• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som köpt husbil i de öst-europeiska länderna?

F

F.d. 21943

Guest
Som rubriken lyder undrar jag om någon här har köpt husbil (billigare plåtis) i Ungern, Tjeckien, Slovenien, Kroatien etc? (kanske även Polen men inte många pratar engelska där).
Förstår att det innebär större risk då bristande engelska i vissa länder kan bli ett större hinder och olika försäljningskulturer, lurenderijer och allt där emellan som kan uppstå.
Planerar att köpa husbilen i slutet av Juni.

Vill gärna höra era historier: hur gick det för er när ni köpte utomlands, vilka problem mötte ni, firmor man absolut ska undvika... några att rekommenderas?

Tacksam för lite svar! :)

Ha de greit
/Viktor

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Någon som köpt husbil i de öst-europeiska länderna

Viktor, svarar på din fråga med en ny fråga. :)

Hur kan man överhuvudtaget komma på idén att köpa en bil från forna Östeuropa ? Låter nästan som en person med masochistiska böjelser efter att tidigare bara läst om hur våra stulna bilar exporteras dit och får nya papper.

Kan bara se att man skulle få problem med en sådan affär, först att registrera in den här och sedan i framtiden sälja eller byta in den. Bara att bli misstänkliggjord i alla instanser kräver ett starkt psyke.

Du får ursäkta min fråga, men jag har nämligen aldrig tidigare hört talas om den varianten, sedan Swedbank försökte sälja obetalda leasingbilar från Estlamd för 10 år sedan. Det gick inte alls, trots extremt låga priser.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon som köpt husbil i de öst-europeiska länderna?

Adria tillverkas i forna Jugoslavien numera Slovenien i Novo Mesto.
Husvagnar på 80-talet hade ett dåligt rykte men idag är husbilarna storsäljare.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu tolkade jag Viktors inlägg som att han hade intresse av att köpa en begagnad husbil i de här länderna.

Självklart är det en annan sak om avsikten är att köpa en ny husbil hos en auktoriserad återförsäljare i t.ex Slovenien. ....... men onödigt krångligt låter det för mig.

Tommy

F

F.d. 21943

Guest

Tack för era svar här. Jo det stämmer, det var en fix idé jag hade att kolla upp bilfirmor utomlands i de östeuropeiska länderna. Jag har kollat runt lite och såg exakt samma husbils modell på blocket samt på en polsk bilfirma. Det såg lika fräscha ut men priset på den polska bilfirman var 50.000nk lägre än den på blocket. Så det är därför jag vill "krångla" till det.

Tack för varningen om stulna bilar, dåligt rykte, problem vid omregistrering etc, jag ska ringa statens vegveisen och även Sveriges å höra vad de ser om saken och råd om mitt projekt. Men jag tror knappast det gäller alla öst-europeiska länder, men Polen kanske ligger illa till här

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nåja, helt feltänkt är det nog inte. Det finns en Polsk tillverkare so gör ganska spännande plåtisar. globe-traveller | globe-traveller
Solhem husbilar kommer att ta in dem till Sverige.

Eftersom vi själva just nu är ute i marknaden och letar en "plåtis", gärna lite annorlunda.....

Tack för tipset om Globe-Traveller som vi kollar upp just nu och det kan absolut vara ett alternativ.

Tommy

Toppen