• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har erfarenhet av Dethleffs A6971 och Codat i Fritsla...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej!
Vi tänker snart köpa vår första husbil, och har kollat in en modell som heter Dethleffs A 6971. Vi är två vuxna o två barn på 2 resp 4 år. Vi har satt upp några kriterier som vi vill ha, och det är bl.a. ett stort garage (vilket det är under dubbelsängen bak), vi vill bara ha en dinette och inte nån extra stol eller soffa mittemot, hellre skåp där, och så vill vi kunna använda den på vintern till fjällen, och då vi kommer att vara uppkopplade med ström.
Vi har kikat runt lite på marknaden och som sagt kommit fram till att ovan nämda bil skulle passa. Vi har inte råd att köpa ny, men vi vill heller inte ha en alltför gammal bil. Codat i Fritsla säljer ju en del begagnat.
Är det nån som har erfarenheter av denne handlare? Positiva, negativa?
Vilken årsmodell bör man köpa för att göra minst förlust? Vi tänker ha kvar bilen i många år om vi är nöjda med den. Vi har möjlighet att förvara den inne i vår lada, så den kommer inte att vara utsatt för väder när den inte används.
Vi har räknat ut att det vore bra om man hittade en begagnad med ett Alde vinterkomfortpaket på, men är det svårt att hitta just denna modell med det på eller? Eller kan man köpa till något annat och montera på en begagnad bil, som det inte finns något vinterpaket på?
Vi har även tittat lite på MC Louis Steel 425G, och Hymer Camp 642 CL. Dessa verkar ligga i ungefär samma prisklass, och har i stort sett samma planlösning. Är det någon som förordar dessa modeller framför Dethleffen?
Vi har inte direkt hittat några begagnade bilar ev de två senare nämda modellerna. Kanske finns det färre fordon av dessa, eller är det ingen som säljer för man är nöjd?
Nån som har vintererfarenhet av dessa tre modeller? Eller nån som vet nån helt annan modell som skulle passa?
Tacksam för alla synpunkter hälsar Annette och Egon i Kungsbacka
:confused:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Någon som har erfarenhet av Dethleffs A6971 och Codat i Fritsla...

Bilmodellen kan jag tyvärr inte hjälpa er med, men vi har handlat husbilar från Codat i Fritlsa sedan 1997 och är mycket nöjda. Vi har alltid fått bra bemötande och förstklassig service. I februari-mars ska vi hämta vår fjärde nya husbil hos dom. Dom har trettondagskalas 4 - 6 januari kl. 11-15. Passa på och besök dom då.

F

F.d. 11203

Guest

Nyligen fanns ett reportage på min husbil om allvarliga fel på en DETLEFS men blev bortagen vet ej varför
mvh deicer

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej vad var det för fel då? Vilken modell har du? Har du fått bra hjälp? Ålder på fordon?
MVH Annette

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej vi ska dit idag, fredag o kolla runt lite! Vi ska också kolla in Forsbergs i Hyssna! MVH Annette

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Nyligen fanns ett reportage på min husbil om allvarliga fel på en DETLEFS men blev bortagen vet ej varför
mvh deicer

Hej

Jag tror att du menar det som signatur/Medlem Dethleffskvalite skriver om sin husbil under just "Min Husbil"
Där det även finns foto på vad han tycker är brister. (Jag säger inte att det ska vara så)
Ska man vara ärlig så är det väl "Fel" på nästan alla husbilar. (Skruvar lösa, etc)

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Hej Ludde. Har själv en Dethleffs och är nöjd med den,köpt hos Codat i Fritsla
är mycket nöjd med bemötandet,hade reklamation på markisen som dom fixa
med en gång.

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Vi har köpt 3 nya husbilar av Codat, Fritsla och har bara bra saker att säga om hela personalen och deras sätt att bemöta oss. Ingen modell av Dethleffs husbilar passade oss när vi bytte senast, därför har vi numera Concorde köpt hos Forsbergs i Hyssna, även där har vi blivit bemötta på ett mycket bra sätt. Hälsar Sören

F

F.d. 50004

Guest

Hej
Vi är inne på vår andra Dethleffs husbil, bägge är inköpta på Codat i Fritsla.
Vi har samma åsikt som Eva och Hasse, att vi alltid har fått ett bra bemötande och första klassisk service när vi kommer dit.
Hasse och Lena i Vargön​

F

F.d. 2621

Guest

Vi har en Dethleffs A 6981 med 157 hk av 2007 års modell och menar att vi köpt en riktig husbil till ett hyfsat pris, med tillräcklig plats, utrustning och kraft samt med en trevlig och kompetent leverantör tillräckligt nära.

Men, vi har lärt oss att smaken och variationerna är oändliga. Vem vill inte ha en bil som är kortare än 6 m, högst 2,7 m hög, lättare än 3,5 ton, med stort garage och som drar max 0,9 l per mil, har minst fyra sitt- och sovplatser osv osv??

Det är lätt att säga tulipanaros, men inte att göra det! Att välja rätt rådgivare är sannerligen viktigt.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Hej Ludde K!
Av din husbilsmodell har jag tyvärr ingen erfarenhet men av firman kan sägas följande.
Vi har samma erfarenhet av både Codat och Dethleffs som de flesta i denna tråd dvs. bara positivt.
Beträffande garantiåtagande, bemötande och service har vi bara gott att säga om dom.

