• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myndighetsterror...

F

F.d. 3581

Guest

Idag damp Vägverk-etts lilla epos om "Fordonsskatt och avgifter" ned i brevlådan.​
Hade man inte vaknat på fel sida innan så gör man det lindrigt sagt nu, när man läser verkets lilla hotskrivelse.​
Man blir rent av f-rbannad, när man vid första anblicken läser den illavarslande rödinramade förmaningen om "Dröjsmålsavgift redan vid en dags försening".​
Är det inte vi skattebetalande husbilsägare mfl som livnär denna kundfientliga och uppenbarligen arroganta organisation.​
För vi är väl faktiskt kunder..... som är intvingade i monopolets fålla. För ingen kan väl överhuvudtaget tro att en konkurrensutsatt organisation skulle överleva länge med diktatoriska umgängen mot sina kunder.​
Intressant är att vidare studera eposet, mer ingående. Bla. så ingår en mindre lektion i svenska språket som förklarar vad ordet tillhanda betyder.​
I vägverkets kundfientliga värld innebär ordet tillhanda, att det är den dag då betalningen finns bokförd på Vägverkets konto för fordonsskatt. Basta.​
Att bedriva någon språklig självkritik faller inte myndigheten in uppenbarligen - eftersom man inte kan bestämma sig för vad man egentligen vill.​
Vill man ha in "fordonsskatt", eller vill man ha in "betalningen" eller måhända vill man ha in "beloppet"?​
Kärt barn har många namn som bekant och helst vill nog verket ha alla tre.​
Normalt brukar man när inte annat överenskommits acceptera 30 dagars betalningstermin, men inte hos Vägverk-ett.​
Fakturan är utskriven lördagen 5/5, men anlände Kungsbacka idag......​
Posten tar således 6 dagar mellan Örebro och Kungsbacka. I och för sig mestadels undermålig 90-väg så det kanske finns en ursäkt.​
Åk till Örebro och betala skatten kontant, direkt till Vägverkets konto för fordonsskatt, för att vara helt på den säkra sidan.​
Vet hut om du skyller på försening hos banken - nej, det gillas inte i monopolets värld.​
Tänk om nämnda verk vore lika duktiga på att informera oss trafikanter om tex PB2-reglerna i olika länder, istället för att visa upp galjonsfigurer med blaha på läpparna och terrorisera sina kunder med oförskämda brev om "Fordonsskatt och avgifter".​
Finns det ett Vägverk-två ??​
Var det nån som sa; civil olydnad ?​
DS​
ps​
när Vv kallar så är det bråttom - i mitt fall fick jag fakturan kl 11.30 den 11/5, och skall enligt alla verkets regler vara betald, beloppad, skattad, eller vad det nu är, senast i god tid innan sista dagen i Maj.​
Dvs max 15 dagars betalningstermin för att vara på den säkra sidan..​

Men det är inte lika bråttom för samma verks körkortsinspektörer...​

I vår region får våra ungdomar vänta ett kvartal för uppkörningstider. (Åtminstone när min dotter o hennes kompisar skulle köra upp i höstas).​
Dvs; tyst i körkortsklassen, sitt ner o vänta på våra inspektörer, i sisådär några månader.​
ds​

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Myndighetsterror...

Jag kan bara hålla med Dig, käre Hundvakt, Vägverkets semantiska beteende är under all kritik. Ordet tillhanda tillhör det förgångna och det kanske även textförfattande tjänsteman vid nämnda verk borde göra. Man kan nog till och med ifrågasätta ordets betydelse i sammanhanget. Jag är inte ens säker - efter konsultation av Svenska Akademiens Ordlista - att formen "vara tillhanda" finns; däremot "gå tillhanda". Många myndigheter har skärpt sig och moderniserat och "folkliggjort" sitt språk; dock inte Vägverket. Skärpning anbefalles! Hälsn/AndersW

F

F.d. 6238

Guest

Tack Hundvakten för Ditt inlägg.
Tyvärr, Tyvärr har Du rätt i vad Du skriver.

