Den första husbil jag såg var på första halvan av 70-talet. Jag och en kompis var ute med MC och hade stannat till vid en större parkering.
In på denna parkering kommer en finskregistread Mercedes skåpbil ( en mindre tung lastbil), men det var något konstigt på den- där var fönster!!.
Ut kommer en medelålders man och presenterade sig, han hette Harry, han pratade fullgod Svenska och hade lite frågor om vägval.
Vi frågade naturligtvis om bilen och han förklarade då att det var en "husbil".
Han hade byggt den själv och bjöd in oss för att se hur det såg ut.
Det var hög klass på snickerierna och han hade till och med byggt in en liten bastu.
Något liknande fordon hade vi aldrig sett förr och inte ens hört talas om.
Vem kunde då ana den utveckling som senare skulle komma och än mindre att man själv skulle äga en i framtiden. ( jag vet idag att det byggts husbilar långt tidigare med det hade vi inte hört talas om vid den tiden).
In på denna parkering kommer en finskregistread Mercedes skåpbil ( en mindre tung lastbil), men det var något konstigt på den- där var fönster!!.
Ut kommer en medelålders man och presenterade sig, han hette Harry, han pratade fullgod Svenska och hade lite frågor om vägval.
Vi frågade naturligtvis om bilen och han förklarade då att det var en "husbil".
Han hade byggt den själv och bjöd in oss för att se hur det såg ut.
Det var hög klass på snickerierna och han hade till och med byggt in en liten bastu.
Något liknande fordon hade vi aldrig sett förr och inte ens hört talas om.
Vem kunde då ana den utveckling som senare skulle komma och än mindre att man själv skulle äga en i framtiden. ( jag vet idag att det byggts husbilar långt tidigare med det hade vi inte hört talas om vid den tiden).