• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nästa fel i raden

F

F.d. 2673

Guest
Hej igen!

Snart två månader sedan vi hämtade ut vår husbil och hittils har följare hänt:

* Trasig hastighetsmätare (Bytt på garanti)
* Trasigt täcklock till vattenpåfyllning
* Truma 6E som lägger av med röd lampa lite då och då

och nu senast igår, ABS, ASR och Hill Holder lägger av mitt på motorvägen.

Vad är det för sk*t vi har köpt egentligen?! Har vi omåttligt mycket otur eller?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Nästa fel i raden

Du är nog inte ensam! är en Fiat verkstad här som jag brukar va och få lite råd och delar ifrån och dom säger där att ju nyare bil och mer utrustning ju mer problem och det brukar vara ganska mycket nyare bilar där :( Och det är ju synd att man som ni köper en blåny husbil och har säkert räknat med några problemfria år så blir det tvärtom ! Tur att det går på garantin iaf och hoppas ni slipper mer fel på eran nya husbil :)

F

F.d. 53086

Guest

Hej,
Vattentanklock har jag bytt på garanti 5 gånger och sen jag fick tipset att silikonspraya i lås och insida samt motionera locket så har det nu fungerat en längre tid.
Om Du går in på följande länk och sen klickar på "services" och vidare klickar på "Verify your chassis" samt där fyller i Din bils fordonsdata så får Du besked om det finns några kampanjer riktade mot detta chassi som ännu inte är åtgärdade. Fiat Ducato Camper [Home]

Lycka till hälsar Janne!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tack för den länken!
Fick som svar att min husbil är OK.

F

F.d. 2673

Guest

Jag kikade på detta också men det rör bara återkallningar från fabrik, inte separata fel på vissa fordon. Min bil fick grönt ljus enl denna sida så det är ju skönt i och för sig.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det känns som man många gånger blandar ihop tillverkaren av chassiet (i de flesta fall Fiat) med tillverkaren av bodelen, och sedan skyller allt på Fiat? Alla problem skall ju hanteras av återförsäljaren som sedan skall vända sig till husbilstillverkaren, som har det fulla ansvaret för hela husbilen? :confused:

F

F.d. 2673

Guest

Vad har bodelen med strejkande ABS att göra? Eller menar du att man borde höra av sig till i mitt fall Nordic med mina Fiat-problem?

Återförsäljaren är inte ett dugg intresserad av att ta hand om bristande kvalitet i bildelen. Då hänvisas man till en märkesverkstad för Fiat i detta fall. Naturligtvis har jag en dialog med verkstaden hos Nordic när det gäller problemen med Truman, men jag är ju inte sugen på att åka 30 mil för att byta ett kretskort när det lika gärna kan fixas av nån annan här i trakten av Göteborg då det är ett garantifel.

F

F.d. 27056

Guest

Det ligger kanske lite i att ju nyare bil ju mer fel. Mycket el och finesser som ska fungera. Vi har en "gammal" Fiat knaus husbil och mina föräldrar har en "ny" fiat burstner. Deras krånglar nästan jämt medans våran bara går och går...besiktas varje år utan problem.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vad har bodelen med strejkande ABS att göra? Eller menar du att man borde höra av sig till i mitt fall Nordic med mina Fiat-problem?

Återförsäljaren är inte ett dugg intresserad av att ta hand om bristande kvalitet i bildelen. Då hänvisas man till en märkesverkstad för Fiat i detta fall. Naturligtvis har jag en dialog med verkstaden hos Nordic när det gäller problemen med Truman, men jag är ju inte sugen på att åka 30 mil för att byta ett kretskort när det lika gärna kan fixas av nån annan här i trakten av Göteborg då det är ett garantifel.

Nu är ju inte jag någon lycklig ägare till en ny bil men jag tycker nog att den som säljer bilen skall ta fullt ansvar för den oavsett om det är bodelen eller bildelen som strular. Det är ju husbilshandlaren som stoppat hela marginalen i fickan och den inkluderar ju även bildelen. Man har ju inte köpt en bildel av Fiat och en bodel av husbilstillverkaren.

I en perfekt värld skall man ställa krav på husbilshandlaren att han har egen verkstad eller samarbetar med en verkstad så han kan ringa ditt och se till att man får eventuella problem med bildelen åtgärdade. I princip skall man ju kunna ställa bilen på husbilshandlarens uppfart och han fixar problemet oavsett vad det är.
Men det kanske är ett önsketänkande.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är precis vad jag menar, om du köper en Volvo ringer du väl inte till Bosch för problem med insprutningen, till ZF för problem med växellådan, till Michelin för däcken o.s.v. Det är återförsäljaren som har det fulla ansvaret för alla fel som finns på bilen under garantitiden. Dessutom är det ju han som fått från 50 till kanske 300 tusen för besväret, så det bör ju finnas lite att ta av, speciellt med tanke på prisnivån här i Sverige? Sedan skall ju återförsäljaren sköta förhandlingarna med tillverkaren, inte köparen! :mad: :cool:

F

F.d. 2673

Guest

Japp, i en perfekt värld skulle det vara så, men det har jag lärt mig på några korta månader nu att så funkar det inte i husbilsvärlden. Ingen ordentlig kvalitetskontroll innan leverans till kund, bristfälliga material, tveksamma konstruktioner, obegripliga viktregler osv. Men vi är ju svenskar och sånt där gränsar till "gnäll" så såna krav får man ju inte lov att ställa, allt enl jante osv. Det är ju trots allt bara 757.000:- vi pratar om... :rolleyes:

Men tillbaka till allvaret, jag har bättre saker för mig än att ligga 60+ mil på motorvägen till min återförsäljare varenda gång Fiats produkt går sönder eller Truman, som jag börjar förstå varför den kallas Trauma av många, lägger av i tid och otid med skumma felkoder.

Vår förhoppning är att det krånglar nu, och gärna allt på en gång så kanske vi slipper problemen sen. Som jag säger till min fru "snart har de ju bytt allting så då borde det ju funka perfekt".

F

F.d. 2577

Guest

Jag förstår din frustartion, men problem med FIAT-chassiet (bildelen) kan du helt säkert få på närmast fiatverkstad. Här gäller ju 2-årsgarantin. När det gäller bodelen, håll en dialog med säljare om de fel som uppstår. Varför inte på mail, så du har allt dokumenterat. När det passar dig och verkstad (och alla delar är hemma) så måste du besvära dig med de 60 milen. Om du nu har gjort en resa, kan du kräva att säljaren står för ALLA kostnader.
Leffe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Problemet är ju att så länge vi låter handlarna komma undan med att vi sköter allt själva, blir det ju aldrig någon bättring?! Det är ju deras ansvar!

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Precis min åsikt också. Handlaren har ansvaret för hela fordonet gentemot kunden. Han kan naturligtvis hänvisa till andra verkstäder för t ex garantijobb men det är fortfarande handlaren som ska hantera garantiåtaganden och reklamationer, inte kunden.

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Jag tycker vi kan hänga på med krav på att handlarna väger de fordon man har till salu!

Maximala totalvikten skriver man oftast ut men det går aldrig att få reda på vad bilen väger i det ögonblicket som man står inför ett eventuellt köp.

Jag vill veta vad jag kan lasta, viktmässigt, innan jag bestämmer mig för ett köp!

/Bosse

Senast ändrad:
F

F.d. 2673

Guest

Jag förstår din frustartion, men problem med FIAT-chassiet (bildelen) kan du helt säkert få på närmast fiatverkstad. Här gäller ju 2-årsgarantin. När det gäller bodelen, håll en dialog med säljare om de fel som uppstår. Varför inte på mail, så du har allt dokumenterat. När det passar dig och verkstad (och alla delar är hemma) så måste du besvära dig med de 60 milen. Om du nu har gjort en resa, kan du kräva att säljaren står för ALLA kostnader.
Leffe

Jo precis detta är ju det jag har gjort. Ingen skugga skall falla över verkstaden hos Nordic och framför allt inte på verkstadschefen Klas Bergman som är oerhört kundfokuserad och kompetent. Det som jag stör mig på är tillverkaren Adria, deras fabriks slutkontroll och Fiats oförmåga att bygga en bil/chassie som inte kräver flera vändor till verkstäder innan den fungerar som det är tänkt.

För att förkorta väntetider och onödiga resor har jag kontaktat en märkesverkstad vid namn Kongahälla Bil som har "Fiat Professional"-kompetens. Där står bilen idag för ABS-felet. Jag ser att jag har flera klubbkompisar som också har sina bilar på samma parkering som vi har i Kode. Kan återkomma sedan med om denna verkstad var bra...

När det gäller det intermittenta felet med Truman har jag pratat med Carlo på Tagene Husvagnsservice och fått en tid innan midsommar. Han misstänkte att det kunde vara två saker, antingen fläkten eller kretskortet. Verkstaden såg väldigt liten ut men eftersom flera här har fått bra service där vågade jag boka en tid. Klas på Nordic är informerad med vad som händer och naturligtvis är jag välkommen upp till deras verkstad, men går det att lösa utan att behöva ta ledigt från arbetet några dagar så är det bara bra.

F

F.d. 2673

Guest

Idag lämnades husbilen in till Husvagnsservice på morgonen, och några timmar senare ringde Carlos kollega och frågade mer ingående vad jag hade gjort senast när pannan stängde av sig med rött ljus.

Sen vid lunch tänkte jag att "åka förbi en kortis kan ju inte skada" så jag dök upp och frågade om han hade lyckats få den att stänga ner sig. Nix, inga fel hittade.

