• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Myggnät

F

F.d. 7222

Guest
Har någon ett bra tips på hur man håller myggor, knott o. annnat flygande otyg ute om man inte har en myggnätsdörr monterad i bilen. Vi har en Hobby 650 och den saknar tyvärr myggskydd.
Har sett diverse draperier med olika lösningar. Är någon variant bättre eller sämre. Tacksam för tips nu inför vår första husbilssommar. :confused:

Alf

P&B

HBK Medlem
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2025
Sv: Myggnät

Hej
Om du har en Hobby Toscana exklusive har du ett problem, pga av att väggen är svängd verkar det omöjligt att få till en myggdörr om denna ej beställs när bilen byggs. Även jag vore intresserad av en bra lösning. Den bästa vi har hittat (och den är definitivt inte bra) är Fiammas dörrförhänge, finns på Kama nr T04-11
MVH
Peter

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025

Jag använder själv en liten apparat tillverkad av Radar.En batteridriven blå snurra som man laddar med en patron som avsöndrar ngt medel som är luktfi men jagar bort allt flygande elände från knott till getingar.Patronen håller 90 nätter enl brochyren.
Har testat den flera somrar i östra Finland där mygg och bromstillgången är alltid garanterat bra på sommarmånaderna.Har alltid husbilsdörren öppen på dagarna.Myggen kommer inte in när snurran är på .Och om de mot förmodan kommer så dör de.Det samma gäller bromsar getingar och flugor.Efter 10-15 minuter efter att snurran sätts på är luftutrymmet inne fritt igen.
Snurran kostade en hundring , en patron ingår och refillpatronerna går på 40-60 kr .Jag förbrukan en sådan på en sommar. tillkommer en rund batteri ,den där stora modellen Kan det heta A-storlek.Finns att köpa i varuhus kolla myggmedelshyllorna.
Har helt slopat tankarna att anskaffa myggdörrnät efter anskaffning av denna snurran.
:yes:

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

Vi har en Hobby 750. Beställde en myggnätsdörr.
När vi kommer och lämnar in husbilen får vi veta
att det inte går att sätta dit den i efterhand.
Vi tog myggdörren med oss hem ,med en mycket
händig make ,har vi satt dit dörren själva.
Resultatet blev hur bra som helst.

Hälsningar Gunilla

F

F.d. 7222

Guest

Hej och tack för tipset om dosan! :bock:
Ska nog ta och fundera på en sån mackapär.
Verkar vara mycket enklare än diverse nätlösningar.
Alltid bra att få tips av någon som provat, för enligt firmorna som säljer prylarna är ju alltid just deras produkt världbäst eller hur...
Med förhoppning om en insektsfri sommar
Alf

Senast redigerad av en moderator:

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025

jag köpte den i Finland.Där finns det överallt i vanliga matbutikerna.Har sett de även på Maxi här i Sverige.Den är ca 8x8x10 cm liten blå sak med en propell .Radar var varumärket.Jag brukar ha den med även på chartersemestrar ifall det är mosquitos i destinationen.

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025
Sv: Radar-snurra

Jag du ser det i främre raden längst till vänster fast i bilden är det refilldynan som är mest synlig

F

F.d. 55293

Guest

Hemma vid altandörren har jag hängt upp myggnät med en fjäder. Du vet på metervara som man skruvar dit öglor i ändarna. Myggnät har jag köpt på metervara i tygaffär sytt överkanten och trätt i fjädern. Drar för och bort efter behag.
Tyget finns i svart eller vitt.
Mvh Lena Sunesson

Toppen