Vi väntar på leverans av vår andra Dethleffs från Codat, vi får bilen i början av april.
I morgon lördag ska vi till Fritsla för att titta på visningsexemplaret av den bil vi beställt.
Vi kanske ses...

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

Hej Ludde. Håller med dig om val av aldevärmare för vintern så fortsätt leta.

Har haft luftvärmare tidigare som fungerat bra vår sommar höst men på vintern vill jag inte vara utan vattenburen värme.

Senast ändrad:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

I motsats till dom andra, så vill jag inte påstå att vi blev väl bemötta när vi köpte vår första husbil hos Codat för fem år sedan.
Vi var nybörjare på husbilar, och när vi bad att någon skulle visa oss hur allt funkade i vår begagnade Dethleffs (som vi redan hade bokat och betalat) så fanns det ingen som hade tid med detta. Till sist, tror jag att det var chefen "himself" som blev tvungen att ge oss tio minuter av sin tid för att vi skulle få lära oss hur det fungerade i bilen vi nyss köpt till en kvarts miljon.

Vi har inte återkommit till Codat med några brister eller andra klagomål, varför jag inte vet hur dom behandlar dessa, men man tycker ju att man som förstagångsköpare kanske är värd en halvtimmes genomgång, om inte annat, för att säkerställa att vi blir nöjda och inte återkommer veckan därpå med ett fel som hade kunnat undvikits.
Eller har jag för stora krav? Förväntas man läsa sig till allt i instruktionsboken?

Jag kan kanske tillägga, att vid köptillfället, var vi 35-40 år. Med andra ord, en guldgruva för en handlare med rätt inställning. Vi kommer att handla husbilar för åtskilliga miljoner innan vi blir för gamla för att kuska runt på vägarna, om man litar på statistiken.

Vi har varit nöjda med bilen sedan dess, men har nu lämnat den som inbyte hos en annan handlare.

Jag tror inte att vi kommer att återkomma till Codat igen.

MVH
Smålänning

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Tror att CODAT har fällts av ARN och inte rättat sig efter beslutet för några år sedan. De laborerade med olika bolag så att de på så sätt kunde slingra sig ur sina skyldigheter. Det skrevs om det i Husvagn & Camping. Kanske någon som minns mera än jag.

F

F.d. 12736

Guest

Om Codat hamnade till ARN, vet ej, i samband med att sk. accis skatten togs bort, var det många återförsäljare som behöll de skattepengar, fast dom borde ha gått till köparna, Codat kan ha varit en av dom, och därför blev det diskussioner. MEN det är länge sedan, många år sedan. Tror att vi alla har både gott och mindre gott att säga av många säljare.

F

F.d. 8036

Guest

Har bara en erfarenhet av Codat. Jag var intresserad av en Dethleff och ringde till Codat för att höra om dom hade en sådan bil hemma. Jodå, det hade dom så vi bestämmde att vi skulle komma och titta på bilen och provköra den 2 dagar senare. Vi kör från Trelleborg och upp, det är ju några mil och när vi kommer fram visar det sig att man både sålt bilen och levererat den.
Gissa om man blir sur och förbannad och dit kör i alla fall inte jag igen. Däremot vill jag gärna rekommendera Forsbergs i Hyssna som jag har väldigt god erfarenhet av även om den nuvarande bilen inte är köpt hos dom.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Håller med om att det finns gott och mindre gott att säga om alla handlare. Framför allt är det ju den person man möter som betyder något. Det är heller inget problem om en handlare blir anmäld till ARN. Problemet uppstår om en handlare vägrar att följa ARNs utslag som jag tror det var i CODATs fall. Hoppas det är någon som minns.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Jag tycker definitivt att det hänger på vem man pratar med.

På codat har vi haft kontakt med 3 personer. En tjej på försäljning och en kille på verkstaden som varit mycket trevliga och hjälpsamma, alltså mycket servicekänsla där. Vi har också haft kontakt med en kille på försäljning som inte har visat ett spår av intresse för att hjälpa oss, det var nästan så att han suckade när vi klev innanför dörren.

Har man ett yrke som försäljare så kan jag bara inte förstå att man inte gör allt i sin makt för att tillfredställa sin kund.:confused:

/Per

F

F.d. 2774

Guest

När vi skulle byta husbil åkte vi runt till olika husbilsförsäljare, så även till Codat i Fritsla.
Vi blev inte omhändertagna på det viset som vi kunde önska......försäljaren som vi träffade var enormt arrogant och ointresserad, speciellt när han fick veta att våran Knaus, som vi ville byta in, var en privatimporterad husbil.
Då tyckte han att vi skulle sälja den privat och återkomma med pengar i handen.
På Forsbergs i Hyssna, var det inga diskussioner, vi fick ett bra inbytespris och ett utomordentligt proffsigt tillmötesgående, dom visste vad det handlade om. Alla hade sina arbetsuppgifter och kunde sin sak, en man var avsatt till att visa oss allt om den nya bilen, inget förringades....... så vi gick därifrån, visserligen många tusenlappar fattigare, men enormt nöjda och glada för den "nya" husbilen!!:)

F

F.d. 2621

Guest

Kan det verkligen vara rätt och rimligt att på detta sätt, under en lång tid, hänga ut en namngiven företagare för allmän betygsättning? Ska vi nu i rättvisans namn gå igenom de övriga? En kommentar från webadm vore intressant att få.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen