• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon med erfarenhet av en Frankia 720

F

F.d. 26649

Guest
Hej allihopa, är ny här på forumet. Och även ny i den här husbilsvärden (dock ej ägare till någon bil än).

Min fråga är om det är någon som har erfarenhet av en Frankia 720 årsmodell -92.
Fördelar/nakdelar, svaga punkter mm.

Det är ju en ganska stor bil, 7,5 meter lång. Förutom att det visst är lite dyrare på vissa vägar/broar/färjor, upplever ni som har långa bilar någon stor nakdel med det?

Min tanke är att det kan inte vara så där super stor skillnad i smidighet om den är typ 6 eller 7,5 meter.

Tacksam med synpunkter på val av husbil.

/Annte

F

F.d. 52938

Guest
Sv: Någon med erfarenhet av en Frankia 720

Hej!
Har själv en Frankia 700 fd 04 som jag är väldigt nöjd med

FraMia1014:)

F

F.d. 29925

Guest

Man vänjer sig förvånandsvärt snabbt vid en större bil. Nackdelarna i framförallt högre väg och färjeavgifter är visserligen en stor nackdel, men om man kollar vilka årskostnader man har i jämförelse med en mindre bil så är nog den ökade komfort värd den merkostnaden.
Min personliga "filosofi" är: Hur mycket tid tillbringar jag i bilen, hur många timmar per dag rullar jag och tiden i bilen ligger absolut i topp. Sen tror jag nog att man per automatik tillbringar mer tid inne i en större bil.
(Att man kanske får köre förbi en hel del parkeringsplatser brukar i allmänhet lösa sig även om avståndet till själva målet blir en aning längre.)

F

F.d. 26649

Guest

Min filosofi är att vi vill köpa en husbil lite istället för en sommarstuga och då vill man ju kunna känna att man trivs och har någorlunda komfort i bilen. Dess utom har vi en hund på +50 kg som ju tar en hel del plats.

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024

Hej alla glada husbilsvänner:)

Vi har haft husbil nu i några år och började med en liten Hymer med förutsättningen att det är bättre med liten mindre kärra just med tanken på avgifter vid broar och färjor. Men efter att ha varit ute o farit med olika bilar ( vi har nu vår 3:e bil ) så har vi kommit fram till att det är bättre att ta den lite högre kostnaden vid överfarter som längre bilar ger. Den ökade komforten betyder mer än kostnadsökningen som det blir med större bilar.

Ja det tycker vi i.a.f.

Hoppas att det blev lite klarare för dig i urvalet.

Ha det bra så syns vi på vägarna:p

Toppen