. Det finns även en tvärgående list på taket (taklutningen gör att vattnet ligger kvar vid regn. Reservdelar till bildelen är enklast att handla från Tyskland. Testa att alla apparater fungerar såsom spis, värmepanna, varmvattenberedare och kylskåp. Be dom starta kylen så att den får gå några timmar så att du känner att den blir kall. Kolla att vattenpumpen fungerar. Dessa bilar har mycket låg lastvikt. Be att dom väger den så att du har koll på hur mycket den väger tom men att räkna in förarens vikt.Totalvikten är 3100 kg. Lita inte på lastvikten som står i registreringsbeviset. För är den svensksålda så är den inte vägd med tillbehören ex markis. Skillnaden mellan tomvikt o totalvikt är lastvikt. Sen får du räkna in full vattentank, bränsle, passagerare, gasol plus alla andra grejer ex sängkläder, mat etc.
När det här är en så gammal bil så kan tätningslisterna och tätmassan börja torka(kan leda till fukt) men känns bilen bra och lastvikten okej så får man mycket bil för pengarna.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Tack peter nilsson mycket nyttig info.
Hur är värmen i bilen om man ska bo på vintern?
Läst någonstans att värmesystem är undermåligt för minusvinter ??

J

Jarn

Guest

Glöm inte heller den vanliga kollen så att 5:ans växel inte har tendens att hoppa ur, då kan det vara läge att byta drevet.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Pannan är nog i minsta laget. Det är klart att man kan bo vid minus 10 grader. Men det går åt mycket gasol 2-3 dygn på en flaska. Isoleringen i bilen är tunn om jag minns rätt så är det 30 mm frigolit i golv o väggar. När jag har använt bilen vid minusgrader var jag tvungen att lägga ut liggunderlag på golvet för det blir svinkallt. Avloppstanken ligger under bilen så den lär ju frysa, den har även stora och många fönster där försvinner mycket värme. Slangarna till värmen är inte så bra planerad. I min bil har jag 5 värmeutsläpp och inga under fönstren (kallras) den har ingen elpatron så står man på el så måste man ha ett löst element. Den är så tung i baken (som dom flesta husbilar) så ser den en blöt gräsmatta så kommer man inte därifrån. Var på en ödslig plats i Norge. Det hade regnat ordentligt. Det lutade lite uppför. Jag lyckades bränna kopplingen (11000kr kostade det)
Hoppas att jag inte avskräckt dig

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Tack peter säger du det 2-3 dygn på en flaska. låter dyrt men vadå jag bor i Malmö så blir aldrig minus. Mycket bra info du skriver jag är mycket sugen på en T610 - kan du säga hur bred bakre sängen är? också såg det ut som man kunde bädda fram över ratten men kanske inte va?

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag har min säng längs med husbilen den är ca 140 cm. Så den på tvären är väl ungefär i samma storlek. Dinetten fram är mycket lättbäddad. Vik bordsbenet. Lossa bordets hakar (längst in) sätt bordet i det nedre fästet. Lägg ner ryggdynorna. Bädda. Det tar Max 2 minuter att bädda. Min dinett går att bredda 20 cm. Med en extralång dyna. Den förvaras i den bakre sängen (borde vara samma som din) men vi brukar inte bredda sängen. Den är ca 1 m bred och alltså 1,2 m med den extralånga dynan. 1 tub räckte 2-3 dygn vid minus 10 och kraftig vind. Kommer säkert att räcka längre nere hos er. Jag tycker att man får en otroligt rymlig husbil för dom pengarna.
Ha det

Toppen