• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När såg ni en husbil för första gången?

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Den första husbil jag såg var på första halvan av 70-talet. Jag och en kompis var ute med MC och hade stannat till vid en större parkering.
In på denna parkering kommer en finskregistread Mercedes skåpbil ( en mindre tung lastbil), men det var något konstigt på den- där var fönster!!.
Ut kommer en medelålders man och presenterade sig, han hette Harry, han pratade fullgod Svenska och hade lite frågor om vägval.
Vi frågade naturligtvis om bilen och han förklarade då att det var en "husbil".
Han hade byggt den själv och bjöd in oss för att se hur det såg ut.
Det var hög klass på snickerierna och han hade till och med byggt in en liten bastu.
Något liknande fordon hade vi aldrig sett förr och inte ens hört talas om.
Vem kunde då ana den utveckling som senare skulle komma och än mindre att man själv skulle äga en i framtiden. ( jag vet idag att det byggts husbilar långt tidigare med det hade vi inte hört talas om vid den tiden).

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025
Sv: När såg ni en husbil för första gången?

Vad kul Vi hade husvagn 80 - 90 sålde den slutet av 1990 talet. 2000 började vi fundera på att köpa husvagn igen. Vi/jag har inte haft en tanke på husbil att det var det man skulle ha. Vet att jag såg något på Böda tidigare men det var en Wan och Töreboda men det var en ombyggd buss. Så träffade vi vänner i Söderköping och jag nämnde att vi skulle köpa ny husvagn. Följ med hem så ska vi visa vad vi har köpt. Där står en Dethleffs på Citroen chassi bensin. Så 2001 blev det en ny CI ROLLER TEAM husbil hos BiÖ.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

1970 på hösten såg jag den första husbilen jag kan komma på. Hade nytt körkort och var ute på vägarna mycket då jag just fått mitt första stadiga jobb som var servicetekniker. Det var en ombyggd Hanomag. Killen som hade den var mycket ute och fiskade på olika platser och hade byggt om den själv. I stort sett en säng och matbord. Annars var gasspis mm "löst". Drömde om att göra något liknande men det blev husvagn 1979 - 1996 då det blev husbil och det är den fjärde vi har nu.

DF5XG

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2025

Wi bor i närheten från Wiedenbrück där tillwerker Westfalia tx
James Cook husbilet.
Den första James Cook såg jag 70 talet.

Bosse Brumm

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
9075
Medlemskap
2021

I mitten på 60-talet beställde jag en översikts katalog med husvagns och husbilstillverkare från USA via Hot Rod Magazin, när katalogen anlände startade drömmen om att skaffa husbil. 1969 Hade jag byggt min första något spartanska husbil, en Ford Transit.Sedan har det blitt 15 stycken till.

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Jag vet inte om det var den första jag "såg" men det var den första jag kom i kontakt med på riktigt, året var1971 arbetade extra på en Texaco mack i Näsby park norr om Stockholm, på den tiden servade man på alla vis, tankade, reparerade och tog hand om besiktning av kundbilar. Då fick jag den stora "äran" att åka till bilprovningen i Edsberg för att besiktiga en SAABO en plywoodlåda med en Saab 2taktsmotor och ett fåtal hästkrafter frihjul och lätt slirande koppling. Det hörde till att besiktningsmannen körde ett varv efter att bilen varit inne i hallen men han godkände bilen utan denna ritual och tyckte att jag borde be en bön och föreslog att jag skulle köra den gamla vägen och inte ge mig ut på motorvägen.

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Förresten så var min svärfar väldigt tidigt med att resa med bil. Han var stadsbud nr:35 med egen flyttbil, en Mercedes lastbil med kapell. Han reste en mellanvägg på flaket så att dom fick ett sovrum och ett kök. Han släpade ner dubbelsäng nattduksbord byrå och köksmöbler och allt dom behövde, sedan åkte dom mycket i Sverige och i Norge. Detta var tidigt -70 tal.

P

PAM 97

Guest

Det var nog i början av 80talet på Sveavägen i Stockholm två gubbar i fram och damerna satt vid bordet och tittade ut , det såg riktigt mysigt ut.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hmm, farsan hadda en Studebaker kassebil på 50 tallet og var resande servicemann på landbruksmaskiner. På sommerene ble det laget til seng for hele familien og litt utemøbler sammen med verkstedet under sengen, det hendte mer enn en gang at vi småguttene sovnet på en gård og våknet på en annen. Om vi stoppet på en camping så ble teltet satt opp og foreldrene sov der.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

När jag var tio år och fick titta på cowboys-filmer!

1TidigHusbil2Hp.jpg
Tidig husbil, 2Hk

2Husbil6Hp.jpg
Fanns även med fler Hk, upp till 8Hk

3Husbilsträff.jpg
Tidig husbilsträff

4Ställplats.jpg
Husbilsställplats tidigt 1800, någonstans västerut.

Julian :)

I

Iveco 35

Guest

Mitten på 70talet bygde jag upp min första crossbuss=husbil dubbelsäng ovan lastutrymmet
Långejan gasolpanna vattenburen värme dusch byggd på en gammal Mb buss.
Det var tider de.
Olle.

Toppen