• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mullvadar = Krig

F

F.d. 29758

Guest
Nu är det sommar och gräsmattan behöver klippas. Men det b ryr sig inte mullvadarna om! I våras hade c:a 300 högar, gjorda av dessa marodörer, detta innan jag kunde köra min gräsklippare. Krattat ut alla, men på morgonen därpå finns det 10 - 15 nya högar. Har fått tipset att köra ner avgasrök i hålen, men det är flera "familjer" på mina 5000 kvadratmeter. Finns det någon som kan ge m ig ett fungerande tips om hur jag kan bli av med dessa ODJUR!?
Janne-B

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Mullvadar = Krig

Vi har en hungrig kastrerad utomhuskatt som har tomten och skogen bakom som "matlåda". Räcker det inte med en katt så skaffa två. Håller även mössen borta från husbilen höst och vinter.

F

F.d. 52918

Guest

Vi fick ett tips av en fd trädgårdsmästare för snart 20 år sedan,,,,,sätt KEJSARKRONOR,så vi köpte ett antal lökar,sedan dess har vi fått ha vårt potatisland ifred.Det kan ju vara värt ett försök.
Vänligen Ingrid o Stig

A

Amatören

Guest

Finns ju lite olika "skrämmor" som tydligen har ljud dom inte gillar, sen om dom är effektiva på så stor yta som 5000kvm det vet jag inte.

Sork och mullvadsskrämma > Mullvad- och gnagarskrämma | Kjell.com

Jag vet att min farfar hade nån liknande och det fungerade problemet är att jag fick ont i huvudet av ljudet medans farfar och mina föräldrar inte märkte något.
Hörseln ändras ju med åldern (eller är det barnen som tjatar sänder den? :twitcy:)

F

F.d. 29758

Guest

Tack för allalgoda tips!! Men dessa har jag redan provat! Allitfrån Karbid till spillolja, men nu har jag fått tips att använda urin! HI, men men med flera familjer så krävs det ju en hel del ! av detta ! Mera hjälp önskas ! TACKAR på förhand !

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vi kan säkert organisera tömning hos dig:rolleyes:

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Har också provat det mesta, inget hjälpte.
Tills jag i ren ilska hällde ner lite vanlig 95-oktan. Men tände inte på...
Inte en ända ny hög på 2-3 veckor.
Numera behöver jag bara komplettera med ett par centiliter lite då o då, om en liten hög uppstår!
Helt klart ogillar de det!

Lassman

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024

När jag var liten så använde min pappa karbid i gångarna hällde på vatten
och täppte igen nästan alla hål i ett av hålen stod ett brinnande ljus och när
accetylengasen som bildats kom fram till ljuset så small det=mullvadfritt

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

En metod som bevisligen fungerar på vattensork som äter upp potatis under jorden är att ta ett bilbatteri som du inte är så rädd om, ladda upp det ordentligt, anslut två lite längre kablar med någon modell av jordspett i änden. Tryck ner ett spett i vardera hörnet, diagonalt så att strömmen går genom landet, upp kommer både sorkar och metmaskar. Borde fungera på mullvad också. Lite miljövänligare än karbid och bensin i jorden.
Vehere necesse est!

alfan

HBK Medlem
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2025

Hej!
Hade oxå problem för några år sedan, då var min son ägare till en gammal moped, vi sätte på en slang på avgasröret och körde ner i närmaste hål
sedan gasade vi på och det rök ur hela gräsmattan. Vi täckte för de flesta hålen och gasade vidare, aldrig mer någon inkräktare efter detta. tilläggas kan att jag började med en typ av fällor, spiralformade, fungerade inte alls
men jag köpte lökar och grävde ner efter gasningen och de har inte återvänt.

Toppen