Vi skall vara "Glada" att vi får betala till Dom.

Varje gång jag får min anmodan att betala så gör jag det snabbt och så försöker jag att glömma det.
Våra så kallade Myndigheter har ett spåk som Vi vanliga dödliga har svårt att acceptera men för dom så är det helt "naturligt".
Dessutom så sitter det en massa andra byråkrater och ser NER på oss "kunder".
Hälsningar från Monica o Kurt i Götet.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Ja efter att läst ditt innägg Hundvakten , kan jag bara konstatera, vi svenskar är av ett underligt folkslag=??, här kommer det ena efter det andra försäkringsökning + Bränsleskatter+ MM ,MM och vad GÖR vi=?? jo vi SKRIVER TILL VARANDRA på den här hemsidan!!!!!!!!!!NÄÄÄÄj tala om din ståndpunkt, för dom som vi har valt DIT, Jag Axepterar inte det här mera, påverka med ditt inflytande över granngemenskap, samt protestlistor, det går inte att knyta näven i byxorna numera (vem ser det)??????. föresten har någon sett en organiserad klubb typ = M eller skattebetalarna, eller vad dom alla heter, gått i protest för våra intressen ( vi blir ihjälskattade i detta land). NÄÄÄÄ, gör något RADIKAKLT.'

PS. Hoppas att vi kan göra något GEMENSAMT.

F

F.d. 2549

Guest

I allt håller jag med dig Hundvakten. AndersW:s betraktelse att ordet ”tillhanda” kan ifrågasättas är helt korrekt, men tyvärr kan ett sådant påpekande till vägverket (jag tillåter mig att mot Svenska språknämndens rekommendationer, skriva vägverket med genomgående gemena [små] bokstäver) knappast ändra på våra åtaganden gentemot myndigheten – dock en erinran om deras inkompetenta språkbruk borde de bli upplysta om. Dessutom borde deras förklaring av ordet ”tillhanda”; jag citerar: Tillhanda innebär den dag betalningen finns bokförd på Vägverkets konto för fordonsskatt – slut citat – vara något mera genomtänkt. Om nu ordet ”tillhanda” skulle existera, så borde det betyda mer än det som vägverket försöker förklara.
Vägverkets okunskap kring hur vårt modersmål bör behandlas, visade de upp för ett par år sedan på ett flertal skyltar längs en av våra riksvägar. På skyltarna fanns bland annat följande: O.B.S. Jag tillskrev vägverket om de helt felaktigt ditsatta punkterna. Två dagar senare var punkterna överklistrade med tape och eftersom min skrift blev diarieförd, så tvingades en representant för verket att ringa upp mig och beklaga handlandet.
Nu gällde det endast tre stycken punkter, men deras arroganta skrifter kan vi nog inte ändra så enkelt.
Lås oss sova på saken kring eventuella motåtgärder.
Sov gott ändå hoppas farbror Claes.

F

F.d. 3581

Guest

Aha, Kölis.
Nu fattar jag vad som menas med nollvisionen.... IQ = 0
Eller bör åtminstone närma sig noll. Men där är man väl redan?
Så det är således ingen vision längre.
DS

F

F.d. 52909

Guest

Ang Hasse P:s konstaterande att vi svenskar är ett underligt folk kom jag o tänka på något som Herman Lindqvist uttryckte när han skulle berätta en skillnad mellan fransmän o svenskar när de blir förbannade.

Fransosen han agerar på så sätt att han genast tar sin bil, traktor (husbil i förekommande fall)...o med bredsladd gör en helt olaglig parkering utanför stadshus/regeringsbyggnad/myndighetsbyggnad etc, o gör sin stämma hörd, gärna med signalhornets hjälp.

Svensken han (förutom det Hasse P redan sagt) på sin höjd köper en klisterdekal på närmsta tapp o sätter på bakrutan.

Jag vet inte riktigt vad som kan vara sant o riktigt, men nog tror jag att vårt lynne här i nord är något stillsammare än i sydeuropa.