Tusan! Men jag stannade en stund, drog på pannan med gas och fullt ös, under tiden stod vi och pratade lite, sen efter kanske 10 minuter hör jag att fläkten börjar varva upp, då går jag in i bilen och slår över till enbart eldrift (precis så som vi gjorde när den lade av i Dalarna).

Nån minut senare börjar fläkten rusa och vips, så stänger den av sig med rött ljus!

Så där står vi och kan läsa av den blinkade lilla röda dioden, tre korta blink, två långa, ett kort, ett långt och slutligen ett kort blink.

Han ringer till Alde och får reda på att det är förbränningsfläkten som är kass och anledningen till att den stänger av sig. Nu måste pannan ur för att kunna byta fläkten tyvärr men det kändes väldigt skönt att vi hittade ett fel.

Sommardrift med enbart el funkar bra så midsommar är räddad men efter den skall bilen in för lite isärmontering och utbyte av delar.

Snart kanske vår "Trauma" blir en "Truma" om allt går väl, men visst är det underligt att en helt ny panna skall lägga ner direkt? Denna bilen har hittils sedan i april haft rätt många stora fel med utbyte av instrument, ABS osv så förtroendet är inte på topp för Adria, Fiat eller Truma just nu. Håller tummarna att detta är det sista stora felet på ett bra tag!

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Läser Montreal:s inlägg med förvåning och kan konstatera att vi människor löser problem på olika sätt, ibland väldans omständligt och tidsödande som att lämna sin husbil till Åf-försäljaren oavsett vilka problem man än har.

I min värld fungerar det precis som i Fr1ppes värld, man försöker hör av sig till tillverkaren med problemet för att lösa det snabbt och enkelt.
Jag köpte en ny Detheffs –06 med samma strul med Truman.
Jag ringde naturligtvis inte Provia Mobil utan till Alde i Kristianstad och påtalar felet för en Trumatekniker, det slutade med att han skickade en servicetekniker hem till mig och fixade felet helt gratis. En viss skillnad mot att åka till en novis husbilshandlare 60 mil bort.

Har även haft några fel på Concorden under garanti-tiden, även här jag passerat handlaren för att spara tid och pengar.
Fick problem med Gel-batterierna, felaktiga tätningslister på lucker mm. mm. Ett par dagar senare har en DHL-bil stått utanför huset med nya delar från Concordefabriken. Det har varit lätt som en plätt att fixa till diverse småproblem på detta sätt.

Att återförsäljaren skulle ta av sin provision att för åtgärda fabrikationsfel under garantitiden stämmer inte.
[FONT=&quot]Han skickar notan till producenten och så har det varit i alla tider. [/FONT]

F

F.d. 2673

Guest

Sådär,

Då är förhoppningsvis värmen fixad. Tony på Tagene Husvagnsservice kämpade på i hettan med urtagning och isättning av trumapannan och bytte ut brännarfläkten på den så nu håller jag tummarna för att allt fungerar. Det var lite svårt att testa funktionen på pannan då det var minst 25 grader ute och betydligt mer inne i husbilen då jag kom för att hämta den. :)

En annan sak som hände var att Tony ringde mig nån timme efter att jag hade lämnat in den och sa på telefonsvararen "hej, du det har hänt en liten olycka med din husbil på parkeringen". Efter att jag hade fått satt mig ner och druckit lite kallt vatten så kunde jag se klart igen och sätta mig i bilen för att åka och titta på hur stora skador det hade blivit. Visade sig att det var en herre med en husvagn som hade klippt bakänden på husbilen så det blev repor på väggen, som tur var är av glasfiber, och bakljusrampen samt en repa på hjulhuset. Inget farligt med andra ord men väldigt tragiskt. Mannen som orsakade skadan stod för det och var minst sagt förtvivlad. Hans försäkringsbolag och mitt eget får göra upp det finstilta men visst fick jag en känsla av att det vilar en förbannelse över husbilen... :(

När det gäller problemet med ABS:en så visade det sig att det tog tre(!) försök innan verkstaden hittade felet. Teknikern skall ha en stående ovation för att inte ge upp då han efter att ha bytt ABS-sensorn fick samma fel. Då bytte han "hjärnan" till ABS:en och fick...samma fel. Fiat hade ingen aning vad det kunde vara. Då plockade teknikern isär hela bakhjulsdelen och upptäckte att det hade trillat av en kugge på ABS-givaren som snurrar inne i hjulet. Han hade aldrig sett detta felet innan men efter vårt tredje besök med husbilen på verkstaden och utbytt ABS-krans (eller vad nu det heter) så var problemet borta. Äntligen! Kongahälla bilcity skall ha tack!

Även om förtroendet för Fiat är i botten just nu kanske vi har en väldig tur och får många problemfria mil framöver, tiden får utvisa detta.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Ang.Truma
Har svårt för att tro att det är fel på fläkten,
däremot styrningen av den,indirekt någon givare.
Hoppas jag har fel för din skull :)

Jojje

Toppen