• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Musen gnager

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min husbil har stått på samma ställe flera år inga problem med möss,enris runt däcken trodde jag hjälpte.
Denna vinter har mössen ätit spolarvätskeslang,trodde först att det bara var ett hål, men vid närmare eftersökning
visade det sig att det var minst 20 hål, på olika ställen hela vägen från tanken upp till torkararmarna,mycket jobb att
byta drygt 3m slang,inte helt lätt att ligga dubbelvikt under huven på en helintegrerad bil,men du är det klart.
Funderar nu på att sätta någon typ av slangskydd runt gummislangen,sedan undrar man varför bara äta på denna
slang smakar spolarvätska gott?
Jag vet att trådar angående möss finns tidigare, men har det kommit några nya förslag på lösning,slangskydd osv?
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Min husbil har stått på samma ställe flera år inga problem med möss,enris runt däcken trodde jag hjälpte.
Denna vinter har mössen ätit spolarvätskeslang,trodde först att det bara var ett hål, men vid närmare eftersökning
visade det sig att det var minst 20 hål, på olika ställen hela vägen från tanken upp till torkararmarna,mycket jobb att
byta drygt 3m slang,inte helt lätt att ligga dubbelvikt under huven på en helintegrerad bil,men du är det klart.
Funderar nu på att sätta någon typ av slangskydd runt gummislangen,sedan undrar man varför bara äta på denna
slang smakar spolarvätska gott?
Jag vet att trådar angående möss finns tidigare, men har det kommit några nya förslag på lösning,slangskydd osv?
aexakt hände på min HB, jag har lagt i vitlöksklyftor sedan har jag inte märkt något. Eller så fick den fylleslaget.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som jag förstått det finns inget bevisat enkelt sätt att skrämma mössen, typ enris, vitlök m.m. en gammal myt vad jag vet.
Ifall det funkade så skulle de professionella skadedjursbekämparna använda det.
Även råttgift är hårt reglerat idag, däremot så fungerar fällor, och där finns det enkla från några kronor, till avancerade som kräver 230V, de skickar sms när de fått en fångst, rymmer kilovis med möss och behöver inte tömmas vid varje larm.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har verkligen utrett och provat olika sätt att bli av med möss garaget utan att det kostar skjortan. Många är tvivelaktiga enligt expertisen. De bästa och känsligaste fällorna är de med en gul plastbricka i tvåpack för 29:- som går att köpa på Granngården med artikelnummer 114 90 97. De har en litet utrymme där jag trycker in/fast ett solrosfrö, plus att jag lägger några på brickan. Solros har fördelen att de inte tycks åldras, och slutar inte dra till sig möss så att de fastnar i flera fällor som står bredvid varandra (!). Kan vara värt att ställa några vid hjulen.
Jag har läst om och köpt pepparmyntolja på Apoteket mot möss men inte provat, utan i stället tätat alla springor med borstlister och sedan inte sett till några möss.
//Conny
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har stått i samma garage i många år utan musproblem. Utan värme och alltid enris runt hjulen och under. Husbilar i samma garage har haft besök någon vinter, men inte vår. I november kom det möss in i bilen, trots enriset. Satte skålar med lök o tabasco i och under bilen, men det hjälpte inte. De åt av löken istället…. Fick sätta fällor i bilen och tog två möss direkt. Efter det så sprayade jag med pepparmintolja i och under bilen. Och sedan har det inte varit några besök. Om det var pepparmintoljan som hjälpte vet jag inte, men de har hållit sig borta. Vill ju helst inte ha fällor i bilen då möss kan lockas dit av betet. Har nu försökt kolla om de har hunnit gnagt på något, men inte hittat något. Ännu.. Har varit ute två nätter i början av mars, och allt har funkat. Spolarslangen är hel:)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min bil står i skogskanten på landet så fällor är meningslöst,finns hur många möss som helst,provade att fånga på vinden inne en vinter jag tröttnade efter 50+ i fällorna.
Nu blir det skyddsslang för spolarvätskan.
 
Toppen