• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Att 96Ah lithium motsvarar 3-400Ah vanliga blybatterier kanske är en överdrift.

När det gäller förbrukning kan man väl säga att 100Ah lithium motsvarar 200Ah blybatteri då ditt lithiumbatteri kan tömmas helt medan blybatteriet helst inte bör tömmas till mer än ca 50%. Men man skall nog inte tömma lithiumbatteriet till noll varje gång.

Vad gäller laddningsfasen så tycker i alla fall jag att det är mer komplicerat med jämförelsen. Lithiumbatteriet kan generellt laddas snabbare och med högre effekt än blybatteriet och tar emot full laddning tills det är ca 98% fulladdat. Medan laddningen till blybatteriet minskar i takt med högre motstånd i batteriet. Men allt är beroende av vilken laddningskapacitet man har under körning eller laddning via 230V. Så jag vågar mig inte på någon gissning på hur mycket effektivare lithiumbatteriet är under laddningsfasen.

Kanske inte hela sanningen men måhända ett lite mer nyanserat svar.

Kjell
Du kan inte tömma Li helt, över 80% fixar du inte.
Däremot så är det korrekt att ett Li kan leverera ungefär dubbelt så mycket som ett bly med samma Ah tal.

Li laddas mycket snabbare än vanliga bly, men dom är inte effektivare att ladda!!! All energi som skickas till ett batteri blir antingen el eller värme så tex med en bra noggrann strömmätare(typ Victrons BMV) som mäter hur många A som skickas in eller ur ett batteri så vet man hur mycket som finns kvar, däremot att veta när det är fullt är lite klurigare.

Vad man ska tänka på är att ligger man med laddning på hela tiden så bör man "sänka" laddningsgraden då man annars kommer att förkorta livslängden ganska mycket, dvs laddar man fullt och har den kopplad hela tiden så ska man nog inte bli förvånad om batteriet stoppar efter några år.

Många laddare har inbyggd hysteres, dvs dom laddar till en viss spänning/ström sedan stänger av sedan slår på igen vi en viss spänning men det är inte så lätt med Li då dom håller spänningen ganska konstant, så ett mer avancerat laddsystem bör mäta hur många A som laddats ur men sådana har jag inte sett från den vanliga leverantörerna utan det är nog bara riktiga proffsystem(tex en laptop, mobil) med allt helt integrerat som har det.

Laddaren bör även om den är riktigt bra ha kommunikation med BMS, BMS ska egentligen om det är en "riktig" BMS styra allt, dvs egentligen bör "EBL" ha den rollen om allt vore perfekt gjort.

Bäst är att driva husbilen direkt från laddaren när batteriet väl är fullt, dvs batteriet kopplas bort tills laddningen ej räcker för att driva all el. Jämför avbrottsfri kraft till tex datorer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kan inte tömma Li helt, över 80% fixar du inte.
Däremot så är det korrekt att ett Li kan leverera ungefär dubbelt så mycket som ett bly med samma Ah tal.

Li laddas mycket snabbare än vanliga bly, men dom är inte effektivare att ladda!!! All energi som skickas till ett batteri blir antingen el eller värme så tex med en bra noggrann strömmätare(typ Victrons BMV) som mäter hur många A som skickas in eller ur ett batteri så vet man hur mycket som finns kvar, däremot att veta när det är fullt är lite klurigare.

Vad man ska tänka på är att ligger man med laddning på hela tiden så bör man "sänka" laddningsgraden då man annars kommer att förkorta livslängden ganska mycket, dvs laddar man fullt och har den kopplad hela tiden så ska man nog inte bli förvånad om batteriet stoppar efter några år.

Många laddare har inbyggd hysteres, dvs dom laddar till en viss spänning/ström sedan stänger av sedan slår på igen vi en viss spänning men det är inte så lätt med Li då dom håller spänningen ganska konstant, så ett mer avancerat laddsystem bör mäta hur många A som laddats ur men sådana har jag inte sett från den vanliga leverantörerna utan det är nog bara riktiga proffsystem(tex en laptop, mobil) med allt helt integrerat som har det.

Laddaren bör även om den är riktigt bra ha kommunikation med BMS, BMS ska egentligen om det är en "riktig" BMS styra allt, dvs egentligen bör "EBL" ha den rollen om allt vore perfekt gjort.

Bäst är att driva husbilen direkt från laddaren när batteriet väl är fullt, dvs batteriet kopplas bort tills laddningen ej räcker för att driva all el. Jämför avbrottsfri kraft till tex datorer.
Visst kan du tömma li helt...
Såhär har jag uppfattat det, tömmer du li helt, alltså du tar ut 100% av capasiteten på ditt li batteri så får du mindre cykelar... Ungf 700-900 cykelar
Ett bly batteri klarar ungf 4-500 cykel vid max 50% uttag
Då håller ju li ungf dubbelt så länge o h ger minst dubbelt så mycket A som ett bly batteri :rolleyes: om båda batterier har samma innehåll av Ah
Nu är mina siffror inte exakta men för den som vill så kan han ju göra en uträkning och visa upp :bye:

Men väljer du att bara ta ut 80% på ditt li batteri så får du ju fler cykel... Och då kan du förlänga livet och cykel på ditt li batteri både tre och fyra och fler ggr längre livstid/cykel än ett bly batteri. Och då får du ju också ut många ggr mer Ah än ett bly batteri i samma storlek...

