F
F.d. 29925
Guest
Vårfloden och mycket regn gör att det är problem på flera vägar i Norge.
På www.vegvesen.no kan man få lite kläm om var det är avstängd.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja, snålare land får man leta efter. Man tar till och med betalt för vägar som
man skall bygga men som ej är färdigställda.
För några år sedan åkte jag på en gammal och ganska dålig väg i södra Norge.
Helt plötsligt dök det upp en bom med en lite kiosk bredvid. Där satt en i och
för sig trevlig ung man och han ville ha "bommepeng" för en väg vi inte fick
åka på. Han berättade att den inte var klar. Vi såg den inte ens. En gåta att man kan göra så.
Annars gillar jag Norge och tänker mig en resa dit i år också, trots färje-,
tunnel-, bro- och vägavgifter, dyr mat, dyrt bredband och höga bränslepriser.
Det är något visst med Norge!
Det var detta som troligtvis satte käppar i hjulet för Jappes reseberättelse från Norge. Stora vattenflöden (flom) slog ut mobilnätet och troligen också Net1.
Hei Flor16 og andre som undrer seg over alt som er annerledes/underlig/uforståelig her i Norge! Det er også mye i Sverige som jeg som norsk nordmann og superpatriot finner vanskelig å forstå. En av dem er trangen hos enkelte svensker til å latterliggjøre det meste/alt? som ikke er som hos dere. Hvorfor det? Hvorfor er det så vanskelig å tenke seg at alt annerledes har en grunn/årsak? Både i Sverige og i Norge. Hvorfor tror du vi satser på matpakker både på jobben og på skolen? Hvorfor sparer vi det meste av oljemilliardene til fremtidige generasjoner i stedet for å bruke dem nå?
Og forklar meg som nettopp er kommeet tilbake fra Jemtland der jeg fant mine svenske røtter i Tæng ved Krokom: Hvordan er det mulig å slippe trafikanter (gående og kjørende) rett ut fra en privat eiendom/hage/tregård på en veg der trafikken raser forbi i 110 km/t? Galskap, syns vi i Norge. Hvorfor satser dere på gratis ferger i stedet for å bygge gang- og sykkelveger langs E20 og E45? Mvh! alf b.
Hvorfor sparer vi det meste av oljemilliardene til fremtidige generasjoner i stedet for å bruke dem nå?
Jag har rest i världens vackraste land sedan 60-talet både sommar och vinter (Hemsedal och Geilo). Det som förundrar mig mest på senare år är de höga priserna på färjor för husbilar (2,5 ggr priset för personbil) och det tilltagande bruket av avgifter på norska vägar och broar.
Visserligen förekommer trängselavgift i Stockholm och från 2013 i Göteborg men där är utländska fordon undantagna. E6 genom Bohuslän och söderut är avgiftsfri för den norska transittrafiken som är den enskilt största gruppen av brukare (Bohuslän).
Utbyggnaden av E6 som fortfarande pågår betalas av svenska skattebetalare och jag tycker att så skall vara men när jag funderar över den norska oljefonden som inte tas i anspråk för att bygga ut norsk infrastruktur blir jag lite betänklig. Utbyggnad av ett lands infrastruktur kommer såväl nuvarande som kommande generation till nytta och innebär inte att inflationen blir högre snarare tvärtom.
Hej Peter!
Du har helt rätt!!
Barnen i skolan får ha mat paket (smörgåsar eller dyligt som lunch!) dom fattiga J-larna (normännen) fattar inte vad som är bra för den yngre generationen!
Ja, snålare land får man leta efter. Man tar till och med betalt för vägar som
man skall bygga men som ej är färdigställda.
För några år sedan åkte jag på en gammal och ganska dålig väg i södra Norge.
Helt plötsligt dök det upp en bom med en lite kiosk bredvid. Där satt en i och
för sig trevlig ung man och han ville ha "bommepeng" för en väg vi inte fick
åka på. Han berättade att den inte var klar. Vi såg den inte ens. En gåta att man kan göra så.
Annars gillar jag Norge och tänker mig en resa dit i år också, trots färje-,
tunnel-, bro- och vägavgifter, dyr mat, dyrt bredband och höga bränslepriser.
Det är något visst med Norge!
Hej Peter!
Ja, snålare land får man leta efter....... och vad har det med översvämningarna i Guldbrandsdalen att göra??