• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

NÄVGRÖT

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: NÄVGRÖT

En höjdare för den hungrige! Det har jag provat, även om jag är skåning!
Recept (eller vad man ska kalla det) finns i Stora Machoboken har jag för mig. Den som gavs ut av Jan Gillou och några andra i början på nittiotalet.
Har du inte läst den beror det nog på att riktiga karlakarlar helt enkelt inte läser böcker ....:)

Nävgröt, en underskatad delikatess på jaktpasset.

Vh

Torbjörn

H

hianders

Guest

Vi provade denna delikatess på Hembygdsgården i Torsby förra hösten. På Stöpafors kvarn köpte vi sen skrädmjöl som man gör "gröten"av! Vi har inte provat hemma än.
Skrädmjöl är också bra för glutenallergiker men man garanterar inte 100% eftersom man på Stöpafors maler annat mjöl också. Dottern är glutenallergiker och har bakat tekakor på skrädmjöl och det fungerar. Skrädmjöl är ett stenmalet fullkornsmjöl gjort på rostad havre.

Nävgröt serveras med "gröten", stekt fläsk flott och lingonsylt.

Gott!!

fru hianders/Inger

Tobben

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
2034
Medlemskap
2025

Detta äter vi ofta i Värmland särskilt när vi kommer till Norra Värmland
till Petter i Boa i Höljes med lite underhållning vid älva

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Nävgröt och fläsk med kröser

april 10, 2008 av mimmismat

Det var finnarna som tog med sig nävgröten, eller motti som den också kallas, hit till Värmland. Att det heter nävgröt kommer sig av att den åts med hjälp av näven. Skrädmjölet var behändigt att ha med sig i ryggsäcken för finnen på sin vandring i skogen. Rejäl och stadig mat för skogsfolk. För den som inte vet vad skrädmjöl är så kan jag berätta att det är mjöl på rostad havre och tillverkas här i bygderna vid Stöpafors kvarn.Det brukar sägas att det gäller att vara lat när man kokar nävgröt. Trägaffeln används att stöta ner
mjölet med inget häftigt vispande med här inte.
navgrot-flask-lingondricka_mellan.jpg

Nävgröt och fläsk
4 pers

6 dl vatten
1 tsk salt
500 g skrädmjöl
1. Koka upp det saltade vattnet.
2. Allt mjöl slås i på en gång. Använd en träsgaffel och tryck ned mjölet.
3. När ångan kommer upp igenom är gröten klar. Den ska vara smulig.
4. Servera med stekt fläsk, flott och lingonsylt.

Bilagor

• Nävgröt och fläsk med kröser.doc
    46 KB · Visningar: 10
F

F.d. 14324

Guest

Japp, Nävgröt är avbockad i listan på vad man ska äta medans man fortfarande kan äta.
Jag blev bjuden på det när jag var på rallycross i Höljes för några år sedan, supergott.

Funderar på vad vi drack till det, det var något man absolut skulle ha till det,,,starkt i alla fall,,, kommer inte ihåg just nu vad det var men det kan ha varit nånting närproducerat.:)

H

hianders

Guest

Jocke - gott med lingondricka el kanske en öl!! Det starka ni fick var nog ngn snaps el dyl. :)

Jag var på en riksstämma i Folkdansringen i Karlstad för många år sen och då fick vi nävgröt med fläsk som supémat till ett par hundra personer.

Enl Stöpafors kvarn levererar de till flera affärer i hela Sverige, vill minnas att ICA tar hem sådant mjöl.

Inger

F

F.d. 52918

Guest

Underbart gott,även för mig som är skånska,,,,,,,,,fast min man Stig är Värmlänning,så inte äter han det när vi besöker Värmland,,,,,,,,jag äter gärna hans portíon också,haha.
Ingrid:yes:

L

Lennart Olovsson

Guest

Om det var Finnarna diskuteras hett!

Det var i alla fall inte Östgötar!

Spelar roll, det är Värmland och gott!

Lennarts tankar

:wideeyed:

F

F.d. 7

Guest

Ja nävgröt är gott (rättare sagt fläsket) Ätit på många hembygdsgårdar runt om hemma:)

Toppen