• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nätladdare

Largu

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Jag undrar om någon kan svara på om elsystemet kan ta skada av att en underhållsladdare (0,8A) för bilbatteriet byts mot en kraftigare! (Tavelmaster ET -2006)
Largu

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nätladdare

Hejsan, om den är på 0,8A, är det då en sådan där som står och "möljer på" hela tiden. Eller har den någon avkänning av batteriet.
Du kan ju köpa en intelligent liten laddare som känner av och underhållsladdar lite när det behövs.
Intelligenta laddare gör egentligen inget om de är kraftiga för de laddar inte mer än vad som behövs. Men om man bara skall ha den till underhållsladdning så räcker det med tre till fem Amp.
Det finns flera fabrikat, men Ctec har nog några MXS, en på 3,8A och en på 5A som kan funka tror jag.

Men inget i elsystemet tar skada av en kraftigare laddare, bara den är av lite finare sort så den inte stör elektroniken, och inte laddar mer än vad som behövs, för det är inte bra för batteriet.

M.v.h. JANKRO.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är batteriet och endast batteriet som bestämmer hur mycket ström det skall ta emot. Se bara till att spänningen är den rätta (14 - 14,4 Volt) så finns ingen risk för överladdning.

Largu

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024

Jag tackar för synpunkterna! Tänkte att kanske ledningarna inte är dimensionerade för starkare ström än den som 0,8 A laddaren genererar! Men förstår nu att det inte är någon fara!

Toppen