• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Musik till bildspel

Advantage

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej Husbilsvänner!

Jag sitter och jobbar med ett bildspel med foton från Lofoten 2011, som jag skall ge bort i födelsedagspresent till våra husbilsvänner som var med på resan.
Jag har både Elements och Pinnacle, men för detta projekt använder jag Powerpoint, tycker jag får bästa resultat vid överföring till DVD i detta program.

Men...jag får inte musiken att tona ut vid näst sista bilden. Musiken slutar tvärt när sista bilden visats.

Har sett att det finns många fotointresserade här på HBK, och som kanske även gör bildspel i PP och kan ge råd hur jag skall göra för att tona ut musiken i slutet av bildspelet.

Ha en bra dag
Bernt
HBK 3092

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Musik till bildspel

Jag har ingen aning om hur Power Point fungerar. När jag fuskat med bildspel har jag gjort det i ProShow Gold, specialgjort för just bildspel med musik.

Eftersom jag inte kan det programmet heller (men bättre än PP) hamnar jag ibland i situationer där jag snickrat ihop en lösning: jag lägger in svarta "bilder" som kan ligga kvar och sedan låta musiken tona ut till den (eller in om det gäller början). Förmodligen finns det någon funktion för detta men jag har inte hittat den. Kanske går det att göra något sådant i PP också? Eller går det inte att tona ut musiken över huvud taget? I så fall hjälper inte mitt tips.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är 15 år sedan jag arbetade med PowerPoint och om jag minns rätt kunde man manuellt lägga in visningstiden på bilderna i den längd som passade musiken.

F

F.d. 8325

Guest

Jag andvänder "Windows Live Movie Maker" och där kan man tona in och ut pålagd musik lätt var man vill......har ingen annan erfarenhet av andra program.
mvh Stig

Advantage

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024

Hej Anders!

Tack för ditt svar, men...skall jag anpassa bilderna efter musikens längd,tycker jag att bildtiden blir för lång mot de normala 5 sekunder jag använder för varje bild.

....När jag ändå har dej på skärmen,vill jag passa jag på och ge dej en elogé för dina vackra HDR-bilder.:bock:

Nu har jag pga; dej blivit intresserad att prova tekniken.
Kan jag med min Nikon D90 och gaffling åstadkomma samma effekter???:quest:

Ha en bra dag
MVH
Bernt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu har jag pga; dej blivit intresserad att prova tekniken. Kan jag med min Nikon D90 och gaffling åstadkomma samma effekter???:quest: Ha en bra dag MVH Bernt

Ja, jag har använt Photomatix Pro 4 som jag hittade gratis på nätet. Det finns säkert andra program som är lika bra.

Toppen