• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som installerat hjälpfjädrar bak?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
181
Kommun
Sundsvall
Hej,

Någon som installerat hjälpfjädrar bak på sin husbil? Ser att ett märke ''MAD'' finns som flera återförsäljare säljer till olika priser. Lastatungt.se säljer bl.a dessa, men verkar ligga väldigt högt i pris jämfört med andra återförsäljare för samma fjädrar. Ni som installerat dessa, hur tycker ni det fungerar?

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D 2008 med enkel-bladfjädrar. Jag har även luftbälgar monterat på den, av kina-modell saknar märke som tidigare ägare monterat dit och fästet/metallen är ganska hög så fjädringsvägen på luftbälgarna är ganska kort. Jag har trots luftbälgarna haft problem med att bilen ''stutsar'' vid gupp.

Jag har nu bytt stötdämpare och bladfjädrar, efter jag bytte bladfjädrar försvann problemet när jag tar ur all luft från bälgarna. Tidigare så stutsade det ännu mer när jag tömde luften ur bälgarna, men nu blir husbilen bekväm att köra utan luft i bälgarna - och stötdämpningen enbart faller på dämparna + bladfjädrarna, men så fort jag lägger i lite luft i luftbälgarna kommer stutsandet tillbaka.

Jag hade ju kunnat fortsätta köra utan luft i bälgarna, och ev. montera tillbaka bufferts som det är original, men i.o.m att den är omgjort till husbil och har en konstant last på kanske 100-400kg bak vill jag inte slita ut de nya bladfjädrarna i förtid - de var både dyra och krångliga att byta. Jag funderar således på hjälpfjädrar - någon som har erfarenhet utav dessa? Och behöver man nödvändigtvis ha ''bufferts'' som sitter original på då också? I sådanafall måste jag införskaffa dessa, känns som en onödig kostnad då risken för att de går i botten med hjälpfjädrar inte finns. Husbilen väger ju trots allt inte så mycket, 3,1 ton kanske. Jag har för närvarande 0.7 bar i luftbälgarna tillsvidare... Funkar OK.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Om du upplever att bilen studsar vid luft i bälg hade jag valt bort spiralfjäder, eftersom du då inte har möjlighet att justera.
Fortsätt med det du har, och lite luft i bälgarna annars går de sönder.
 
Toppen