• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Multistarter D2 - erfarenheter?

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Besökte i helgen Västerås och spenderade 2 nätter på ställplatsen i gästhamnen. Allt gick bra tilles hemfärden då vår husbil vägrade att starta pga. att start batteriet till min STORA förvåning var helt tomt??? Naturligt vis fanns det trevliga husbilsägare som var villiga att hjälpa mig att starta med hjälp av startkablar. Insåg då att många( ialla fall min och den husbil som skulle hjälpa mig) endast hade en + pol i motorutrymmet och ingen - pol, förutom att fästa start kabeln i plinten i min bil enligt instruktionsboken. Mina start kablar var för korta för att ta från + och - Polen från min hjälpsamma grannes batteri som var monterat i hytten, lika så mitt. Detta löste sig med hjälp av personalens bil i hamnen som var mycket hjälpsamma:yes:. För att göra livet lite enklare och säkrare funderar jag på att köpa en Multistarter D2 som även laddar min och ungarnas paddor och andra uppladdningsbara enheter. Någon i klubben som har erfarenhet av denna? Dela gärna med er av era erfarenheter!
PS. Kan tillägga att + polsfästet i min husbil glappade och pga detta inte startade och att batteriet var fulladdat:twitcy:. Numera sitter dessa som berg!!!! Så kan det gå när man är novis på motorer som jag är.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Multistarter D2 - erfarenheter?

Multistartern kan jag inte kommentera eftersom jag inte har erfarenhet av den eller liknande.

Angående hjälpstart när det inte finns batteri i motorutrymmet så kopplar man pluskabeln till den pluspolen som finns i motorutrymmet därefter så kopplar man minuskabeln till en bra metallyta på bägge motorerna.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Multistarter D2 - erfarenheter?

Ett enkelt sätt att se så metallytan på motorerna man kopplar minuskabeln till jordar är att skrapa lite med kabelklämman så det gnistrar lite, OBS ! gäller enbart minuskabeln på motorns metallyta, får inte göras vid batteriet.

Det kan vara lite lurigt/farligt att koppla direkt mellan batterierna när de sitter i egna utrymmen som på många moderna fordon p.g.a. gasbildning.

Toppen