• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nästan ny bil och dags för besiktning?

M

Matts Torebring

Guest
Hej alla Husbilsvänner!
Döm om min förvåning när jag öppnade dagens post. Där låg ett brev från Bilprovningen om att boka tid för besiktning. Bilen är 9 månader. Stämmer detta? Är jag okunnig eller har fler råkat ut för detta? Mvh Matts Torebring

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Nästan ny bil och dags för besiktning?

Hej alla Husbilsvänner!
Döm om min förvåning när jag öppnade dagens post. Där låg ett brev från Bilprovningen om att boka tid för besiktning. Bilen är 9 månader. Stämmer detta? Är jag okunnig eller har fler råkat ut för detta? Mvh Matts Torebring
:yes:Jo men visst är det så det är ju en tung lb du har , nu är det ju så att i husbilsvärldens Sverige så finns det inga tunga lb, om dom i första hand är avsedda för att kunna bo och övernatta i då är dom ju en personbil eller allmänt kallad pb2 , en pb 2 är ju en personbil ända tills det är besiktningsdax om pb2 bilen då väger över 3,5 ton så blir den automatiskt en tung lastbil när du kör in i besiktningshallen men när du kör ut igen efter fullförd besiktning så är det en pb2 bil alltså en personbil .
Skulle den fortfarande vara en tung lb efter att du varit på bilprovningen skulle du också ha betalt vägskatt för en sådan nu betalar du ju för en p2 .
Om du lyckas övertala gubbarna på bilprovningen om att det är en personbil du har så spar du ju åtminstone besiktningsavgiften för ett år .
Hur var det dom sa nu igen på Trafiksäkerhetsverket en husbilen kan aldrig bli tung lb. om inte huvudelen av bilens totala utrymme är byggd för godstransporter , väger den mer än 3,5 ton och har en bodel större än godsdelen är det ingen tung lb alltså är det en pb2 .
Blev du inte så mycket klokare än jag på dom här raderna kan du alltid med största tillförsikt rådfråga Transportstyrelsen där kan man få uttömmande svar på det mesta som rör din personbil som egentligen är en tung lb men som med lite omskrivning blir en pb2 i Sverige men fortfarande en tung lb i övriga Europa .
Nä hur var det nu igen ?
Rulla lungt :wideeyed:

F

F.d. 8036

Guest

Vissa saker i trafikförordningen styrs av vilket fordonsslag det är andra av fordonets vikt.

Vikten styr besiktningsintervallen oavsett vilket fordonslag det är.
Vikten styr också i lagen om vinterdäck vilket gör att du inte behöver använda vinterdäck på din bil om den väger över 3,5 ton även om den är en personbil.

Fordonsslaget bestämmer t.ex. behörigheten du behöver för att framföra bilen och vilken hastighet du får hålla, vilket många husbilsägare är väldigt glada för.

Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellen.

Och Mats bil, precis som min, är en personbil som väger över 3,5 ton när den kör in i hallen och förblir så genom hela proceduren och är det fortfarande när den kör ut. Lastbilar har inte med det här att göra.
Så här står det i förordningen.

4 § Bilar och bildragna släpvagnar med en totalvikt över 3,5 ton skall kontrollbesiktigas
  • - första gången senast ett år efter den månad då fordonet första gången togs i bruk, och
  • - därefter senast ett år efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes.
Det står Bilar, inte personbilar eller lastbilar utan alla bilar.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest

:wideeyed:Hej Skipper betvivlat inte på nåt sätt det du skrivit du har ju tagit det rakt av från Trfikverkets bestämmelser , att pg2 bilen i texten blir bilen istället innebär inte att den inte kan vara en tung lb i realiteten eftersom sådana bilar tydligen inte extisterar i sverige men i övriga europa kan det ju lätt uppstå en del förvirring ta tex. att jag skulle vara ägare till en skatte befriad buss på 12m som gjort tjänst på postlinjen mellen exempelvis Umeå och Mo i Rana under en 15 års period , att jag besatt samma kunskaper att bygga om den till en husbuss som vissa andra på det här forumet så skulle jag när den väl är färdigställd ock besiktigad kalla den för bilen inte husbuss för sådana finns ju inte .
Glad i hågen sitter under många och långa vinterkvällar och planerar en sommar resa till ex. Moseldalen .
Kommer mig kanske iväg i augusti drar igång min helrenoverade Scania 6a på 145 hk med norrlandslåda , laddar up med lite cawboy låtar , njuter av det fria livet när jag rullar ut på tyska motorvägar , uppmanar sambon att spänna fast säkerhetsbältet för här ska testas , har någonstans hört att bussen under gynnsamma förhållanden ska kunna komma upp i 115 km/tim , känner draget och suget i hela bilen när jag lägger mig i högerfilen för att plocka den ena tradaren efter den andra .
I den tredje filen kommer en ännu snabbare Audi det blinkar till straxt innan den passerar och jag tänker f... vad vissa har bråttom .
Straxt efteråt ser jag att samma bil står vid en avfart och nu vill vinka av mig , vad är det för rövare typiskt har hört att det ska finnas sådana i dom här trakterna , men i samma ögonblick som jag tänkte dra vidare ser jag att det är en livs levande polis .
Polisen och jag pratar inte samma språk men enligt honom och på hans sätt att se på mig och bilen förstår jag att han anser det vara en buss , men jag försöker kontra det här är ingen buss det är en bil.
Ja ja det må så vara en bil men här i tyskland får dessa bilar som vi betraktar som bussar endast framföras i 90km/tim och föresten får jag se ditt körkort .
Jag visar körkortet som jag tog samma dag som Kennedy blev skjuten .
Polisen säjer att det här gäller inte du har ingen behörighet att framföra den här bussen .
Men med en dåres envishet kan jag väl godta att det gick lite för fort jag ville ju känna på fartresurserna i just min bil ,men hävdar bestämmt att jag har behörighet att framföra en pb2/bilen tar fram ett A4 som jag dragit ut på datorn på flera språk,.
Den här polisen och hans kollega har aldrig varit i sverige på någon kurs , därför vet dom inte heller att min gamla buss egentligen är en personbil och att den då också får framföras lika fort som övriga personbilar på motorvägen .
Dom kan inte komma överens om det verkligen är en gammal buss jag åker i eller en svensk personbil , så jag får följa med till polisstationen för vidare utredning , medan min sambo får stanna kvar och vakta personbilen eller var det nu bussen ?
Ja allt detta är ju en skröna men det skulle kunna varit verklighet för det är bara i sverige som vi har sådena undantag .
Så här säjer Trafiksäkerhetsverket egentligen om att rega. upp en pb2 bil över 3,5 ton till tung lb.

Hej Rune !!

För att registrera om en personbil till lastbil krävs att den byggs om så det finns tillräcklig lastutrymme samt en avskiljare mellan lastutrymmet och förar-/passagerarutrymmet.
I ditt fall skall den uppfylla vad som specificeras under kategori N2 som du ser härunder.

Kategori N2
Bil som är konstruerad och byggd för godstransport, med en högsta vikt som överstiger 3,5 ton men inte 12 ton.

Med vänlig hälsning

Supportenheten
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen :wideeyed:Rulla Lugnt

M

Matts Torebring

Guest

Sagt & Gjort & Givetvis litar jag för det mesta på mina vänner i detta forum. Jag ringde upp Bilprovningen idag, det tog bara en halv timma i olika köer.
Jag blev kopplad till 4 olika personer. "Här måste det ha blivit fel, inte ska du besikta nu" och så nästa, "Detta har jag aldrig råkat ut för" å så nästa, "Jag pratar med min kollega" och så sist kom sista högre instans och bekräftade att p.g.a. fordonets vikt så är det besiktning varje år. "Fråga den som vet" kör Beijer Byggmaterial i annonserna. Mvh Matts Torebring

F

F.d. 53012

Guest

Stämmer tunga bilar anses belastas mer som lastbilar och besiktning varje år lättviktare -3,5 var trejde år som ny sen var tolfte månad därefter.

Toppen