• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Myggterror!

M

Malten

Guest
Nu behöver jag hjälp! Vi är bosatta i Jämtland och mitt stora intresse är fiske. Efter en natt av myggterror vill jag ha hjälp med hur man "myggsäkrar" husbilen. Vi har en Dethleffs -03 Alkovbil med Fiat Ducato. Jag misstänker takluckorna som boven i dramat. Har i e.m damsugit "mygglik" och skurat blodfläckar som värsta CSI. För övrigt var Harrfisket på topp så det var lite tröst. Hjälp oss med tips ang detta! Tack på förhand. //Mats & Ulrica

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Myggterror!

Myggen kommer in genom ventilationen, som icke skall sättas igen. Fast jag tog ett band runt 8-10 mm i diameter och tröck in det i springan mellan taket och ramen. det blev myggfritt inomhus.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet er at enkelte luker mangler myggnett i tvangsventilasjonen, spesiellt den ekstra som ble lagt til på biler ved import til Sverige - enkelte tettvingslister ble plukket vekk og myggen passerer ved siden av det lille som er av myggnett.

M

Malten

Guest

Myggen kommer in genom ventilationen, som icke skall sättas igen. Fast jag tog ett band runt 8-10 mm i diameter och tröck in det i springan mellan taket och ramen. det blev myggfritt inomhus.

Ok du tog ett "band". Kan du speca detta något? Om jag förstår dig rätt så tätade du från taket?
Tack för svaret!

M

Malten

Guest

Problemet er at enkelte luker mangler myggnett i tvangsventilasjonen, spesiellt den ekstra som ble lagt til på biler ved import til Sverige - enkelte tettvingslister ble plukket vekk og myggen passerer ved siden av det lille som er av myggnett.

Har du tips på hur jag kan montera myggnät i ventilationen?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Malten

Den KABE Travelmaster som jag sålde för några veckor sedan blev inte myggsäker trots att jag bytte ut ett par takluckor och satte myggnät för (den väl dolda) säkerhetsventilationen.
Däremot absolut fritt från blodsugare med en halv Sterminio till kvällen. Eftersom vi är närapå grannar så går det bra att låna min utrustning (12V värmeplatta + tabletter) något dygn. Maila eller ring!

aake (=Åke Öhman)

M

Malten

Guest

Hej Åke! Trevligt med "grannar" jag ringer dig och lånar gärna det av dig för att prova.
//Mats:)

Toppen