Anmäler mig gärna till något mer radikalare än klisterdekal i bakrutan, frågan är bara vad...:cool:

Mvh

F

F.d. 3581

Guest

På tal om myndigheter...​

Läste i media om ett SIF varsel om strejk för 1500 medlemmar inom bilprovningen. !!!​

Skall bli intressant att se vad som händer om varslet övergår till strejk.​
Vad händer med våra ögonstenar som skall inför luppen ?​

Blir det körförbud pga av strejken eller kan vi besiktiga hos Bilprovningens konkurrenter ?​

För enligt Bilprovningens egen web under visioner så upplyser man om att Bilprovningen minsann är ett "konkurrenskraftigt företag".​

Så nu återstår bara att hitta adressen till konkurrenten, så de får strejka i lugn o ro.​

Är det nå´n som har koordinaterna....??​

ds​

ps
heja SIF
ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest

jho, redan ritat på den.......men vill göra lakrisremmar med husbilen :D

F

F.d. 3581

Guest

Tack Hasse P

Har nu skrivit under upproret...
ds

F

F.d. 52909

Guest

Det ska jag o Hasse P visa dig, tala bara om när o var, gärna på asfalt då ja....:D

F

F.d. 3581

Guest

Vadå, har ni husbilar med 8 liters V8:eek:r med dubbla förknasare eller.

Jag kan bara göra bruna remmar i lösgruset hemma på garageuppfarten, när fanskapet har fått för sig att slira med höger framhjul.

Med lite prylar i garaget så går den nästan med framhjulen i vädret.

Är jag inne på rätt spår om lakritsremmar ?

ds

F

F.d. 52909

Guest

neeeeej....vrida på ratten också, stoppkloss o humöret på topp så ska vi göra remmar av din kärra också....vi tar det sen, nästa årsmöte vetdu !...eller om vi ska bråka med myndigheterna innan, du får en snabbkurs då...Hasse P är för djävlig på detta....

F

F.d. 3581

Guest

Nu, har jag grävt ned myndighetsstridsyxan tills vidare, för kartläsaren ropar att det finns en kall bolagsbeskattad Jäger upphälld, som väntar på terassen.

Man måste ju offra sig ibland, när plikten kallar.

Fattar fortfarande inte detta med lakritsremmar, dock.
Kan inte vänta tills nästa årmöte......

Förresten är det nå´n som har lite inside om var det kan tänkas äga rum ?

Sorsele ??

DS

F

F.d. 52909

Guest

Lakritsremmar min vän ska du inte fundera så mycket vidare med, inte så viktigt just nu...vi tar det sen när när stridsropen skallar genemot våra myndigheter, du ska få en kurs då i civil olydnad o lakritsremmar. Ta nu o inmundiga din goda dryck med din älsklingskvinna så gör vi en en lagstadig svensk paus nu o tar upp kampen sen.

Ha det det gott o hälsa din kvinna så ställer vi oss på barrikaderna senare
!

Mvh

F

F.d. 4879

Guest

Dubbla lakrits remmar har man väl lagt ett antal under åren.. Men ska man göra det med husbilen så ska man nog ha haft surströmmingskiva i bilen och ha dubbla avtappngar på gråvatten och toalett.. Vad gäller det organisationerna gör så måste jag försvara M = Morormännen. Deras VD Maria Spetz gör otroligt mycket. Jag har också varit involverad i den kommande trafikskatten och Maria har VERKLIGEN lagt ner ett otroligt arbete och lobbyjobb på det hela. Vi hade en träff med politikerna från alliansen i början på året. Det är mycket skrämmande att se hur våra nya folkvalda politiker behandar sina remissinstanser omkring sig. Visst ska dom finnas men vi skiter fullkomligt i vad dom tycker eller tar fram för underlag, vi i alliansen vet ju bäst! Nu är det här en klubb för människor som har husbil och ingen politisk klubb, därför vill jag inte att mitt "korkade" inlägg följs av politiska påhopp, det är inte den här websidan avsedd för och ska inte bli det heller, det finns andra sidor för det! Förlåt...

Toppen