• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket att tänka på

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Ställer kanske en korkad fråga nu men......
Vi är ju förstagångs ägare till en husbil så man kan ju lugnt säga att vi inte har den erfarenheten som många av er har.:D

Skulle vara tacksamma om vi kunde få lite grundläggande allmänna tips om det här livet. Det måste ju finnas tusen och en sak att tänka på som man som nybörjare kanske helt missar. De flesta av er har ju en kunskapsbank som är fantastisk.

Alla bidrag mottages tacksamt:p

Hälsar

Hasse & Gisela

F

F.d. 12360

Guest
Sv: Mycket att tänka på

Hej
Jag ar ocksa ny, surfa runt lite pa sidan sa hittar du allt du behover veta.
Mvh Hans

F

F.d. 4879

Guest

Det viktigaste är nog om man är ny och grön att tänka på höjden på bilen, mät den och sätt upp en lapp på instrumentbrädan. Är mycket tryggt att ha när man kommer till en viadukt eller en bensinmack, inget kul att köra sönder taket, heller inget ovanligt på hyrbilar.. Har du inte riktig koll när du backar så be någon gå ur och kolla. Läs instruktionsboken ordentligt, kolla var reservhjul, domkraft ligger. Kolla så att du har riktiga verktyg för ett hjulbyte och gärna lite pallvirke med i bilen. Reservdunk är inte dumt att ha heller precis som en reflexväst eller två.

F

F.d. 2549

Guest

Välkommen hit Schmid! Följ hanjos kloka råd. Tänk så många tillkortakommanden du slipper göra efter att ha läst igenom de drygt 10 000 inlägg som du här har tillgång till. Bland inläggen finns det goda rådet: Det finns inga korkade frågor – endast korkade svar och några sådana har jag inte upplevt här. Fråga på du och lycka till önskar farbror Claes.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Hej

Som Kölis skriver sätt upp en lapp om höjden, lappen kan även innehålla fälla upp Stödben och ta ner TV-antenn om det finns innan färd.
Köra in fotsteg om sådant finns och inte går in automatiskt innan färd.
Låsa kylskåpet, se till att alla Skåp/Lådor även Fönster är stängda vid färd.
Se till att inte köra soppatorsk om du har diesel, kan vara marigt att få igång (behöver luftas)
Ja det finns som du säger tusen saker att tänka på men någon annan behöver säker skriva av sig lite oxå.

Ha de och ni ska vara välkomna i klubben.

F

F.d. 55258

Guest

Hej där
Min blygsamhet tvingar mej nästan att avstå från att åter rekommendera min nya bok Husbil i Europa...

Där finns bland annat ett antal checklistor som man tar till varje gång man lämnar vägkanten, inte bara för att åka utomlands.

Vi var nybörjare för knappt sex år sedan och jag har skrivit den bok som vi ville ha då.
Kolla på www.husbilieuropa.se

Hälsningar
Anders Witt

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Tack för tipsen alla !

Ja en checklista skall vi defenitivt ha.

Och en reservdunk.....full.

Jag har varit turnerande musiker i 30 år så jag vet vad det vill säga med soppatorsk på en diesel......inte minst på vintern....

Och Anders.....
Vi köpte din bok
Den verkar ha det som vi är ute efter.
Vilket jobb du måste ha lagt ner....
Skall bli spännande att läsa. Det ser vi fram emot.

Må väl

Hasse & Gisela

F

F.d. 1883

Guest

En mycket bra bok Åkebo!!!
Jag fick den av min mycket gode vän Leif Hansson m. fru från Örkeljunga i Påskgåva, den ligger nu på mitt nattduksbord!
Det är just de råden man behöver för att fullt ut njuta av en härlig resa söderöver.

F

F.d. 11977

Guest

PS. Ett litet tips om det inte redan är lämnat.
Ta en tur runt bilen, kolla tak och under innan avfärd.
Det har besparat mig åtskilligt med problem,,
ex TV-antennen som fortfarande är hel.. :wink:

F

F.d. 1883

Guest

Jo det rådet skulle jag fått förra sommaren när jag stod parkrad på campingen i Trosa!
Det där med TV antenn skall man inte glömma!!!!
Den var uppkörd mellan ett par tallegrenar och var inte lika rak när jag kom ner för utcheckning:swoon:

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Ett litet råd till!
Förankra markisen väl när den är ute!
Det tog bara 14år, men så låg vår på taket efter en plötslig vindhurring.
Som tur var kunde vi stuva den i boutrymmet, när vi väll fått ner den med hjälp av stege, oj vad tung den var.
Detta skedde i ungern med två veckors åkandes kvar.
Reparationer skedde hemma.
Stephan

Toppen