Det är just det, att det finns miljoner skribenter online som gör att man bör söka svar hos de som är experter.
1 - man får inte jämföra äpplen med päron. Subjektiva beskrivningar av egna upplevelser i smb med sjukvård får inte blandas ihop med information om vad vi kallar EBM (evidence based medicine),
2 - för 15 år sedan var svensk (och nästan i alla andra väst-länder) sjukvård inte så snabbt reagerande för forskningsrön, ändringar i kunskapbas etc.av flera skäl. Några av dessa skäl som icke-effektiva kommunikationsvägar, problem med CME (continuous medical education) bl a pga finansiering, utbud av vidareutbildningar, under-digitalisering har minskat, några av dessa är fortfarande giltiga. Nu är mycket information lätt tillgänglig, tyvärr majoritet av det kan vara vilseledande t o m farligt. Vem tar då ansvaret för negativa konsekvenser? Var snäll och läs artikel i Läkartidningen 21 Augusti
Skidåkning och jakt fick patienter att hoppa av planerade operationer (se nedom).
3 - Tillgång till objektiva och adekvata medicinska informationen är nu ännu mer viktig än tidigare. Det visar bl a utveckling på juridiska området. Vikten av rätt hälso-, sjukvårdsinformation återspeglas bl a i lagen. Se krav gällande kliniska påståenden, säkerhetsinformation, bruksanvisningar etc. som finns formulerade i t.ex. EU förordningar om läkemedel, om medicintekniska produkter.
NYHETER | Patienter stryker sig allt för lättvindigt från planerade operationer med kort varsel – det anser forskare efter att tittat närmare på avbokningar på Kirurgkliniken i Mora. Utlandsresor och fritidsaktiviteter var vanliga orsaker.