• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mycket besvärligt i Norge

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Mycket besvärligt i Norge

Ja, snålare land får man leta efter. Man tar till och med betalt för vägar som
man skall bygga men som ej är färdigställda.

För några år sedan åkte jag på en gammal och ganska dålig väg i södra Norge.
Helt plötsligt dök det upp en bom med en lite kiosk bredvid. Där satt en i och
för sig trevlig ung man och han ville ha "bommepeng" för en väg vi inte fick
åka på. Han berättade att den inte var klar. Vi såg den inte ens. En gåta att man kan göra så.

Annars gillar jag Norge och tänker mig en resa dit i år också, trots färje-,
tunnel-, bro- och vägavgifter, dyr mat, dyrt bredband och höga bränslepriser.
Det är något visst med Norge!

H

Husbilgolf

Guest

Hej Peter (och ni andra)!
Glad för att ni tycker om att semestra i grannlandet - just som vi gör!
Du behöver inte åka betalningsväg om du inte vill. Det finns normalt andra mindre fast krångligare väger. Åt andra hållet är väl turen del av målet, och då kan man kanske acceptera det. Och så finner man ofte de mysiga husbils-ställen för parkering/övernattning just här.
Maten tar du väl med från hemlandet? En kylbox gör nyttjan om du behöver extra plats. Om du gillar fisk och fiske så är detta gratis frånsätt laxfiske i elvarna.
Diesel är billigare söndag kväll/måndag morgon i större städerna. Det skiljer opp till 2 kroner pr liter.
Om det betyder något - de fleste norrmän tycker också att Norge är dyrt!

Ha en fin semester!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Peter!
Du har helt rätt!!
Barnen i skolan får ha mat paket (smörgåsar eller dyligt som lunch!) dom fattiga J-larna (normännen) fattar inte vad som är bra för den yngre generationen!
Kolla här Di. se [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Arial, Verdana, sans-serif]Nu är Norge störsthttp://di.se/Artiklar/2011/6/10/237758/Norska-oljefonden-storst-i-varlden/?sr=6&tr=289437&rlt=0
Norrmännen har 3.500 miljarder skäl att glädja sig. Den norska oljefonden har gått förbi Abu Dhabi Investment Authority som världens största statsfond.(104 KOMMENTARER)[/FONT][/FONT]
Halleluja!!!
Mvh.

åka på. Han berättade att den inte var klar. Vi såg den inte ens. En gåta att man kan göra så.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vårfloden och mycket regn gör att det är problem på flera vägar i Norge.
www.vegvesen.no kan man få lite kläm om var det är avstängd.

Det var detta som troligtvis satte käppar i hjulet för Jappes reseberättelse från Norge. Stora vattenflöden (flom) slog ut mobilnätet och troligen också Net1.

F

F.d. 29925

Guest

Det var detta som troligtvis satte käppar i hjulet för Jappes reseberättelse från Norge. Stora vattenflöden (flom) slog ut mobilnätet och troligen också Net1.

Hade planer på resa uppåt Kristiansund de närmaste dagarna men som pensionär och hästar på betet så kan man vänta ut eländet.;)

F

F.d. 53018

Guest

Hei Flor16 og andre som undrer seg over alt som er annerledes/underlig/uforståelig her i Norge! Det er også mye i Sverige som jeg som norsk nordmann og superpatriot finner vanskelig å forstå. En av dem er trangen hos enkelte svensker til å latterliggjøre det meste/alt? som ikke er som hos dere. Hvorfor det? Hvorfor er det så vanskelig å tenke seg at alt annerledes har en grunn/årsak? Både i Sverige og i Norge. Hvorfor tror du vi satser på matpakker både på jobben og på skolen? Hvorfor sparer vi det meste av oljemilliardene til fremtidige generasjoner i stedet for å bruke dem nå?

Og forklar meg som nettopp er kommeet tilbake fra Jemtland der jeg fant mine svenske røtter i Tæng ved Krokom: Hvordan er det mulig å slippe trafikanter (gående og kjørende) rett ut fra en privat eiendom/hage/tregård på en veg der trafikken raser forbi i 110 km/t? Galskap, syns vi i Norge. Hvorfor satser dere på gratis ferger i stedet for å bygge gang- og sykkelveger langs E20 og E45? Mvh! alf b.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Hei Flor16 og andre som undrer seg over alt som er annerledes/underlig/uforståelig her i Norge! Det er også mye i Sverige som jeg som norsk nordmann og superpatriot finner vanskelig å forstå. En av dem er trangen hos enkelte svensker til å latterliggjøre det meste/alt? som ikke er som hos dere. Hvorfor det? Hvorfor er det så vanskelig å tenke seg at alt annerledes har en grunn/årsak? Både i Sverige og i Norge. Hvorfor tror du vi satser på matpakker både på jobben og på skolen? Hvorfor sparer vi det meste av oljemilliardene til fremtidige generasjoner i stedet for å bruke dem nå?

