• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mystiskt elfel

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Jag har monterat ett nytt 12-volt eluttag. Kablarna fram till uttaget visar 13,7 volt, men när jag ansluter kablarna till uttaget får jag bara 7,2 volt. Första tanken är då. fel på uttaget men jag bytte till ett som sitter på en annan plats som jag vet är ok men samma visa
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Jag har monterat ett nytt 12-volt eluttag. Kablarna fram till uttaget visar 13,7 volt, men när jag ansluter kablarna till uttaget får jag bara 7,2 volt. Första tanken är då. fel på uttaget men jag bytte till ett som sitter på en annan plats som jag vet är ok men samma visa
,
Jo ... lite småmysko, men har dina uttag någon typ av indikering med t.ex. en led?
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Bara en förklaring till det jag skrev åkande i husbilen: en multimeter har en en intern resistans på 10 Mohm vilket innebär att du knapp ser någon skillnad om du har 10 kohm resistans i kabeln, men vilket dock, förorsakar spänningsfall även med en liten last; d.v.s. förbrukare. Har du någon indikering på dina uttag? :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om du har säkringar som har signallysdiod som skall lysa om säkringen är gången, så kan kan man bli lurad av dioden.

Om säkringen är gången men du inte har någon förbrukare inkopplad efter säkringen så lyser inte dioden fastän säkringen är gången.
När man då mäter på kablarna så ser man 12V men det finns inget klös alls i strömmen för det är bara det lilla som går genom dioden som gör att mätinstrumentet visar 12V. Lite motstånd vid mätpunkten, exempelvis metallen inne i uttaget kan göra att den lilla strömmen dyker och spänningen sjunker till några volt i mätvärde.
(Det finns en viss möjlighet att dioden tänds just när man mäter på kablarna.)
Om nu det är felet..... :p.

M.v.h. JANKRO:
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ok jag ska kolla Det laddar iallafall inte
Hej!
Funderar på din text. "Det laddar iallafall inte".
Som Jack43 skrev. Vilken typ av uttag har du monterat?
Vad menar du med "Det laddar iallafall inte?"
Vad laddar inte? Mobilen? Sladdlösa handlampan? 12Volts rakapparaten? Bordslampan? (Är dom jag kom på i all hast. :) )
mvh Tony
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Som JANKRO skriver kan dioden i säkringen släppa igenom tillräcklig spänning för att instrumentet skall ge utslag, men för lite ström för att driva någon belastning. Byt säkring.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jag har monterat ett nytt 12-volt eluttag. Kablarna fram till uttaget visar 13,7 volt, men när jag ansluter kablarna till uttaget får jag bara 7,2 volt.

Kan det være sådan, at du har koblet det nye udtag sammen med et andet udtag? I mange biler er det såadan at cig-udtag kun kan give en maksimal belastning, og hvis det andet udtag er i brug, så bliver det fejl på begge.

Og et andet spørgsmål. Har du testet laderen til din radio telefon i et andet udtag i en anden bil, for at se om det virker der? Hvis ikke kan det jko være at ladren til din radiotelefon er ophørt at virke præcis som du har testet i det nye udtag?
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Råder lite okända faktorer med inkopplingen och med det följer bara en massa gissningar. :) Hur har du kopplat kablaget till uttaget; t.ex. strömtjuv för plus och kanske också för minus eller på annat sätt? Är också lite osäker på om du menar att spänningen faller bara genom att ansluta spänningsmatningen, d.v.s. plus och minus, till uttaget eller är det då du ansluter någon av laddarna till uttaget som spänningen faller. För att kunna hjälpa dig snabbt är det bra om vi vet hur du kopplat in kablarna. Vi vill ju att du ska få rejäl laddning till din mobiltelefon. :)
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Jag har monterat ett nytt 12-volt eluttag. Kablarna fram till uttaget visar 13,7 volt, men när jag ansluter kablarna till uttaget får jag bara 7,2 volt. Första tanken är då. fel på uttaget men jag bytte till ett som sitter på en annan plats som jag vet är ok men samma visa
Jag "löste" problemet med att byta husbil.
Kanske inte billigaste lösningen men.....
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Jag "löste" problemet med att byta husbil.
Kanske inte billigaste lösningen men.....
Tycker det var en jättefiffig lösning; dock lite mer penningtörstande operation än reparationen av problemet med uttaget. Hoppas i vart fall att ni fått en jättefin husbil ni kommer att trivas med! :) Vi ser oss också om efter en annan husbil, men har inte dykt upp några lämpliga i den prisklass vi är ute efter.
 
Toppen