• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

MPPT

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025
De regulatorer jag tittar på på ebay verkar ha en max ingående spänning på 40 volt. Mina 2 24voltare blir ju 48 volt tillsammans. Funkar det iaf, eller finns det någon som tål högre spänning ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: MPPT

Det finnes noen få med 60V og endel med helt opp til 200V inngang og automatisk utgang 12V eller 24V (proffutgaver også 48V).

Billig MPPT regulatorer er ofte laget for ren 12V hvor innspenningen ikke overstiger 20V eller 12-24V med innspenning opp til 40V.

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Det finnes noen få med 60V og endel med helt opp til 200V inngang og automatisk utgang 12V eller 24V (proffutgaver også 48V).

Billig MPPT regulatorer er ofte laget for ren 12V hvor innspenningen ikke overstiger 20V eller 12-24V med innspenning opp til 40V.
Vad händer om man matar 48v i en 40v regulator? tål den det?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag skulle inte ens testa. Risken är stor att den pajar, även om tillverkaren har en viss marginal. Men 48 V är 20 % överspänning….

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg vil si tvilsomt, selv om det er god praksis å ha noe sikkerhetsmargin.

En annen sak er at et panel for 24V gir mellom 35 og 40V når belastningen er liten. En parallell kopling er helt OK, men seriekopling vil helt sikkert ikke gå med en regulator med 40V inngang

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Pwm laddare gjør om den ekstra spenningen til varme, mens mppt gjør den om til ekstra strøm. Jeg har selv byttet ut pwm regulatoren med en mppt i mitt 12V opplegg. Med 24V paneler til en 12V PWM er garantert problemer, mest sansynlig vil regulatoren brenne opp etter kort tid.

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Pwm laddare gjør om den ekstra spenningen til varme, mens mppt gjør den om til ekstra strøm. Jeg har selv byttet ut pwm regulatoren med en mppt i mitt 12V opplegg. Med 24V paneler til en 12V PWM er garantert problemer, mest sansynlig vil regulatoren brenne opp etter kort tid.
Men jag har 24v system:)

Toppen