Og forklar meg som nettopp er kommeet tilbake fra Jemtland der jeg fant mine svenske røtter i Tæng ved Krokom: Hvordan er det mulig å slippe trafikanter (gående og kjørende) rett ut fra en privat eiendom/hage/tregård på en veg der trafikken raser forbi i 110 km/t? Galskap, syns vi i Norge. Hvorfor satser dere på gratis ferger i stedet for å bygge gang- og sykkelveger langs E20 og E45? Mvh! alf b.

Når det føles sådan er det ikke helt rart at være i HBK. :oops:
Der er 10 x svensker for omtrent hver øvrig skandinav - logisk nok.;)
Svenkerne er gennemgående meget venlige og imødekommende :) fra starten, synes jeg.
Jeg tror hverken danskerne eller nordmændene kunne gøre dette bedre - ej heller et bedre forum.

Alligevel synes jeg undertiden man kunne ønske sig en avdeling især for landsmænd.
I sproget kan der undertiden ligge en del underforstået i udtryksformen - det magter vi øvrige skandinaver ikke at forstå - endnu.
Såvel som damerne har deres avdeling kunne skandinaverne have deres avdeling.
Jeg forestiller mig ingen "Chinatown" - kun et rum hvor fortrinsvis øvrige skandinaver snakker sammen under markisen - det gør vi også landsvis' på vores rejser.

Chatrummet er ikke velegnet for øvrige skandinavers mere sporadiske log in.
Har prøvet - men svært at få kontakt.

Blot en tanke og forslag ;)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Regler är regler, även om man inte tycker om dom.
Vad som gäller i Norge gäller ju inte bara för gästande turister utan även för norrmännen själva.

Liksom i England kan man ha synpunkter på att man där kör på vänster sida vägen men skulle man inte följa denna grundläggande trafikregel skulle man rätt snart få problem.

För övrigt har jag samma inställning när folk flyttar sig mellan olika "kulturer" man måste ta seden dit man kommer. (med risk att bli anklagad för att vara rasist. Men det bjuder jag på i så fall.)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hvorfor sparer vi det meste av oljemilliardene til fremtidige generasjoner i stedet for å bruke dem nå?

Jag har rest i världens vackraste land sedan 60-talet både sommar och vinter (Hemsedal och Geilo). Det som förundrar mig mest på senare år är de höga priserna på färjor för husbilar (2,5 ggr priset för personbil) och det tilltagande bruket av avgifter på norska vägar och broar.

Visserligen förekommer trängselavgift i Stockholm och från 2013 i Göteborg men där är utländska fordon undantagna. E6 genom Bohuslän och söderut är avgiftsfri för den norska transittrafiken som är den enskilt största gruppen av brukare (Bohuslän).

Utbyggnaden av E6 som fortfarande pågår betalas av svenska skattebetalare och jag tycker att så skall vara men när jag funderar över den norska oljefonden som inte tas i anspråk för att bygga ut norsk infrastruktur blir jag lite betänklig. Utbyggnad av ett lands infrastruktur kommer såväl nuvarande som kommande generation till nytta och innebär inte att inflationen blir högre snarare tvärtom.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Anders jeg er så enig, men de rådende politikere i Norge har ikke evnen til å se fremover - bryr seg bare om kortsiktige tall og formalia. Men vi skal ikke føre politiske diskusjoner her på forumet - og det hadde heller ikke ført til endringer :mad: .

F

F.d. 29925

Guest

Jag har rest i världens vackraste land sedan 60-talet både sommar och vinter (Hemsedal och Geilo). Det som förundrar mig mest på senare år är de höga priserna på färjor för husbilar (2,5 ggr priset för personbil) och det tilltagande bruket av avgifter på norska vägar och broar.

Visserligen förekommer trängselavgift i Stockholm och från 2013 i Göteborg men där är utländska fordon undantagna. E6 genom Bohuslän och söderut är avgiftsfri för den norska transittrafiken som är den enskilt största gruppen av brukare (Bohuslän).

Utbyggnaden av E6 som fortfarande pågår betalas av svenska skattebetalare och jag tycker att så skall vara men när jag funderar över den norska oljefonden som inte tas i anspråk för att bygga ut norsk infrastruktur blir jag lite betänklig. Utbyggnad av ett lands infrastruktur kommer såväl nuvarande som kommande generation till nytta och innebär inte att inflationen blir högre snarare tvärtom.