Alltså tömmer du ditt li helt så håller det dubbelt så länge som ett bly batteri gör.. Och då har du också fått ut dubbel så många Ah mot ett bly batteri i samma storlek...
Tar du ut lika mycket Ah ut från ditt li batteri så håller det fyra ggr längre än ett bly batteri... Detta gäller ju bara om du tar ut 50 samt 50 % så ditt li blir tomt och laddar sen till 100%... Osv.. Osv...tills du har fått alla 7-900 cyklar...
Men vem håller på såhär... :eek::twitcy::twitcy::rolleyes::eek:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Gör ett försök att förklara hur mitt lithiumbatteri från Skanbatt fungerar.

• batteriet är på 98Ah när appen visar 100% och avger en spänning på ca 13,2V
• när batteriet är urladdat till ca 10,5V , motsvarande ca 2,625V/cell, stänger BMS av batteriet
• batteriet har då levererat 98Ah och appen visar 0%
• batteriet är då inte helt tömt men stängs av BMS för att inte skada batteriet
• helt tömt skulle det vara vid ca 8V vilket innebär att det innehåller en liten reserv för att inte skadas

BMS är det ”batterihanteringssystem” som finns inbyggt i batteriet och som styr/övervakar batteriet så att det skall fungera.

Kjell
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Gör ett försök att förklara hur mitt lithiumbatteri från Skanbatt fungerar.

• batteriet är på 98Ah när appen visar 100% och avger en spänning på ca 13,2V
• när batteriet är urladdat till ca 10,5V , motsvarande ca 2,625V/cell, stänger BMS av batteriet
• batteriet har då levererat 98Ah och appen visar 0%
• batteriet är då inte helt tömt men stängs av BMS för att inte skada batteriet
• helt tömt skulle det vara vid ca 8V vilket innebär att det innehåller en liten reserv för att inte skadas

BMS är det ”batterihanteringssystem” som finns inbyggt i batteriet och som styr/övervakar batteriet så att det skall fungera.

Kjell
Skillnaden mellan 10.5 och 8 volt i Ah är fruktansvärt liten, skulle tro att du inte ens har 0.1A kvar.
När ett Li kommer ner så långt så är urladdningskurvan nästan lodrät...
Personligen tycker jag att 8 volt total (säkert 2volt per cell) är för långt ner, för de Li celler som jag känner till så klarar ingen så långt volt... Men kanske de har kommit med nya typer av celler :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skillnaden mellan 10.5 och 8 volt i Ah är fruktansvärt liten, skulle tro att du inte ens har 0.1A kvar.
När ett Li kommer ner så långt så är urladdningskurvan nästan lodrät...
Personligen tycker jag att 8 volt total (säkert 2volt per cell) är för långt ner, för de Li celler som jag känner till så klarar ingen så långt volt... Men kanske de har kommit med nya typer av celler :rolleyes:
Instämmer,
som jag förstår så stressas cellerna hårdare i drop-in batterierna, jämfört hur vi kör våra hembyggen Peter.

Den totala spänningen i batteriet är inte det primära, utan spänningen på cellnivå är det som gäller. Därför är det viktigt att få till en balansering då och då, alltså ladda upp till 100%, har man ingen inbyggd laddare med Lithium-läge så kan man koppla på en extern liten sådan laddare någon gång per år, t.o.m Biltema har små laddare idag med Lithium-läge = 14,6V.

Det finns personer som bytt tillbaka till blybatterier just p.g.a att de inte får till en balansering i sitt LFP och därmed över tid tappar kapacitet i sitt LFP-batteri.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Instämmer,
som jag förstår så stressas cellerna hårdare i drop-in batterierna, jämfört hur vi kör våra hembyggen Peter.

Den totala spänningen i batteriet är inte det primära, utan spänningen på cellnivå är det som gäller. Därför är det viktigt att få till en balansering då och då, alltså ladda upp till 100%, har man ingen inbyggd laddare med Lithium-läge så kan man koppla på en extern liten sådan laddare någon gång per år, t.o.m Biltema har små laddare idag med Lithium-läge = 14,6V.

Det finns personer som bytt tillbaka till blybatterier just p.g.a att de inte får till en balansering i sitt LFP och därmed över tid tappar kapacitet i sitt LFP-batteri.
Vad accepterar ni med självbyggen för lägsta spänning på cellnivå?

Kjell
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fördelen med hembyggen är ju också att man själv kan ställa in vid vilken spänning cellerna skall börja balanseras. Då behöver man inte pyssla med extraladdare utan kan snabbt välja själv när man tycker det kan vara dags att köra en balansering.
Vet inte hur många av drop-in batterierna som överhuvudtaget låter en ändra dessa parametrar själv ?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om det är ok så kan jag svara.... Kjell... Med största sannolikhet så handlar det om tiondels Ah du får ut vid dessa låga spänningar... :eek: ;)

Visa bilaga 217929
Då blir min följdfråga om det spelar någon större roll, med hänsyn till eventuella skador/minskad kapacitet på batteriet, om det laddas ur till 2,625V eller 2,8V?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då blir min följdfråga om det spelar någon större roll, med hänsyn till eventuella skador/minskad kapacitet på batteriet, om det laddas ur till 2,625V eller 2,8V

Vid 2,625V är risken stor att mina celler tar skada. Och jag tror att de flesta li celler också skulle ta skada vid så lågt V.
Sen får vi inte glömma att under tiden du använder ditt batteri så kan spänningen sjunka under 2.65V (min volt för mina celler) men det är ingen fara. Bara de sen stannar över detta när man stänger av förbrukningen...
En cell som har skadats av låg spänning går inte att rädda, utan den är bara att kassera..
 
Toppen