Håller med om det orimliga i prissättningen på färjor och betalvägar så fort man överskrider 6m och 3,5 ton. Ibland tredubbelt och mer. Men så länge det gäller även infödingarna är det bara att hoppas på att protesterna kommer därifrån. Oss tillfälliga besökare kommer man knappast att lyssan till. (I alla fall så länge man sitter på tidigare nämnda pengapåse.)

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej Peter!
Du har helt rätt!!
Barnen i skolan får ha mat paket (smörgåsar eller dyligt som lunch!) dom fattiga J-larna (normännen) fattar inte vad som är bra för den yngre generationen!

Hej

Vill bara påminna om att flera miljoner norrmän har växt upp med "matpakke" i skolan, och äter fortfarande mackor till lunch på jobbet varje dag. Även Petter Northug och Björn Dählie. :wink::wink::wink: Jag känner ingen som tagit någon skada utav detta, och med tanke på att Norge antagligen är världens bästa idrottsnation, räknat efter folkmängd, så tror jag vi kan konstatera att ett mål varm mat pr. dag är fullt tillräckligt. :)

MvH
Karianne

F

F.d. 29925

Guest

De som vill se bilder på eländet i Norge kan kolla på www.yr.no. (gäller vädret och översvämning)

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Jeg syns også fergeprisene er for høye for biler over 6,00 meter og 3500 kg, som det også er på ferger og betalingsmotorveger på Kontinentet og på parkeringsdplasser mange steder. Som den sparsommelige/gjerrige/oljefattige nordmann jeg er, har jeg tatt konsekvensen av det. Jeg kjører bobil under 6 meter og under 3,5 tonn. Og sparer penger, slik jeg visste jeg ville, da jeg importerte bilen fra Tyskland.

Og: når jeg i Sverige eller andre land registrer forhold/fakta som er annerledes enn hjemme, prøver jeg å tenke: Hvorfor er det slik? Nettopp det faktum at mye er annerledes, er noe av det fine ved å reise utenlands. Det er morsomt og spennende. Å bjeffe i utlandet over det man ikke forstår, syns jeg er på kanten av å være uhøflig. Å gjøre det er på forumet, er avslørende.

Så nå har jeg avslørt meg selv: jeg irriterer meg over det jeg oppfatter som uforstående kritikk/harselas/latterliggjøring av mitt land og mine landsmenn. Mvh! alfb

F

F.d. 50024

Guest

Hej Peter!

Ja, snålare land får man leta efter....... och vad har det med översvämningarna i Guldbrandsdalen att göra??

kangas

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024

Hei alle!!!
Ettersom dette er en tråd som handler om Norge, kan det vel passe med noen kommentarer angående noe jeg har reflektert over en tid:
Som sikkert de fleste i Sverige vet, er det mange svenske ungdommer som jobber i Norge.
Særlig i restaurantbransjen. Men vet dere at man faktisk føredrar svenske ungdommer framfor de norske? Det ansees at de svenske er blidere, artigare og mere arbeidssomme enn de norske. Så man undres hva vi har gjort for feil i oppdragelsen av våre barn.
Er det tiltroen til et stadig økende oljefond som gjør dette?

Forøvrig vil jeg bare nevne at også vi reiser til utlandet for å bytte registerreim og kjøpe billigere vin. Til Sverige!!!
Beste hilsen til alle fra Kangas

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Tråden handlar om detta:
Vårfloden och mycket regn gör att det är problem på flera vägar i Norge.
www.vegvesen.no kan man få lite kläm om var det är avstängd.

Tråden blir svår att följa om den blir så yvig som den blivit nu.
För oss som planerar Norgeresan är det intressant att följa just "Mycket besvärligt i Norge" vad gäller översvämningar och andra trafikhinder.

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Hej Peter!

Ja, snålare land får man leta efter....... och vad har det med översvämningarna i Guldbrandsdalen att göra??

Det var en liten utvikning av tråden där Knarrevik kommenterade att Norska
Statens Vegvesen tog betalt för "appen" gällande trafikupplysning om hinder
och begränsningar i det norska vägnätet.
------
Citat:
Det finns också appar för iPhone/iPad.
Trafikk for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store
Trafikk Melding for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store
Av någon outgrundlig anledning kostar även apparna för samhällsinformation pengar i Norge!

Inte så mycket, men ändå!

-------
Något som man kan tycka skulle vara gratis. Dessutom är den tre gånger så
dyr som de flesta "apparna" man betalar för på iTunes.

Nu verkar tråden ha tagit en helt annan vändning än vad trådskaparen avsåg,
jag ber om ursäkt för att jag inte följde forum-policyn. Sorry!

Toppen